InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Stevige smoothies voor de winter

Stevige smoothies voor de winter

Stevige smoothies voor de winter Dat de smoothie algemeen geaccepteerd is, is niets nieuws meer. Maar veel mensen nemen de smoothie in de zomer of als extra, omdat deze lekker fris is … naast gezond uiteraard. Maar de smoothie kan een complete maaltijd zijn en in de winter moet deze net even iets steviger zijn dan in de zomer, maar nog steeds met voldoende vitamines. Anders loop je de kans later op de dag nog te gaan snacken … en dat is uiteraard niet de bedoeling. Enkele voorbeelden van de stevige én gezonde smoothie.

Algemeen

En goede blender in de keuken is eigenlijk een must, want ook als het iets steviger is wat je wilt mengen, moet het gemakkelijk in de blender gemengd kunnen worden. Daarnaast is wat ijsblokjes in de vriezer handig als je je smoothie net iets meer mee wil geven, zorg voor kleine ijsblokjes, dat werkt weer beter in de blender.

De producten die je gebruikt bij voorkeur koel bewaren en pas uit de koeling halen, als je ze gaat toepassen in de smoothie. Een smoothie eerder maken, kan natuurlijk ook. Doe het niet te lang van te voren, want dat kan de smaak teniet doen (en de vitamines lopen terug). Kort bewaren kan wel, maar dan wel in de koeling ... maar bij voorkeur gewoon een verse smoothie zo wegwerken!

Enkele smoothies

Peren- en muntsmoothie

  • 4 peren (zorg dat ze rijp zijn)
  • 5 koolbladeren
  • bosje muntblaadjes
  • 1/2 limoen
  • 1/2 kopje water

Meng het geheel en varieer desgewenst door de limoen te vervangen door een mandarijn. Zorg wel dat eventuele pitjes uit de mandarijn verwijderd zijn.

Posteleinsmoothie

  • flinke portie postelein (zorg dat de literbak van de blender vol zit)
  • 700 ml water
  • 1/2 ananas
  • 1/2 banaan

De ananas in kleine stukken in de blender doen en bij voorkeur vers. Als je een blikje neemt, neem dan niet op siroopbasis.

Bron: Jarmoluk, PixabayBron: Jarmoluk, Pixabay
Verfrissende fruitsmoothie
  • 250 gram blauwe bessen
  • 400 gram watermeloen
  • 300 gram frambozen
  • enkele ijsblokjes
  • kopje water

Frambozen kan je desgewenst weer vervangen door blauwe bessen, die ook erg gezond zijn. Als je blauwe bessen neemt, zorg dan dat je 100 gram meloen meer neemt.

Krachtige smoothie

  • flinke portie spinazie
  • 1 mango
  • 2 kiwi’s
  • 1 eetlepel lijnzaad
  • kopje water

Je maakt de smoothie een stuk romiger als je de mango vervangt door een avocado en neem een goed rijpe avocado. Avocado levert goede vetten.

Vitamine boostsmoothie

  • 1 grapefruit
  • 1 banaan
  • half kopje water
  • 2 peren
  • 1 theelepel camu camu bessen
  • 1 theelepel hennepzaad

Een grote grapefruit is gezond en lekker en neem er een die goed rijp is. De banaan moet niet te rijp zijn, dan wordt deze ietwat snotterig. Let hier goed op. Dit geldt ook voor de peren, deze moeten alleen niet meer te hard zijn.

Tot slot

Je kunt met smoothies zoveel variëren als je zelf wilt, want alles is mogelijk met het fruit naar je eigen smaak. Doe er een stukje groenten bij en ook daar kan je mee variëren, hoewel veel mensen veilig voor spinazie kiezen. Dit matched nu eenmaal goed met verschillende soorten fruit. Maar feitelijk kan je van alles proberen en het kan je zomaar je dagelijkse portie groenten en fruit opleveren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stevige smoothies voor de winter"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!