InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met pompoen; soep en stoofpot

Recepten met pompoen; soep en stoofpot

Recepten met pompoen; soep en stoofpot De pompoen is een tot de verbeelding sprekende vrucht. Hij is bij velen natuurlijk bekend van het gebruik tijdens Halloween en in Nederland wordt hij ook veel als decoratief element gebruikt. Bijvoorbeeld op de tuintafel in een herfststilleven. Zodra de eerste nachtvorst komt is het dan met de vrucht gedaan en zakt hij helemaal in elkaar. Jammer, want de pompoen is heel goed te verwerken in recepten, zowel hartig als zoet. Het vruchtvlees van de verschillende soorten pompoen verschilt onderling in smaak en daardoor zijn de mogelijkheden heel divers. Van een enkele soort is niet alleen het vruchtvlees, maar ook de schil te gebruiken.

De voedingswaarde en smaak van het vruchtvlees

Pompoenen zijn er in soorten en maten. Over het algemeen kan gezegd worden dat van de kleinere soorten het vruchtvlees een rijkere smaak heeft. Bij de grote pompoenen zit meer water in het vruchtvlees, waardoor de smaak minder intens wordt. Een pompoen bevat veel vitaminen (vitamine A, C, E, B6 en B11) en mineralen (onder andere calcium, magnesium en ijzer). Het is dus een gezonde vrucht om te verwerken in allerlei heerlijke maaltijden.

Pompoensoorten voor hartige gerechten

Op de markt en op de groente-afdeling van de supermarkt liggen voornamelijk de Hokkaidopompoen (Cucurbita maxima "Uchiki Kuri") en de flespompoen (Cucurbita moschata butternut). Beide hebben een handzaam klein formaat en daardoor precies geschikt voor het bereiden van een maaltijd. De Hokkaido pompoen is fel oranje van kleur, heeft geel/oranje vruchtvlees en een nootachtige smaak. De schil van deze pompoen is behoorlijk hard en daardoor lastig te verwijderen. Wie slim is verwijdert de schil helemaal niet. Hij is namelijk ook eetbaar en wordt na bereiding heerlijk zacht en bevat dan nog steeds veel voedingsstoffen. De flespompoen is zacht geel van kleur, het vruchtvlees is een beetje romig, vrij zacht en heeft ook een nootachtige smaak. En dan ligt er soms ook de zogenaamde spaghettipompoen in de schappen. Deze soort dankt zijn naam aan het slierterige gele vruchtvlees. De smaak is zacht zoet en vrij neutraal, waardoor hij gemakkelijk is toe te passen. Hoe gaarder je het vruchtvlees laat worden, hoe meer het een puree zal worden. Wie echt de draden nog wil herkennen, doet er goed aan om het kort te roerbakken, bijvoorbeeld met wat ui en knoflook erbij.
Wie opziet tegen het zelf schillen en in stukjes snijden van een pompoen of liever een afgepaste hoeveelheid vruchtvlees wil hebben, kan ook kant-en-klare pompoenstukjes kopen.

Pompoen uit de oven

Een heerlijk en heel eenvoudig bijgerecht zijn stuken pompoen uit de oven. Snij de pompoen in grove repen (inclusief schil). Maak een dressing van olijfolie en je favoriete kruidenmix. Bekleed een bakplaat met bakpapier, leg er de pompoenstukken op en druppel de dressing er royaal over. Plaats het geheel in een op 150 graden voorverwarmde oven. Plaats minimaal 20 minuten in de oven. Controleer de pompoenstukken op gaarheid. De benodigde tijd is afhankelijk van de pompoensoort die wordt gebruikt.

Pompoen maaltijdsoep

Een heerlijke en eenvoudige maaltijdsoep, waarmee je altijd enthousiaste eters zult scoren. Serveer de soep met stokbrood of ciabatta. Zet ook, naar eigen voorkeur en smaak, nog wat Parmezaanse kaas of roombrie op tafel.
Tip: Een pompoen is zo groot, dat er gemakkelijk een grote hoeveelheid soep van gemaakt kan worden. Pak de grootste pan en maak zo veel mogelijk soep. Wat over is kan namelijk gewoon ingevroren worden.

Ingrediënten

  • 600 gr. pompoenvruchtvlees (Hokkaido- of Flespompoen)
  • 7,5 dl. vleesbouillon
  • 4 bosuitjes
  • 2 eetlepels boter
  • Zure room
  • Parmezaanse kaas
  • Bieslook

Bereiding

Snij als eerste het vruchtvlees van de pompoen in kleine blokjes en kook het gaar in de vleesbouillon. Pureer de pompoen vervolgens met de staafmixer tot een gladde massa. Snij de bosuitjes in dunne ringetjes en fruit ze op laag vuur in de boter. Roer de bosuitjes daarna door de pompoensoep en warm het geheel nog even goed door. Schenk de soep op de borden en garneer elk bord met een eetlepel room, wat Parmezaanse kaas en het bieslook.

Pompoen-sinaasappelsoep

Een hele bijzondere soep met een fijne smaak. Door de fijne smaak en het feit dat het een lichte soep is, kan de pompoen-sinaasappelsoep goed opgenomen worden als voorgerecht in een drie gangenmenu. Als je de soep al een dag van te voren wilt bereiden, dan kan dit ook. Doe dan alle bereidde onderdelen apart in een doosje en bewaar dit zolang in de koelkast.

Ingrediënten

  • 30 gr. boter
  • 2 uien
  • 2 theelepels kerriepoeder
  • 750 gr. pompoenvruchtvlees (voor een neutrale smaak gebruik je het beste de spaghetti-pompoen)
  • 2 potten gevogelte fond
  • 3 sinaasappels
  • Zout, peper
  • 24 peultjes
  • 1 dikke winterwortel
  • Verse peterselie
  • 2 dl. crème fraîche
  • 1 eetlepel sinaasappellikeur

Bereiding

De uien schoonmaken en snipperen en vervolgens fruiten en met het deksel op de pan nog een ½ uur stoven. Op het laatst het kerriepoeder toevoegen. Het pompoenvruchtvlees in stukken snijden en met het gevogelte-fond en een ½ liter water aan de kook brengen. Een ½ uur zachtjes laten koken. De soep vervolgens zeven boven een andere pan en wat in de zeef achterblijft pureren en ook door de soep roeren. Een sinaasappel goed schoon borstelen en heel dun schillen. De schil in dunnen reepjes snijden (het wit van de schil eerst verwijderen), één minuut laten koken en koud afspoelen. Dan alle drie de sinaasappels persen en het sap aan de soep toevoegen. De soep op smaak brengen met peper en zout en als de soep te gebonden is eventueel water toevoegen. De peultjes afhalen en in 5 minuten koken. Daarna koud afspoelen en schuin doorsnijden. De wortel raspen en in hele dunne reepjes snijden, kort koken en ook koud afspoelen. De peterselie fijn knippen. De crème fraîche met de sinaasappellikeur los kloppen. In elk soepbord in het midden wortelrasp leggen, schepje crème fraîche erop en drie stukjes van de peultjes. Schep er dan voorzichtig de pompoensoep omheen en maak het geheel af met peterselie en de sliertjes sinaasappelschil.

Vegetarische pompoen stoofpot

Voor de echte stoofpot-fans een niet te missen recept. Het voordeel van deze stoofpot is dat hij lekker snel klaar is. Geniet ervan!

Ingrediënten

  • 1 aubergine
  • Zout, peper
  • 1 kg. pompoen (Hokkaido- of Flespompoen)
  • 2 selderijstengels (met blad)
  • 1 grote ui
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2 tenen knoflook
  • 1 dl. groentebouillon
  • ½ dl. droge witte wijn
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 bolletje mozzarella

Bereiding

Schil de aubergine en snij hem in blokjes, bestrooi met zout en laat het zo in 30 minuten uitlekken. Schil de pompoen en snij het vruchtvlees in stukjes. Snij de selderij in boogjes. Hak de selderijblaadjes fijn. Snipper de ui. Pers de knoflook uit. Fruit de ui en de uitgeperste knoflook in de olie. Voeg de pompoen toe en bak dit ongeveer 5 minuten. Dep de aubergine droog en schep het bij de pompoen. Voeg daarna ook de selderij toe. Laat nog even 5 minuten zachtjes koken terwijl het af en toe omgeschept wordt. Voeg dan de bouillon, de wijn, de tijm en de tomatenblokjes (inclusief het vocht) toe en laat het gerecht zo 15 minuten stoven. Garneer de stoofpot met de fijngehakte selderijblaadjes en de in plakken gesneden mozzarella. Het gerecht is goed te combineren met (volkoren)rijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!Het is herfst! De tijden van kou, wind en regen staat weer voor de deur. Hoog tijd voor een heerlijke herfstachtig recep…
Halloween soep recepten en ideeënOp zoek naar soep recepten en ideeën voor Halloween? Wat dacht u ervan om uw soep een keer in een uitgeholde pompoen op…
Meer soep receptenMeer soep receptenAls je denkt dat alles er is, kom je er achter dat er wel weer iets nieuws gecreëerd wordt en zo is dat ook met de soepe…
Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,Pompoenen zijn echte herfstvruchten die veel gebruikt worden als decoratie voor huis en tuin. Pompoenen zijn onlosmakeli…
Snelle vegetarische soepenSoep smaakt in elk seizoen, bovendien is het voor wie de kosten berekent spotgoedkoop. Eet je niet graag groenten? Eet d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Einladung Zum Essen, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.delevensstijl.nl/asjas-blog/artikel/het-pompoenseizoen-is-hier-waarom-is-pompoen-zo-gezond
  • https://www.ahealthylife.nl/de-voedingswaarde-pompoen/

Reageer op het artikel "Recepten met pompoen; soep en stoofpot"

Reactie

Margreet, 16-08-2012 19:51 #1
Vanavond de vegetarische pompoen stoofschotel gegeten. Meer dan verrukkelijk! Makkelijk te maken, groot succes. Reactie infoteur, 15-10-2012
Leuk om te lezen!

Het is inderdaad een makkelijk recept met een heerlijk resultaat!

Infoteur: Martina
Laatste update: 19-02-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Reacties: 1
Schrijf mee!