InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Traditioneel oliebollen recept

Traditioneel oliebollen recept

Traditioneel oliebollen recept Een echte traditie, met oud en nieuw eten veel mensen in Nederland oliebollen, een origineel Nederlands recept dat uit de middeleeuwen stamt. Maar hoe maak je die traditionele oliebol en wat ben je er voor nodig? Alles staat hier stap voor stap uitgelegd. En mocht je toch niet zo van het traditionele zijn, dan zijn er ook nog enkele lekkere variaties voor het oliebollenrecept. Een traditioneel gefrituurd gist gerecht, dat is de categorie waar je de oliebol onder kunt vinden. Men zegt dat Germaanse stammen het recept van de oliebol bedacht hebben in de het tijdperk dat wij de middeleeuwen noemen. Het gerecht werd gegeten tijdens het "Joelfeest", een feest dat twaalf dagen lang duurde en de zonnewende gevierd werd. De zonnewende vind altijd plaats op de kortste dag van het jaar waarbij de zon gezien vanaf de aarde in de meest noordelijke óf zuidelijke positie staat.

De oliebollen werden gegeten op dit feest om te zorgen dat kwaadaardige geesten weg zouden gaan. Naast het zelf nuttigen van oliebollen werden er ook veel andere gefrituurde gerechten geofferd voor de geesten. De Germanen geloofden dat het vet er voor zou zorgen dat de geesten tevreden bleven.

Tegenwoordig kun je oliebollen vinden tijdens kerst en oud en nieuw maar ook op bijna alle kermissen staat een grote oliebollenkraam. Naast Nederland worden er in België ook veel oliebollen genuttigd.

Traditioneel recept

Echte oliebollen kun je heel gemakkelijk zelf maken in plaats van uit een pakje, zorg dat je een beschikt over een frituurpan of een grote pan met een dikke bodem. Het deeg is het makkelijkste te maken in een emmer omdat het erg zal gaan rijzen.

Benodigdheden circa 35 oliebollen

1 kilo tarwebloem
1 liter water
20 gram zout
50 gram suiker
80 gram gist
citroensap
8 gram kaneel

Bereiding

Los het gist op in het water en meng dit kort met een garde. Doe vervolgens het bloem bij het water en gist mengsel in en meng het beslag met een mixer tot het glad is. Voeg vervolgens de zout, suiker, kaneel en enkele druppels citroensap toe en het beslag en mix dit er goed doorheen. Zet het beslag nu voor minimaal 60 minuten weg op een warme plek, denk hierbij bijvoorbeeld aan de vensterbank boven de verwarming. Leg over de emmer een vochtige theedoek, haal het gedurende uur de theedoek er niet af. Dit stoort namelijk het gistingsproces.

Verwarm de frituurpan op 190 graden Celsius, mocht je een pan gebruiken zorg dan dat het olie 180 graden Celsius is.
Schep het beslag met een ijslepel in de olie en laat de oliebollen voor ongeveer 6 minuten liggen. Doe nooit teveel oliebollen bij elkaar in, dit stoort het bakproces en kan er voor zorgen dat je oliebollen niet gaar worden van binnen. De beste olie om te gebruiken is arachide olie.

Servering

Leg de oliebollen op een grote schaal en strooi er wat poedersuiker overheen. Mocht je de oliebollen liever warm willen eten dan kun je ze 1 minuut op 400 watt in de magnetron doen.

Variatie

Het is mogelijk om te variëren met oliebollen, zo kun je er bijvoorbeeld rozijnen doorheen doen of appelblokjes. Ook is het mogelijk om het beslag te maken met bier in plaats van water. Mocht je het recept met rozijnen willen dan hoef je alleen maar 200 gram rozijnen toe te voegen aan bovenstaand recept. Voor het recept met appelblokjes voeg je 100 gram verse geschilde appelblokjes toe.

Wil je het beslag maken met bier, zorg dan voor een bier met een hoge gisting op kamertemperatuur.

Appelbeignets

Naast oliebollen worden er tijdens oud en nieuw ook vaak appelbeignets gegeten. Appelbeignets zijn appelschijfjes met daaromheen een krokant deeglaagje. De appelbeignets kunnen in de frituurpan of in een gewone pan met dikke bodem gebakken worden.

Benodigdheden circa 20 appelbeignets

150 gram zelfrijzend bakmeel
1 ei
200 milliliter melk
5 gram zout
6 goudrenetten
kaneel

Bereiding

Doe het bakmeel in een grote kom en voeg hierbij het ei en de melk, klop dit tot een glad beslag. Voeg vervolgens de zout en kaneel toe. Verwijder het klokhuis van de goudrenetten en verwijder de schil, snijd de goudrenetten vervolgens in plakjes van ongeveer een centimeter. Haal de appelschijfjes door het beslag en leg ze in de warme olie, bak ze in ongeveer 4 minuten goudbruin en laat ze uitlekken op keukenpapier.

Servering

Serveer de appelbeignets op een grote schaal met wat poedersuiker eroverheen. Je kunt ze ook lichtjes besmeren met jam.
© 2014 - 2018 Brittb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oliebollen met roomHet is al weer bijna zover dat we het oude jaar gaan uitluiden. In Nederland wordt op deze avond traditioneel oliebollen…
Oliebollen en appelflappenOliebollen en appelflappenÉén ding dat je niet mag vergeten met kerst en oud en nieuw is oliebollen en appelflappen. Lees in dit artikel hoe je ze…
Oliebollen & Appelbeignets receptenOliebollen & Appelbeignets receptenBen jij al klaar voor de jaarwisseling? Traditiegetrouw het moment om iets lekkers op tafel te zetten. Het recept voor l…
Oliebollen bakken, mét een smaakjeIedereen kent de oude vertrouwde oliebol wel en veel mensen kunnen deze ook zelf maken. Maar wist je dat je een heleboel…
De geschiedenis van oliebollenDe geschiedenis van oliebollenIedereen kent hem; de gefrituurde bal van deeg waar soms het één en ander aan rozijnen, appel of ananas aan toegevoegd w…
Bronnen en referenties
  • IsGeschiedenis

Reageer op het artikel "Traditioneel oliebollen recept"

Infoteur: Brittb
Gepubliceerd: 22-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!