InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zoete nagerechten

Zoete nagerechten

Zoete nagerechten Typisch dat veel mensen aan het nagerecht minder aandacht schenken als aan de rest van het eten. Alsof er al gegeten is en mensen nog iets lekkers na willen hebben. Dan verschijnen er de ontsierende kartonnen pakken vla, yoghurt en eventueel de spuitbus met slagroom op tafel. We gooien wat kommetjes op tafel en dat is het dan. Dit terwijl ook het nagerecht een onderdeel van de maaltijd uit kan maken en er op simpele wijze een lekker en gezond nagerecht gepresenteerd kan worden. We gaan uit van de ingrediënten die veel mensen in huis hebben, t.w.
  • yoghurt (halfvolle is nog de meest gegeten, maar magere is net zo lekker en minder calorieën)
  • vla (vanille en chocolade zijn de meest gegeten vlasoorten)
  • pudding (vanille "dril" pudding doet het goed)
  • slagroom (de bekende “neproom” in de spuitbus)

Kijk vervolgens naar het fruit wat je in huis hebt en de zoete soorten broodbeleg zoals
  • jan
  • hagelslag
  • vlokken

Het fruit zal van het seizoen af hangen, maar er is meer te combineren dan onderstaande voorbeelden.

Yoghurt als basis

Yoghurt met fruit is lekker fris en gezond, maar yoghurt kan ook gecombineerd worden met jam (neem bij voorkeur halfvolle jam, net zo lekker en minder calorieën) en doe in een schaaltje niet meer dan wat je op een boterham smeert. Neem bijvoorbeeld aardbeiensmaak of kersensmaak en doe hier enkele trosjes kleine besjes bij en enkele plakjes banaan. Goed roeren en klaar. Uiteraard kan er naar smaak van vruchten gecombineerd worden.

Vla als basis

Zowel vanillevla als chocoladevla doen het goed samen met aardbeien. Bij vanillevla kan je nog een toetje slagroom op de vla zetten en strooi er wat pure hagelslag of vlokken overheen. Chocoladevla met slagroom is ook gewild, maar meng er wat plakjes banaan en bijvoorbeeld nectarine in. Laat het niet overheersen, maar zorg dat er genoeg in zit dat de smaakcombinatie gemaakt wordt.

Fruit als basis

Draai je het om, maak dan een pallet van verschillende soorten fruit. Bijvoorbeeld de partjes van een groene appel op een bord leggen en dit combineren met wat stukjes nectarine. Sprenkel er wat citroensap overheen en giet er nu een klein laagje yoghurt overheen. De perzik is prima te combineren met vanillevla en mandarijn kan met de vollere pudding gecombineerd worden. Zet er een toefje slagroom op en rond en strooi er wat pure hagelslag overheen. Een chocoladepudding in de vorm kan aangekleed worden met wat schijfjes banaan, wat kersenjam en wat poedersuiker.

En zo zijn er nog veel meer combinaties te maken, waar geen speciale ingrediënten voor in huis gehaald hoeven te worden, maar die de maaltijd wel lekker en wat meer aangekleed afmaken. Combineer zelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zoete nagerechten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-08-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!