InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Frisse en gezonde soepen

Frisse en gezonde soepen

Drie heerlijke soepen die het hele jaar gegeten kunnen worden. Frisse gezonde soepen die ook nog eens goed zijn voor de lijn.

Lekkere romige courgettesoep (voor drie personen)

Ingrediënten

  • 300 gram courgette
  • 1 bekertje crème fraîche
  • een bosje bosuitjes
  • groentebouillontablet
  • 1 teentje knoflook
  • peper en zout
  • andere kruiden, zoals paprika poeder en chili poeder
  • olijfolie
  • wat peterselie voor de garnering

Bereidingswijze

Snij de knoflook en de bosuitjes in kleine stukjes en bak ze samen ongeveer 5 minuten in de pan. Snij de courgette in blokjes en bak ze mee met de knoflook en de bosuitjes voor ongeveer 5 minuten. Voeg het groentebouillontablet toe met 0,5 liter water en laat het 15 minuten zachtjes koken. Haal daarna de pan van het vuur en laat het even staan. Pureer na 15 minuten alles met een staafmixer of anders in een keukenmachine. Schenk de soep terug in de pan en verwarm deze al roerend. Garneer het met wat peterselie.

Lekkere frisse uiensoep met brood

Ingrediënten

  • 4 grote uien
  • 1,25 l geconcentreerde vleesbouillon
  • 100 g boter
  • Peper/zout
  • 100 g geraspte oude kaas
  • 8 sneetjes brood

Bereidingswijze

Verwarm de over voor op 180 graden. Pel de uien en snipper ze. Bak ze vervolgens in een pan met ongeveer 40 gram boter voor 10 minuten en breng op smaak met wat peper. Doe de uien over in een diepe ovenschaal. Besmeer de sneetjes brood aan beide kanten met ongeveer 40 gram boter en bak de sneetjes bruin in de koekenpan. Leg de gebakken sneetjes brood in de diepe ovenschaal, bovenop de uitjes. Giet daarna de vleesbouillon over het brood heen en laat het erin trekken. Strooi vervolgens een dikke laag kaas over het brood heen en snij de overgebleven boter in stukjes en leg deze ook bovenop het brood. Strooi er als laatste wat zout en peper overheen. Laat het in de voorverwarmde oven lichtbruin worden.

Knoflooksoep met zelfgemaakte croutons

Ingrediënten

  • 8 teentjes knoflook
  • 50 gram bosuitjes
  • 1,25 liter groentebouillon
  • 2 eetlepels boter
  • zout
  • 2 sneetjes bruinbrood
  • olijfolie
  • peper
  • Italiaanse kruiden

Bereidingswijze

Snipper de uitjes en het knoflook en laat ze in een pan met de boter een beetje verkleuren. Breng de bouillon aan de kook en schenk de bouillon bij de uitjes en het knoflook. Breng het geheel op smaak met wat zout en laat het nog even doorkoken. Leg het brood in de olie en doe er wat zout, peper en Italiaanse kruiden op. Bak het daarna in de pan tot het lekker knapperig is en snij vervolgens het brood in kleine blokjes en doe ze bij de soep vlak voordat hij wordt opgediend.

Eet smakelijk!!
© 2014 - 2019 Meikeanne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je hoeft geen keukenprinses te zijn om lekkere soep te makenJe hoeft geen keukenprinses te zijn om lekkere soep te makenVerse soep smaakt op ieder moment van het jaar. Uiteraard hebben we er minder zin in tijdens de zomermaanden, maar omdat…
Recepten voor koude soepenRecepten voor koude soepenIn de zomer zijn we geneigd om minder snel soep te nemen. Het gevoel is dat je je al snel warmer gaat voelen met het nut…
Bronnen en referenties
  • www.we4you2.nl/

Reageer op het artikel "Frisse en gezonde soepen"

Infoteur: Meikeanne
Gepubliceerd: 13-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!