InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten van Oma, vlierbloesemsap en chutney

Recepten van Oma, vlierbloesemsap en chutney

Recepten van Oma, vlierbloesemsap en chutney Oma had veel recepten voor het bestrijden van lichte griepjes, verkoudheidjes, beetje buikgriep, voel me niet zo lekker dagjes. De meeste zijn in de geschiedenis verdwenen en dat is maar goed ook. Was niet zo vaak ziek als kind, misschien was oma wel heel slim. Maar zo af en toe vinden we een juweeltje. Vlierbloesemsap, daar zouden we allemaal mee op moeten groeien! De tomatenchutney van oma hoort ergens in een eregalerij. Daarom, ter herinnering aan een slimme oma, de recepten.

Inhoud

Vlierbloesemsap

Vlierbloesemsap is helemaal geweldig al ziet het er een beetje groezelig uit in de trekfase. We maken het niet, wel een vlier in de buurt maar niet op eigen grond. (Geen idee dus wat voor enge dingen ze er op spuiten) Zonder oma is het niet zo leuk. We kregen het veel, zomers tegen de dorst. Volgens oma hielp het ook tegen verkoudheid. Dus, heb je een geheel (zeker weten) onbespoten vlier in de buurt, probeer dit dan eens:

Ingrediënten:
  • 20 grote of 40 kleine vlierbesbloesems
  • 2 citroenen
  • 80 gram citroenzuur
  • 1 ½ kg. witte suiker

De bloesem goed afspoelen. De citroenen wassen en in kleine stukjes snijden en door de bloesem doen. Daarbij doe je de witte suiker en het citroenzuur. Op deze massa giet je 2 liter gekookt heet water, 5 dagen laten staan, zo af en toe omroeren. Na 5 dagen de massa zeven door een theedoek. Bewaren in flessen.

En ook hier zijn we verslaafd aan geweest:

Chutney van oma met groene tomaten

Vooraf, groene tomaten, geen rode dat werkt niet. Op zoek naar onrijpe tomaten en doe jezelf een plezier neem gelijk een mega-hoeveelheid af. We hebben ooit zelf een klein tomatenkasje gemaakt achter het huis omdat we onvoldoende groene tomaten konden krijgen. In tomaten zitten veel vitaminen (oma weer), maar ……ik heb wel eens gelezen dat dit niet geldt voor de groene.

Ingrediënten:
  • 1 kilo groene tomaten
  • 2 groene paprika
  • 2 grote uien
  • 1 pond witte basterdsuiker
  • 3 deciliter azijn
  • 1 theelepel cayennepeper
  • mespunt zout

De groente schoonmaken en in flinke stukken snijden. (De tomaten niet ontvellen!) Alle ingrediënten in een grote pan op een laag vuur ongeveer 2 uur koken. Het ruikt niet echt fijn, ramen open zetten en de afzuiging voluit. Laat het een beetje afkoelen, verdeel de massa over enkele potten met schroefdeksel. Vul de potten tot de rand, deksel erop en omkeren. De potten zo ongeveer 2 dagen laten staan.

Waar eet je het bij: Op en bij alles, vlees, aardappelen, bij kaas, op brood. Het is geen pastasaus! Je kunt het onmiddellijk eten maar nog beter is het om een maandje te wachten.
© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten van Oma, vlierbloesemsap en chutney"

Reactie

Helene Viveen, 27-05-2014 12:53 #1
Al drie jaar maak ik vlierbloesemsap volgens dit recept. Ik doe er wel minder suiker bij. Ik vind het een geweldig recept! Echter vanmorgen bleek één lading helemaal geschift te zijn. Ik opende een fles en ontmoette een explosie van vlierbloesemsap in mijn kamer! Inmiddels opgeruimd, maar wat kan zoal de oorzaak van schifting zijn? Ik heb geen idee! Reactie infoteur, 27-05-2014
Eigenlijk kunnen er twee dingen zijn gebeurd, de fles was miss niet voldoende schoon of heeft net iets te lang open gestaan.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 20-12-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!