InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept Coq Au Vin Rouge / Blanc

Recept Coq Au Vin Rouge / Blanc

De Franse keuken is nog altijd één van de meest gewaardeerde keukens van de wereld. Een van de bekendste traditionele recepten is Coq Au Vin (letterlijk haan met wijn). Bijna elke Franse familie heeft zijn eigen manier van bereiden. Hier vindt u twee zulke familierecepten, één bereid met rode wijn en één met witte wijn. Hieronder vindt u twee recepten voor coq au vin. Het eerste is een recept met rode wijn. Dit is wat uitgebreider dan het tweede met witte wijn en duurt wat langer om te bereiden. Als u dus weinig tijd heeft is het tweede recept wellicht geschikter.

Coq au vin rouge

Duur

1 uur voorbereiden, 12 uur marineren en 3 uur op het vuur (en het liefst 1 nacht laten staan na het bereiden, omdat dit zo’n gerecht is wat de volgende dag nog lekkerder is!)

Ingredienten (voor 4 personen)
  • 1 haan (of kip) van rond de 2 kilo
  • 300 gram aardappelen

Voor de marinade

  • 1,5 liter rode wijn (dit hoeft geen dure wijn te zijn, omdat de kwaliteiten van de wijn grotendeels verloren gaan)
  • 1 bosje kruiden (laurier, tijm, peterselie)
  • 2 wortelen
  • 1 stengel bleekselderij
  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • 2 kruidnagelen
  • peper
  • cayennepeper
  • 1 glas cognac

Voor de saus:
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 15 gram boter
  • 25 gram bloem
  • 3 plakjes gerookt spek
  • 350 gram kleine champignons
  • 8 sneetjes oud witbrood

Bereiding

Marinade

Hak of knip de haan in stukken. Doe de stukken in een grote schaal of kom. Snij de wortelen en selderij in kleine stukjes en snipper een ui en de twee tenen knoflook. Doe dit allemaal in de kom met de stukken haan. Voeg ook de kruidnagelen, het bosje kruiden en een snufje peper en cayennepeper toe. Giet de cognac en de wijn erbij. Het geheel afdekken met vershoudfolie of een deksel, en een hele nacht koel laten staan (niet in de koelkast)

De volgende dag

Haal de stukken haan uit de schaal. Giet de marinade door een zeef, en bewaar het. Verhit de olijfolie en de boter in een pan. Braad de stukken haan aan twee zijden aan. Leg ze daarna op een bord. Snij de plakjes spek in stukjes, en bak ze in de olie en boter. Voeg een gesnipperde ui toe. Bijf goed roeren tot de ui goed gefruit is. Doe de bloem erbij, en blijf goed roeren. Giet vervolgens de marinade erbij. Blijf roeren tot het geheel goed gemend is. Voeg de stukken haan toe. Voeg naar smaak zout toe. Doe een deksel op de pan en laat het 3 uur zachtjes sudderen. Af en toe omroeren.

Maak na 2 uur (een uur voor het gerecht klaar is) de champignons schoon. Snij ze in tweeën of vieren, afhankelijk van de grootte. Bak ze in een koekenpan met anti-aanbaklaag, zonder olie (op laag vuur! zet nooit een pan met anti-aanbaklaag op hoog vuur, zeker niet als er weinig in de pan zit). Als ze geen vocht meer afgeven toevoegen aan de pan met de ‘coq au vin’.

Als u het gerecht meteen op gaat eten

Schil en kook de aardappelen zo’n 20 minuten voordat de coq au vin klaar is. Verhit wat boter in een koekenpan, en bak de sneetjes oud brood bruin. Leg de sneetjes brood in het midden van een groot bord en schep de stukken haan en saus er omheen. Serveer de aardappelen apart.

Als u het de volgende dag op eet (aanbevolen!)

Af laten koelen, en in de koelkast zetten. De volgende dag de aardappelen koken, het brood bruin pakken in een pan met een klontje boter. Leg de sneetjes brood in het midden van een groot bord en schep de stukken haan en saus er omheen. Serveer de aardappelen apart.

Bon appetit!

Het gerecht met witte wijn is eenvoudiger te maken dan het recept hierboven, maar daarom niet minder lekker. Ook voor dit recept geldt weer dat het lekkerder is na een dag koel te bewaren.

Elke witte wijn is in principe geschikt, maar traditioneel wordt 'vin jaune' uit de Jura gebruikt.

Coq au vin blanc

Ingredienten (voor 4 personen)

  • 1 haan (of kip), het liefst van ongeveer 2 kg
  • 500 gram aardappels (of krieltjes)
  • 3 lenteuitjes
  • 2 tenen knoflook
  • 1 bakje champignons (of, indien verkrijgbaar, morieljes)
  • 1 takje thijm en rosemarijn
  • 1/2 liter witte wijn
  • 1 blokje kippenbouillon
  • olijfolie
  • zout, peper en paprikapoeder

Bereiding

  • Hak of knip de haan in stukken.
  • Meng het zout, de peper en het paprikapoeder, wrijf de stukken haan ermee in, en bak beide zijden bruin in een pan met een beetje olie. Haal de stukken vervolgens uit de pan en bewaar ze voor later.
  • Schil de aardappels en snijd ze in dobbelsteentjes (in het geval van krieltjes in hun geheel gebruiken). Snijd het groen van de lenteuitjes fijn en snijd de uitjes zelf in vieren.
  • Snijd de knoflookteentjes fijn.
  • Bak de aardappels, lenteuitjes en knoflook enkele minuten aan in de olie en jus die in de pan is achtergebleven.
  • Voeg de wijn en het bouillonblokje toe, en leg vervolgens de stukken haan terug in de pan.
  • Laat 45 tot 50 minuten sudderen met het deksel op de pan. Schep regelmatig met een lepel het vocht onder in de pan over de stukken haan .
  • Voeg 5 minuten voor het einde de paddestoelen toe

Serveer de stukken haan met de groenten, paddestoelen en aardappelen, en serveer de saus apart (Goed warm serveren.)

Eet smakelijk !
© 2008 - 2019 Doeldertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Wie Past bij Wie? Relatiematch - Liefdeshoroscoop AstrologieWie Past bij Wie? Relatiematch - Liefdeshoroscoop AstrologieWie past bij wie volgens de Chinese astrologie? Welke Horoscopen: Dierentekens (vgl. sterrenbeelden) passen goed bij elk…
Chinese Liefdes Horoscoop - Wie Past bij Haan?Chinese Liefdes Horoscoop - Wie Past bij Haan?Chinese relatie horoscoop van de haan. Welk dierenteken is er het meest geschikt als partner van de haan? Wie past het b…
Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Het gebeurt ons allemaal wel eens, per ongeluk stoot je je rode wijn om. En zit er een rodewijnvlek op uw kleren of op v…
Een inleiding tot de Chianti wijnenEen inleiding tot de Chianti wijnenDe Chianti streek in Toscane strekt zich uit tussen Firenze en Siena en is verdeeld over 8 gemeenten. De wereldberoemde…

Reageer op het artikel "Recept Coq Au Vin Rouge / Blanc"

Reactie

Guillaume, 12-02-2010 19:41 #1
Mis een paar dingen. in de def. saus horen gewoon kleine schijfje peen en kleine uitjes (zilveruitjes; niet uit het zuur, maar verse, die je pelt en wat voorkookt in bouillon net als de peetjes, en ze later bij de saus voegt, zodat het geen kapotgekookte prut wordt.
beetje veel flauw, om copy/paste te verhinderen, maar met printscreen kun je recept ook goed afprinten.
een recept coq au vin onder embargo plaatsen is niet erg origieneel. de schrijver van dit recept, heeft het ook maar weer van een ander…

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: 07-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!