InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Snelle Hollandse Snackschalen

Snelle Hollandse Snackschalen

Weinig tijd en toch graag lekkere hapjes op tafel hebben. Met een paar handige tips is dit zo geregeld! Hieronder vind je suggesties voor Hollandse hapjesschalen. De schalen kunnen gemakkelijk uitgebreid of gecombineerd worden. Neem deze tips als leidraad, duik in je eigen voorraadkast en laat je inspireren tot eigen recepten en samenstellingen. Onderaan tref je aanvullende recepten aan. Eet smakelijk!

Hollandse Hapjesschaal - KOUD

  • (Oude) Kaas met mosterd of mosterd-dillesaus
  • Halve plakjes leverworst
  • Halve plakjes metworst
  • Schaaltje zilveruitjes
  • Schaaltje met stukjes augurk
  • Komkommerschijfjes bestrooid met Aromat
  • Kleine tomaatjes
  • Schaaltje druiven

Uitbreidingssuggesties: haring in stukjes met ui apart geserveerd (denk aan de prikkers), melbatoast met plakjes gerookte zalm of paling, kant-en-klare roggenbrood/kaashapjes, chips, nootjes, rolletjes ontbijtworst-met-augurk, partjes ei omwikkeld met rookvlees, etc.

Hollandse Hapjesschaal - WARM

  • Afbak-minisausijzenbroodjes of grotere in stukken gesneden
  • Gehaktballetjes* (uit vriezervoorraad)
  • Party-knakworstjes
  • Warme rookworst in plakken met mosterd
  • Ragout met mini-ragoutbakjes
  • Kant-en-klare kaasfondue in sauspannetje met schaaltje fruit en stokbrood

Uitbreidingssuggesties: Annie's ovenstokbroodje*, miniworstenbroodjes*, mini-fricandellen (of grote in stukken gesneden), bitterballen, mini-kaassouflé, etc.

Recepten

Gehaktballetjes (voorraadrecept)

Neem hiervoor een hoeveelheid gehakt naar wens, voeg hieraan gehaktmix, evt. peper en zout (pas op: de gehaktmix is ook gekruid!), een fijngesneden ui, een ei en paneermeel toe en draai hiervan kleine balletjes. Bak deze in een ruime hoeveelheid vloeibaar bakproduct rondom bruin en gaar. Laat in een bakje (geschikt voor de vriezer) afkoelen en vries de balletjes met de jus in. Warm voor gebruik goed op, giet de jus eventueel af.

Annie's ovenstokbroodje (restverwerking)

Snij een (oud) stokbrood in schuine plakken en besmeer deze eventueel met een beetje kruidenboter. Leg hierop een plakje ham, zorg ervoor dat dat niet teveel over de rand hangt. Besmeer de ham met een flinke klodder mayonaise, dek af met een plak kaas (ook dit liefst passend op het stokbroodje). Bestrooi met wat paprikapoeder en bak dit in de oven (200 graden) tot het broodje knapperig en de kaas gesmolten is. Serveer direct.

Mini-worstenbroodjes

Rol een plakje bladerdeeg iets uit en snij hem in vieren. Leg op elk stukje diagonaal een party-knakworstje en druppel er wat ketchup of mosterd op. Rol het bladerdeeg met het worstje erin (diagonaal) op en bak in een voorverwarmde oven volgens instructies op de verpakking van het bladerdeeg verder af. Ook koud erg lekker.
© 2009 - 2019 Kaatjekriebel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kids koken zelfVier leuke gerechtjes voor kinderen om zelf te maken, of met een klein beetje hulp van papa of mama.

Reageer op het artikel "Snelle Hollandse Snackschalen"

Infoteur: Kaatjekriebel
Gepubliceerd: 02-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!