InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Toetjes voor een lekker zoete nasmaak

Toetjes voor een lekker zoete nasmaak

Toetjes voor een lekker zoete nasmaak Ieder seizoen worden er weer nieuwe recepten bedacht en uiteraard ook voor het nagerecht. Vaak zijn het varianten op bestaande recepten en soms zelfs zeer verrassend van smaak. Hierbij enkele in die categorie waar een vleugje alcohol in verwerkt is.

Tiramisu

Ingrediënten

  • 3 eetlepels oploskoffie
  • 4 eetlepels basterdsuiker
  • 4 eetlepels cognac
  • 500 gram vanillevla
  • 200 gram lange vingers
  • 500 gram mascarpone
  • mint
  • 250 gram crème fraîche
  • cacaopoeder

Bereiding

Kook zo’n 4 dl water en meng dit met de koffie, suiker en cognac in een schaal (plat model). Tegelijkertijd de vanillevla mascarpone en crème fraîche mengen en de helft in een aparte schaal doen. Doop nu de lange vingers in het koffiemengsel en zorg dat ze goed doorweekt zijn, daarna op het vlamengsel leggen, zo dat zich een laag vormt. Door het restant vlamengsel nog wat cognac en een klein beetje mint mengen en over de laag lange vingers gieten. Strooi er nu nog cacaopoeder en mint overheen en zet het een half uur in de koeling.

Citroendessert

Ingrediënten

  • 2 dl witte droge wijn
  • 2 theelepels citroenlikeur
  • 75 gram basterd suiker
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 eetlepel limoensap
  • 2 eetlepels citroenschil geraspt
  • enkele reepjes citroenschil
  • 300 gram slagroom

Bereiding

Voeg de wijn, citroenlikeur, citroensap, limoensap en citroenschillen in een schaaltje en laat het 1,5 uur intrekken. Voeg nu de slagroom toe en klop het luchtig tot het “blijft staan”. Verdeel het over de ijscoupes en leg er wat citroenschillen overheen. Zet het in de koeling tot vlak voor het opdienen. Serveer het met een neutraal koekje of chocoladekoekje.

Whisky-perzik

Ingrediënten

  • 4 grote perziken
  • 4 eetlepels whisky
  • 140 gram poedersuiker
  • suikerkoekjes

Kook water in een pan en leg de perziken in het water (ze moeten wel ondergedompeld kunnen worden) en laat dit enkele minuten (ca. 7 minuten) staan. Haal ze daarna uit het kokend water en verwijder voorzichtig de schil. Voeg de suiker toe aan het water en breng het opnieuw aan de kook. Er moet zich een wat stroperige massa ontwikkelen. Leg nu opnieuw de perziken er in en laat het 15 tot 20 minuten staan (af en toe omdraaien). Haal de perziken er opnieuw uit en voeg nu de whisky toe, het mengsel moet nu echt stroperig zijn. Doe nu de perziken in ijscoupes en giet er het mengsel overheen. Leg er een suikerkoekje op ter garnering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Toetjes voor een lekker zoete nasmaak"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!