InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een simpel kerstdiner voor: kinderen

Een simpel kerstdiner voor: kinderen

Kinderen vinden kerst vaak geweldig. Het is gezellig, ze krijgen een cadeautje en mogen tot laat op blijven. Gewoon een paar lekkere verwendagen. Maar hetzelfde kerstdiner als de volwassenen eten, zien ze vaak niet zo zitten. Veel te lang en uitgebreid vinden ze het. Hieronder een aantal ideeën dat je kind ook van een kerstmaaltijd kan genieten.

Snoepen

Overdag met kerst, komen er meestal allemaal lekkere dingen op tafel. Dit varieert vaak van een nootje en een chocolaatje tot stukjes kaas en plakken kerststol. Natuurlijk mag iedereen er zo veel van eten als ze zelf willen. Maar de magen van kinderen zijn veel sneller vol. Doordat ze overdag veel gesnoept hebben, zullen ze tijdens het kerstdiner geen of nauwelijks trek hebben. Dwing je kind dan niet om te eten. Vaak raken ze alleen maar in paniek en een flinke huilbui is het gevolg er van. Wel kan je tegen je kind zeggen dat hij/zij wel aan tafel moet komen zitten(een tijdje) voor de gezelligheid. Je kan dan natuurlijk een bordje met patat geven en tegen je kind zeggen dat als hij/zij nog trek heeft wat mag eten, maar dat het niet per se moet.

Aangepast kerstdiner

Als je kind wel trek heeft in het kerstdiner, geef hem/haar de gelegenheid om te kiezen. Willen hij/zij gewoon met de volwassen mee-eten of hebben ze liever een aangepast kinderkerstdiner met een patatje en bijvoorbeeld een frikadel of kroket. Als de volwassenen een gevulde biefstuk hebben, geef je je kind een naturel biefstuk. Zo geef je je kind toch het gevoel hetzelfde te eten als de volwassenen. Probeer je kind wel wat dingen te laten proeven, maar dwing ze niet. Leg uit wat er in de gevulde biefstuk zit. Zit er bijvoorbeeld kaas en ui in je gevulde biefstuk en je hebt een kind die kaas en ui erg lekker vind, dan is je kind sneller geneigd om wat te proeven.

Kinderkerstdiner

Een kinderkerstdiner moet niet te uitgebreid zijn. Kinderen hebben vaak het geduld niet om uitgebreid te tafelen, dus het diner moet simpel blijven. Laat ze tussen iedere gang gewoon lekker spelen, en als er eten is moeten ze wel gewoon aan tafel komen zitten. Kinderen hebben aan een hoofdgerecht en een toetje meestal wel voldoende. Vooral het toetje wordt door de meeste kinderen niet overgeslagen, hoe vol ze ook zitten. Een simpel kerstdiner voor kinderen zijn bijvoorbeeld:
  • Pannenkoeken met slagroom
  • Pannenkoeken met chocolade
  • Poffertjes met boter en poedersuiker
  • Poffertjes met vanille saus
  • Kipnuggets met patat
  • Knakworstjes met patat
  • Cordonbleu met patat

Zo zijn er nog veel meer simpel gerechten te bedenken. Het moet gewoon niet te veel en te uitgebreid worden. Want vaak laten ze toch de helft staan.

Kindercocktail

Kinderen vinden het chique en leuk om net als de volwassenen uit een wijnglas te drinken. Wat vaak een succes is is om samen een kindercocktail te maken. De meeste ingrediënten om een kindercocktail te maken zijn meestal al in huis denk maar eens aan
  • siroop (groen en rood)
  • Sinasappelsap
  • Appelsap
  • Fanta/7-up/spa rood
  • Suiker
  • Rietjes
  • Papieren parapluutjes o.i.d.
  • Eventueel verschillende stukjes fruit

Het hoeft niet uitgebreid te zijn. Met een paar ingrediënten kan je al een hoop leuke dingen doen. Even een voorbeeldje. Neem een groot wijnglas en dompel deze even onder water. Zet het wijnglas even op zijn kop in de suiker. Vul nu het wijnglas voor 2/3 met spa rood en doe de rietjes er vast in. Giet nu heel voorzichtig wat groene siroop er bij. Je zult zien dat de siroop naar de bodem zinkt. Tot slot voeg je nog een ijsblokje erbij. Garneer het met een schijfje kiwi en vergeet niet je creatie een naam te geven voordat je het opdrinkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Het complete kookboek
  • Boek: De heerlijkste barelhapjes en cocktails

Reageer op het artikel "Een simpel kerstdiner voor: kinderen"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Kerstdiner
Schrijf mee!