InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Rocky Road Chocolade

Rocky Road Chocolade

Een heerlijk recept voor iedere chocolade liefhebber. Heerlijk voor bij de koffie, of als traktatie bij ieder (kinder)feestje. Makkelijk en snel gemaakt.

Algemene informatie

  • Aantal personen: ongeveer 10
  • Bereidingstijd: 15 minuten en 4 uur in de koelkast

Benodigde ingrediënten

  • 400 gram melk chocolade
  • Spekjes (geen marshmallows)
  • Ongezouten pinda's of hazelnoten
  • Kokos biscuits

Overige benodigdheden

Bij de au bain marie manier

  • Twee schalen
  • Vershoudfolie
  • Snijplak
  • Mes
  • Lepel
  • Een pan
  • Formuis/kookplaat

Bij de magnetron manier

  • Twee schalen
  • Vershoudfolie
  • Snijplak
  • Mes
  • Lepel
  • Magnetron

Bereiding

  • Smelt de chocolade. Dit kun je doen op verschillende manieren. De makkelijkste manier is om het in een magnetron bestendige schaal te doen en in de magnetron te zetten. Verwarm het steeds 1 minuut op de heetste stand. Haal de schaal uit de magnetron, roer het geheel even door en herhaal dit tot alle chocolade helemaal gesmolten is. Een andere manier is au bain marie. Breng een pan met water aan de kook op het fornuis. Zet bovenop de pan een schaal waar je de chocolade in doet. Doordat het kokende water de schaal die op de pan staat verwarmt, smelt de chocolade. Let wel op dat het water niet te hard kookt zodat het niet over kan gaan koken.
  • Terwijl je de chocolade laat smelten snijd je de pinda's of hazelnoten en de spekjes in kleine stukjes. De kokos biscuits breek je in kleine stukjes. Dit meng je allemaal door elkaar. Voeg van de pinda's of hazelnoten, spekjes en kokos biscuits zo veel toe als je zelf lekker vindt. Let wel of dat alles onder de chocolade moet zitten.
  • Een van de schalen bedek je met vershoudfolie. Zorg dat de schaal helemaal bedekt is, ook de opstaande randen. Zo kan de chocolade niet aan de bodem vastplakken dus krijg je het er gemakkelijk uit wanneer het uitgehard is.
  • Zodra de chocolade gesmolten is voeg je het mengsel van pinda's of hazelnoten, spekjes en koekjes bij het chocolade mengsel. Roer dit geheel even kort door elkaar. Niet te lang want dan smelten alle spekjes. Dat is ook de reden waarom je spekjes moet gebruiken en geen marshmallows, die smelten te snel.
  • Vouw de randen van het vershoudfolie om zodat ook de bovenkant bedekt is. Duw dit niet aan want dan krijg je het er niet meer vanaf wanneer de chocolade uitgehard is.
  • Zet dit minimaal 4 uur in de koelkast zodat de chocolade helemaal hard kan worden. Daarna kan het zowel in als uit de koelkast bewaard worden.

Variatie tips

  • Vervang 400 gram melk chocolade door pure of witte chocolade
  • Strooi ter decoratie wat kokos of amandelschaafsel over de bovenkant wanneer het nog zacht is
  • Vervang de pinda's of hazelnoten door cashewnoten of amandelen
  • Voeg rozijnen toe

Overige tips

Rocky Road Chocolade is erg leuk om te maken tijdens een kinderfeestje. Laat de kinderen zelf de spekjes, koekjes en pinda's snijden/breken. Wanneer de chocolade gesmolten is kunnen de kinderen zelf hun gesneden stukjes toevoegen en doorroeren. Voor ieder kindje maak je een eigen schaaltje zodat ze zelf kunnen kiezen hoeveel ze van alles ingrediënten toe willen voegen. Ter decoratie zouden de kinderen er ook nog spikkels, hartjes of andere decoratie snoepjes op kunnen strooien. Ook tum tummetjes er door heen is erg lekker. Na een aantal uur is het uitgehard en heeft ieder kindje zijn eigen Rocky Road Chocolade taartje. Hier zouden ze eventueel nog slagroom op kunnen spuiten alvorens ze het opeten.

Eet smakelijk!
© 2013 - 2019 Christel3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept voor originele Amerikaanse Chocolate Chip CookiesHet Amerikaanse Chocolate Chip Cookie is uitgevonden door een dame Ruth Wakefield. Ze was Butter Drop Do cookies aan het…
Chocolate chip cookies, origineel amerikaans recept!Iedereen kent ze inmiddels wel, de Amerikaanse chocolate chip cookies. In iedere supermarkt verkrijgbaar, maar niets is…
Crumlin Road GaolCrumlin Road GaolWie een bezoek brengt aan Belfast zal dat in eerste instantie doen vanwege de verbondenheid van de stad met het beroemde…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Au_bain-marie

Reageer op het artikel "Rocky Road Chocolade"

Infoteur: Christel3
Laatste update: 30-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!