InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten voor grogs

Recepten voor grogs

Recepten voor grogs Een grog wordt bij verkoudheid en griep gedronken. Of het werkelijk helpt tegen griep? Of een Grog gezond is valt te bezien. Alcohol is niet gezond te noemen. Ondanks dat wordt de Grog nog steeds genuttigd bij griepklachten. Grog kun je maken van verschillende ingrediënten. Met als basis water, alcohol en suiker of honing. Er zijn veel verschillende grogs. Tegenwoordig wordt grog niet zo veel meer gedronken, omdat er veel andere middelen bestaan tegen verkoudheid en griep. Toch is de grog best lekker als je grieperig bent. Helpt alcohol tegen griep? Misschien is de alcohol in de rum de reden waarom een grog bij griep kan helpen tegen (hoge) koorts, want alcohol drinken heeft effect op de lichaamstemperatuur. Deze kan dalen, terwijl je dat zelf vaak niet eens door hebt. Maar het blijft speculeren of een grog echt tegen griep helpt. Voor medisch advies in deze kunt je zich het beste tot een arts wenden. Veel mensen geloven in de geneeskrachtige werking van een grog bij griep. Dit is echter niet bewezen. Van oorsprong werd de grog gedronken door zeemannen, die rum mengden met water. Er bestaan meerdere recepten voor grogs.

Basis ingrediënten van de grog met alcohol

Grogs worden meestal samengesteld uit sterke drank (rum of cognac) met honing of suiker, gekookt heet water en citroen.

Grog, recepten

De eerste Grog werd een Bumboo genoemd. De basis was water met rum.

Bumboo. Recept van de eerste grog

  • Water of bier
  • Suiker
  • Nootmuskaat
  • Rum

Grog, standaard recept

  • Een flinke scheut rum (ongeveer een borrelglas)
  • Een theelepel citroensap
  • Een a twee theelepels honing (of suiker naar smaak)
  • Het glas of de beker aanvullen met heet water

Grog met cognac en hete melk

  • 1 scheut rum
  • 1 scheut cognac
  • 1 eetlepel bruine suiker
  • 30 cl gekookte melk
  • Een weinig geraspte nootmuskaat over de grog strooien
Gebruik een hittebestendig glas of beker. Meng alles door elkaar en drink de grog warm op. Je kunt de grog ook aanlengen met sterke thee in plaats van melk of water. Een schijfje citroen is aangenaam voor de smaak, maar meng citroen liever niet met melk want de melk gaat dan mogelijk schiften.

Meest bekende grog recept

De grog die het meest gedronken werd en wordt, is gemaakt met de volgende ingrediënten:
  • heet water
  • honing
  • rum
  • citroensap

Grog van wijn maken

Ook van wijn wordt wel eens een grog gemaakt. Je moet de wijn verwarmen waardoor een deel van de alcohol mogelijk zal verdampen. Je kunt een grog met wijn maken van de volgende ingrediënten:
  • halve fles rode wijn
  • eetlepel citroensap
  • kopje basterdsuiker
  • pijpje kaneel

Om de grog van rode wijn te maken heb je een pan nodig en een lepel of spatel om mee te roeren.
  • Gooi de helft van de wijn in een pan en gooi de suiker erbij. Langzaam roeren en verwarmen, totdat de suiker is opgelost. Hou het vuur laag en laat de wijn liever niet koken.
  • Voeg het kaneelpijpje toe en laat een tijdje staan, zet het vuur tien minuutjes uit onder de pan
  • vuur weer onder de pan aansteken en doorroeren
  • voeg de citroensap toe
  • voeg de overige wijn toe
  • blijven roeren tot het geheel goed warm is
  • kaneelpijpje eruit vissen voordat je de grog drinkt of opdient

Grog met zwarte thee: Zwarte grog

Een grog kan van elke theesoort gemaakt worden. Als je kiest voor zwarte thee, wordt de grog ook zwart van kleur. Een zwarte grog kan je met de volgende ingrediënten maken:
  • zwarte thee geruime tijd laten trekken zodat de kleur mooi donker wordt
  • een scheut rum erbij
  • op een glas een paar theelepels basterdsuiker
  • eventueel citroen naar smaak. Dit maakt de thee echter lichter van kleur

Grog met melk: Witte grog

  • Vul een beker half met gekookte melk
  • Voeg wat witte suiker naar smaak toe (mag lekker zoet zijn)
  • Scheutje cognac
  • Scheutje rum
  • Eventueel wat nootmuskaat erover strooien, maar niet iedereen houdt van de specifieke smaak
  • beker aanvullen met nog wat gekookte melk

Grog met kruidnagel en sinaasappel

Een grog met kruidnagel heeft ene specifieke smaak. Als je niet van kruidnagel houdt, dan is het zelfs niet lekker. Maar als je wel van kruidnagel houdt kan je deze grog maken van de volgend ingrediënten:
  • 1 steelpannetje heet water
  • 2 kruidnagel
  • 3 eetlepels witte of bruine suiker
  • een schijf sinaasappel met schil (in de pan meekoken)
  • citroensap naar smaak
  • kaneelpoeder naar smaak maar niet meer dan een halve theelepel op twee grogs
  • scheut rum naar smaak
Voeg de rum pas op het allerlaatst moment toe aan het hete vocht in de pan. Laat alles een paar minuten zachtjes koken. Dan doorroeren en vuur uitzetten. Dan pas de rum erbij en roeren.

Is een grog geschikt voor kinderen?

Is een grog geschikt voor kinderen? Het antwoord daarop ligt voor de hand: nee. Alcohol is voor iedereen schadelijk, maar voor kinderen in het bijzonder. Als je kind griep heeft en/of (hoge) koorts, overleg dan met je huisarts wat het beste is. Het is mogelijk dat een arts besluit je kind te komen bezoeken, of dat hij/zij een koorts verlagende pijnstiller aanraadt (afhankelijk van de leeftijd zou de arts kunnen aanraden: paracetamol 60 mg, 120 mg, 250 mg of 500 mg aan je kind te geven), maar geef dit alleen in overleg met je arts en als je arts het goed vindt. Geef je kind nooit een grog met alcohol.

Grog voor kinderen. Zonder alcohol

Voor kinderen van 2 tot 18 jaar kun je een grog maken zonder alcohol. De basis kan warme thee of warme melk zijn. Let bij kinderen die nog vaak knoeien op dat het niet te heet is. Deze kindergrogs hebben geen effect op de griep, maar smaken gewoon lekker, bieden een beetje troost, en een kind met koorts moet regelmatig drinken, dus het vocht in de grogs is een goede aanvulling. Voorbeelden van 'Grogs' voor kinderen vanaf 2 jaar ongeveer.
  • Glas thee met 2 theelepels honing erin opgelost, en (eventueel) een theelepel citroensap
  • Glas thee met 1 a 2 theelepels honing erin opgelost en melk erbij
  • Beker warme melk met een paar theelepels bruine suiker
  • Beker warme melk met anijssuiker
Laat grogs voor kinderen extra goed afkoelen, en voeg (uiteraard) geen alcohol toe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Warme winterse drankjesIn de wintertijd is het heerlijk om, naast de gewone koffie en thee, ’s avonds te kunnen genieten van een lekker warm dr…
Huismiddeltjes bij hoesten en keelpijnHuismiddeltjes bij hoesten en keelpijnIn de winter heeft vrijwel iedereen wel een keer last van hoesten of keelpijn. Vooral hoesten is een irritante klacht, w…
Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?Verkoudheid is een acute oppervlakkige ontsteking van de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen. Het wordt veroorzaakt…
Kerstmis kaastaart met eggnogKerstmis is onmogelijk weg te denken zonder de traditionele eggnog. Wist je trouwens dat dit godendrankje op basis van r…
Winterkwaaltjes voorkomen: 5 tips tegen winterkwaaltjesWinterkwaaltjes voorkomen: 5 tips tegen winterkwaaltjesIn de winterperiode krijgt iedereen wel eens te maken met vervelende winterkwaaltjes. Uiteraard zijn het koudere weer, d…
Bronnen en referenties
  • http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=233984

Reageer op het artikel "Recepten voor grogs"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 07-03-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!