InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Glutenvrije hüttenkäsepannenkoek: twee recepten

Glutenvrije hüttenkäsepannenkoek: twee recepten

Glutenvrije hüttenkäsepannenkoek: twee recepten Genieten van pannenkoeken zonder gluten kan! Zelfs genieten van een koolhydraatarme pannenkoek kan. Met de juiste grondstoffen kunnen pannenkoeken namelijk boordevol eiwitten zitten. En geraffineerde suikers-vrij zijn. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Binnen een paar minuten? Terwijl ze lekker smaken? Dat doe je zo!

Voordelen genoeg met eiwitrijke pannenkoeken

Een methode om een eiwitrijke, koolhydraatarme en glutenvrije pannenkoek te maken, is door eieren, hüttenkäse of cottage cheese en kikkererwtenmeel te gebruiken. Het resultaat is een smakelijke en smeuïge pannenkoek. Het lijkt nog het meest op de American pancake. De samenstelling van deze hüttenkäsepannenkoek geeft een lang verzadigd gevoel, in tegenstelling tot de normale Hollandse pannenkoek of de traditionele American pancake. Pannenkoeken op basis van hüttenkäse zijn eenvoudig te maken en goed te combineren met fruit of groente. Ook zijn ze in te vriezen, zodat je extra gemak ervaart van het bakken.

Wat is cottage cheese of hüttenkäse?

Cottage cheese staat ook bekend als hüttenkäse. In Nederland en omringende landen is de benaming 'hüttenkäse' gebruikelijk. In Engelstalige landen wordt de naam 'cottage cheese' gebruikt. In de Nederlandse supermarkten worden beide termen aangeboden door diverse fabrikanten. Hüttenkäse is een jonge, ongerijpte kwarkachtige kaassoort. De kaaswrongel wordt niet samengeperst na het uitlekken, waardoor de kaas korrelig en vochtig blijft. Het bevat weinig vet, is koolhydraatarm en rijk aan eiwitten. Hüttenkäse kan je daardoor snel op energie brengen. De kaas is veelzijdig en past bij zoete en hartige gerechten. Extra zout toevoegen is vaak niet nodig, omdat het al van zichzelf zout bevat.

Wat is kikkererwt?

De kikkererwt is een eenjarige plant uit de vlinderbloemenfamilie. De peulvruchten zijn eetbaar. Kikkererwten komen oorspronkelijk uit Anatolië en worden veel gebruikt in Azië en het Middellandse Zeegebied. In Nederland kent men kikkererwten voornamelijk door humus, een smeerbare pasta, en falafel, een vegetarische snack. Een kikkererwt is glutenvrij en rijk aan proteïne en vezels. Daardoor is het geschikt als vleesvervanger. Bovendien stabiliseert het de bloedsuikerspiegel en het cholesterol. Kikkererwtenmeel kun je gebruiken ter vervanging van diverse meelsoorten, zoals amandelmeel en tarwemeel. Het is erg geschikt bij voedingsintoleranties, zoals een glutenallergie of pinda- en notenallergie. Je vindt kikkererwtenmeel onder andere in tropische supermarkten en Turkse winkels.

Recept hüttenkäsepannenkoek met banaan

De banaan zorgt voor een milde smaak, waardoor je de pannenkoek zonder beleg kunt eten. Handig als je haast hebt. Voor een maaltijd kun je de pannenkoekjes verfraaien met vers fruit of zelfgemaakte jam. Ook is de pancake lekker met kaas en paprika of tomaatjes en spek.

Ingrediënten

Voor circa 6 dikke Amerikaanse pannenkoeken
  • 200 gram cottage cheese of hüttenkäse
  • 2 middelgrote eieren
  • 1 banaan in stukjes gesneden
  • 50 gram kikkererwtenmeel
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 eetlepel olie
  • extra olie om te bakken

Bereiden 2 minuten voorbereiden en 10 minuten bakken

Doe alle ingrediënten in een mixer en mix kort tot een egale massa. De hüttenkäse mag nog lobbig zijn. Het beslag moet dik zijn. Indien het gemakkelijk van een lepel afdruppelt, moet er meer kikkererwtenmeel bij. Zet een kleine koekenpan op het vuur voor het maken van dikke pannenkoekjes. Verhit wat olie in de pan en laat een deel van het beslag erin glijden. Laat de bovenkant op zacht vuur stollen. Draai het pannenkoekje om en bak de andere zijde gaar. Leg de hüttenkäse pannenkoek op een bord. Bak de rest van het beslag op dezelfde manier. Serveer warm met eigen keuze aan fruit, zoals aardbeien of bosbessen. Of serveer het hartig met wat groente naar smaak.

Recept cottage cheese pancake met broccoli

Een hartige, eiwitrijke pannenkoek die je kunt combineren met extra groente naar keus, zoals een frisse, groene salade. Broccoli zit boordevol voedingsstoffen. Samen met de overige ingrediënten ben je verzekerd van een lang verzadigd gevoel en veel energie.

Ingrediënten

Voor circa 6 kleine dikke Amerikaanse pannenkoeken
  • 200 gram cottage cheese of hüttenkäse
  • 2 middelgrote eieren
  • 100 gram gekookte en geprakte broccoli
  • 50 gram kikkererwtenmeel
  • kruiden naar smaak, zoals knoflook, peper en komijn
  • 1 eetlepel olie
  • extra olie om te bakken

Doe alle ingrediënten in een mixer en mix kort tot een egale massa. Zet een kleine koekenpan op het vuur voor het bakken van dikke pannenkoekjes. Verhit wat olie in de pan en laat een deel van het beslag erin glijden. Laat de bovenkant op zacht vuur stollen. Als de bovenkant droog is, het pannenkoekje omdraaien en de andere zijde bakken. Leg het op een bord. Bak de rest van het beslag op dezelfde manier. Serveer warm bij bijvoorbeeld een groene salade met olijven en avocado. Of serveer met warme, mediterrane groente zoals tomaat, paprika, aubergine en courgette.

Tips

Valt het pannenkoekje uit elkaar? Klop door de rest van het beslag extra kikkererwtenmeel. Door op een zacht vuur de bovenkant te laten stollen tot het droog is, scheurt het pannenkoekje minder snel bij het omdraaien. Ook kun je meer olie gebruiken, zodat de pannenkoek niet aankoekt.
© 2016 - 2019 Vera04, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…
10 ideeën voor gezonde tussendoortjes en snacks10 ideeën voor gezonde tussendoortjes en snacksVeel mensen hebben er last van: je zit ’s avonds op de bank en je hebt zin in iets lekkers. Echter; de meeste dingen die…
Dieet en Hüttenkäse, een heerlijk vet- en caloriearm productDieet en Hüttenkäse, een heerlijk vet- en caloriearm productHüttenkäse bevat als zuivelproduct weinig vet en calorieën. Hüttenkäse is mede daardoor zeer geschikt om te eten tijdens…
Gezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheeseGezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheeseIn Nederland is naam Hüttenkäse bekender dan als we over Cottage cheese spreken. Toch hebben we het dan over dezelfde ka…
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCttenk%C3%A4se
  • http://www.voedzaamensnel.nl/lunch/gebakken-ei-met-tomaat-champignons-en-cottage-cheese/
  • http://goedgezond.info/2015/06/is-cottage-cheese-gezond/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kikkererwt
  • http://www.focusonfoodies.nl/gezonde-pannenkoeken-met-kikkererwtenmeel/

Reageer op het artikel "Glutenvrije hüttenkäsepannenkoek: twee recepten"

Infoteur: Vera04
Laatste update: 07-07-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!