InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zomersoep als maaltijd

Zomersoep als maaltijd

Zomersoep als maaltijd We eten tijdens de warmere maanden lichter en vaak ook wat minder. De salade is dan ook niet voor niets enorm populair. Toch vinden veel mensen iets warms ook nog steeds lekker. Het mag alleen niet te veel zijn, waarbij het een overvol gevoel geeft. We kennen dat gevoel wel, als je bijvoorbeeld nogal wat koolhydraten naar binnen hebt gewerkt. Lichte soep die wel lekkere en vooral voedzame ingrediënten heeft, kan dan een uitkomst zijn. Enkele voorbeelden.

Kip aspergebouillon

Recept is voor 4 personen

Ingrediënten

  • 2 grote kipfilets (voorkeur biologische kippen)
  • 1 kilo groene asperges
  • 1 limoen
  • 1 bosje peterselie
  • zout
  • verse peper

  • 4 tarwebroodjes
  • olijfolie
  • geitenkaas
  • walnoten

Bereiding

Kook de kipfilets in ruim water met een beetje zout naar smaak en maak de kip, als deze gaar is, in kleine stukjes. Maak de asperges schoon en snijd ze in kleinere stukken en voeg deze toe aan de kip. De limoen schoon boenen en doe wat geraspte schil (heel fijn raspen) en de uitgeperste limoen bij het vocht van de kip en asperges. Doe er nog wat peper naar smaak bij. Wel de tijd in de gaten houden, want de asperges zijn binnen zo’n 8 minuten gaar.

Serveer deze eenvoudige en voedzame soep met een tarwebolletje met wat olijfolie, geitenkaas en strooi daar wat gestampte walnoten overheen.

Tonijn paprikasoep

Recept is voor 4 personen

Ingrediënten

  • 250 gram verse tonijn
  • 2 rode paprika’s
  • 1 liter kruidenbouillon
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 200g kruimige kleine aardappeltjes
  • 1 eetlepel Italiaanse kruiden (voorkeur vers)
  • verse peper en zeezout
  • verse basilicum

  • tarwe stokbrood
  • pijnboompitjes

Bereiding

Doe 3 eetlepels olijfolie in een hoge pan en fruit de kleingemaakte ui een beetje glazig. Maak nu de paprika’s schoon en verdeel ze in kleine stukjes, maak de aardappelen ook goed schoon (borstelen) maar schil ze niet. Knoflook klein maken en alles, tezamen met de Italiaanse kruiden, in de pan bij de ui. Doe nu ook de bouillon erbij en laat dit alles zo’n 4 minuten op een middenstand op het fornuis staan. Roer alles goed door elkaar en laat het geheel zo’n kleine 15 minuten zacht koken.

De tonijn moet nu in kleine plakjes gesneden worden, doe er wat olijfolie overheen en bak of grill de kleine lapjes vlees enkele minuten (max. 2,5 min.). Doe wat zeezout en verse peper op de tonijn. Intussen de soep die klaar is even een beetje pureren, zodat het een gladdere massa wordt. Leg op ieder diep bord enkele lapjes tonijn en schenk dan de soep in de borden. Maak het af met wat basilicumblaadjes.

Serveer de soep met stukjes tarwestokbrood met wat olijfolie erop en zet er een bakje pijnboompitjes bij.

Tomaten komkommersoep

Recept is voor 4 personen

Ingrediënten

  • 1 komkommer
  • 4 grote tomaten
  • 1 grote ui
  • 4 blokjes runderbouillon
  • olijfolie
  • verse peper en zout
  • room

  • ciabatta broodjes
  • verse groene pesto

Bereiding

De komkommer schillen en in blokjes snijden en de tomaten ontvellen en in stukken snijden. Fruit de klein gemaakt ui aan in een beetje olijfolie. Doe er de komkommer en tomaat bij en daarna ruim 1 liter water toevoegen met de bouillonblokjes. Alles aan de kook brengen en zo’n half uur laten doorkoken. Bekijk of het nog gepureerd moet worden en voeg als laatste wat peper en zout naar smaak toe. Schep het in mooie grote kommen en leg een toefje room in het midden van de volle kommen.

Serveer de soep met ciabatta broodje, serveer er wat olijfolie bij en wat verse groene pesto.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zomersoep als maaltijd"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!