InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Gezonde voeding: Let op vet en koolhydraten

Gezonde voeding: Let op vet en koolhydraten

Gezonde voeding: Let op vet en koolhydraten Natuurlijk moet je altijd op je voeding letten, vitamines zijn essentieel voor je lichaam. Je lichaam vitaal houden, voldoende afweer van ziektekiemen en voldoende energie voor de dagelijkse werkzaamheden. Maar gezonde voeding is daardoor niet minder lekker.

Gezond eten nodig?

Het lijkt een inkoppertje om te vragen of gezonde voeding essentieel is, maar waarom eten er dan zoveel mensen junkfood en ook nog eens met grote regelmaat? Wordt snoep en koek in grote getallen genuttigd en doen de slijterijen en meer dan prima?

Vetten

Vetten zijn belangrijk, we kunnen niet zonder, er is er een groot verschil want verzadigd vet is slecht voor het lichaam en zit vaak verscholen in producten. Te denken valt aan:

  • gebak
  • snacks
  • vet vlees
  • chocolade
  • volle zuivel
  • chips
  • hard frituurvet

De magere varianten van deze producten zoals melk, vlees en vleeswaren of vloeibaar bak- en braadvet of olie zijn simpelweg beter en doen niet meer onder qua smaak. De caloriechecker van het Voedingscentrum geeft per producten aan wat de vetten totaal zijn en of er verzadigd vet in zit. Handig als je twijfelt over een product.

Koolhydraten

Ook voor koolhydraten geldt dat ze essentieel voor je lichaam zijn, maar ze zitten al in meer producten dan we denken en dus is hoeft niet bij iedere maaltijd koolhydraten te zitten. De meeste mensen eten bijvoorbeeld twee maal per dag brood, maar vervang een maaltijd door een mix van verse vruchten met magere yoghurt of magere kwark. Zeker zo gezond en prima als vervanger voor een broodmaaltijd.

Kijk bij de avondmaaltijd ook eens naar de samenstelling, in plaats van vlees of vis met groenten en aardappelen, rijst of pasta in gelijke hoeveelheden, kan de hoeveelheid groenten het dubbele zijn en dit kan van de koolhydraten afgehaald worden. Neem je er niet te vet vlees of vette vis (1x per week is prima, maar niet meer) bij en je komt behalve de juiste vitaminen niet verder dan zon 450 tot 500 calorieën. Wat prima is voor een avondmaaltijd.

Alternatief?

Maak eens een magere maaltijdsalade als variatie, heerlijk en gezond. Let zelf op de producten als je een eigen combinatie gaat maken. Combineer bijvoorbeeld:

  • gemengde sla
  • zilveruitjes
  • makreel of tonijn op waterbasis (uit blik)
  • sherrytomaatjes
  • beetje volkorenpasta
  • dressing (naturel en niet op oliebasis)
  • groene paprika
  • pijnboompitjes
  • kappertjes
  • mespuntje scherpe mosterd
  • Pittige 20+ strooikaas

Halveer de sherrytomaatjes, maak de tonijn of makreel in kleine stukjes evenals de paprika. Kook de pasta (niet te veel!) en laat deze afkoelen. Meng vervolgens alle ingrediënten en doe er daarna de mosterd bij. Dan de dressing, maar het mengsel moet niet te nat worden en als laatste wat pittige strooikaas erover heen strooien. Een volledige maaltijd waarbij je niet verder dan zon 300 tot max. 350 calorieën komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde voeding: Let op vet en koolhydraten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!