InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lavendel in de keuken gebruiken

Lavendel in de keuken gebruiken

Lavendel in de keuken gebruiken Lavendel kennen we allemaal vanwege zijn heerlijke geur. Dit is de reden dat lavendel vaak wordt toegevoegd aan douche-, en badproducten, maar je kan lavendel ook eten. Frankrijk is het land van de lavendel en in Frankrijk heb je vele lavendelvelden en wordt lavendel geregeld in maaltijden verwerkt. Hoe gebruik je lavendel in de keuken en wat kan je er allemaal mee doen? Vroeger maakte men gebruik van hetgeen voorradig was en werden er vaker bloemen en andere ingrediënten toegevoegd aan maaltijden, die nu niet meer zo gebruikelijk zijn. Dat geldt ook voor lavendel.

Lavendel suiker

Je kan de lavendelbloemen vers of gedroogd gebruiken in de keuken. Een simpele manier om eens lavendel in je eten uit te proberen is het maken van lavendelsuiker. Voor lavendelsuiker neem je op 100 gram kristalsuiker, drie eetlepels verse lavendelbloemetjes. Je schudt dit goed door elkaar en bewaar het dan in een afgesloten bus. Na vier weken is de lavendelsuiker volledig op smaak. De smaak zal hierna niet meer veranderen.

Lekker voor in de thee of in de yoghurt. Je kan de suiker ook gewoon in plaats van gewone suiker gebruiken bij het bakken van koekjes of een cake. Je baksel krijgt dan een subtiele lavendelsmaak . Ook een appelkruimeltaart gemaakt met lavendelsuiker smaakt prima.

Op dezelfde manier waarop de lavendel suiker gemaakt wordt, kan je ook lavendelzout maken. Dit is een lekkere combinatie met kip, lam of groene salades.

Verschillende soorten lavendel

Bij lavendel geldt dat de smaak subtiel moet zijn. Teveel is niet lekker. Er zijn meer dan tweehonderd verschillende soorten lavendel en deze smaken niet allemaal hetzelfde. Wanneer je lavendel in de keuken wilt gebruiken kan je het beste de Engelse lavendel gebruiken. Deze lavendelsoorten zijn wat zoeter van smaak. Sommige lavendelsoorten smaken wat bitter of nog erger zeepachtig. Deze kan je beter niet gebruiken in de keuken, omdat ze niet zo lekker zijn. Alle lavendel is in principe eetbaar, dus kwaad kan het niet. Het is wel zo dat de lavendel onbespoten moet zijn.

Lavendellimonade

Wanneer je snel wilt weten of de lavendel uit jouw tuin geschikt is voor consumptie, kan je het beste even wat lavendellimonade maken.
Hiervoor neem je een handje verse lavendelbloemen, 1 espressokopje kristalsuiker, 2 kopjes kokend water en een half kopje citroensap. Meng dit door elkaar en roer tot alle suiker is opgelost, laat het mengsel hierna minstens een half uurtje trekken. Zeef het mengsel en giet het in een longdrinkgras tot ongeveer 1/3, vul met 2/3 koud water en voeg eventueel nog wat ijsklontjes toe. Lekker? Of blijkt nu dat de lavendel uit jouw tuin niet geschikt is voor keukenrecepten.

Vlees met lavendel

Lavendel combineert heel goed met kip en/of lamsvlees. Maak bijvoorbeeld eens een marinade voor kip of lam, welke je laat garen in de oven.

Recept voor de marinade:

  • 1 kleine eetlepel lavendel, wanneer je gedroogde lavendel gebruikt neem je 2 eetlepels
  • 4 eetlepels vloeibare honing
  • 2 takjes tijm
  • citroensap naar smaak
  • zout en peper naar smaak

Bereiding:

Maak je lavendelbloemetjes eerst fijn en meng dan alle ingrediënten door elkaar. Schep de marinade over het vlees en laat een half uur tot vier uur marineren. Verwarm de oven voor op 200 graden en gaar hierin het vlees. Tijd is afhankelijk van de hoeveelheid vlees.

Nog meer lavendelgerechten

Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk met lavendel. Denk maar aan lavendelijs, lavendelthee (of een takje lavendel in de ijsthee) en lavendel crêpes. Kan je ís avonds niet in slaap komen? Probeer dan eens een kop warme chocolademelk met lavendel voor het slapen gaan.

Goed voor de zenuwen

Lavendel heeft een kalmerende werking op het zenuwstelsel. Er wordt van lavendel beweerd dat het de zenuwen kalmeert en helpt tegen stress en nervositeit. Bovendien zou lavendel gunstig werken bij depressies.

Lavendel en seksualiteit

In vroegere tijden werd er soms een verband gelegd tussen lavendel en seksualiteit. Dit verband werd overal anders gezien. In de ene streek droegen prostituees lavendel bij zich om klanten te lokken en in andere streken waren het juist de maagden die lavendel bij zich droegen om hun maagdelijkheid te beschermen.

Ook barende vrouwen werd vaak een bosje lavendel in de hand gedrukt. Dit bosje lavendel zou moed en kracht geven tijdens de bevalling.
Gerelateerde artikelen
Bloemen in mijn bord: LavendelBloemen in mijn bord: LavendelLavendelwater, gemaakt van vijf gram bloemen die men gedurende vijf minuten in een liter kokend water laat trekken, werk…
Natuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidNatuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidEen natuurlijk middel tegen slapeloosheid. Slapeloosheid is iets dat 30 procent van de mensen regelmatig overkomt. Niet…
Lavendula - een veelzijdig kruidEen van de bekendste kruiden, met name vanwege de aangename geur, is lavendel. Lavendel is afgeleid van het Latijnse woo…
Recepten met lavendelLavendel is bij velen bekend als die mooie paarse velden van de Provence en de geurzakjes die in vele linnenkasten aanwe…
Lavendel deodorant, handcrème, olie en lotion tegen luizenLavendel wie kent het niet? De Lavandula spica heeft witte, roze of blauwe bloempjes en verspreidt een heerlijk frisse g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.simplyrecipes.com/recipes/lavender_lemonade/
  • http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=&laag=&functieSER=Z24=&pid=203&page=19
  • http://annetanne.be/kruidenklets/uit-de-kruidenmand/kruiden-k-z/lavandula-angustifolia-lavendel/

Reageer op het artikel "Lavendel in de keuken gebruiken"

Reactie

Riet, 26-09-2015 21:29 #1
Ik heb een flesje lavendelwater, hoeveel mag ik daar van drinken voor het slapen gaan?
Ik heb ook een spray van lavendel olie, wat kan ik daarmee doen?
Dank u Reactie infoteur, 28-09-2015
Lavendel olie spray wordt meestal gebruikt om om over het beddengoed en dan met name de kussensloop te sprayen. De geur zou dan de slaap bevorderen.
Lavendelwater wordt meestal uitwendig gebruikt bij verbranding of huidproblemen. Je kan het ook aan het badwater toevoegen of toevoegen aan warm water en dit inhaleren bij verkoudheid en/of keelpijn.
Gekocht lavendelwater is bij mijn weten niet voor inwendig gebruik geschikt. Is dat wel zo, dan staat dit op de verpakking.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-12-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!