Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?

Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd? Eieren maken deel uit van heel wat recepten en gerechten. Maar ook als product op zich worden ze vaak als maaltijd gebruikt: Een spiegelei of omelet vormt een snelle maaltijd. Hoe voedzaam en gezond zijn eieren?

Eieren in onze voeding

Eieren zijn goedkoop en vormen een ingrediënt voor vele alledaagse recepten en gerechten. Een eitje kan ook prima dienst doen als volledige maaltijd: Een spiegelei of omelet is snel klaar, vult de maag en is een van de goedkoopst mogelijke maaltijden.

In eieren vinden we heel wat voedingsstoffen terug, ze bevatten zo'n 10 belangrijke voedingsstoffen in voldoende hoeveelheid, en dat voor ongeveer 90 kcal per ei. Het spreekt voor zich dat eieren ook rijk zijn aan eiwitten van een superieure kwaliteit. Deze eiwitten bevatten belangrijke aminozuren die essentiele bouwstenen zijn voor ons lichaam.

Vet en cholesterol

Eieren bevatten ook vetten (ongeveer 7 gram) en cholesterol (ongeveer 200 mg). Deze cholesterol en vetten zitten enkel in de eierdooier, het eiwit heeft geen vet! Eieren zonder cholesterol bestaan niet. Dit komt doordat het natuurlijke cholesterolgehalte in een ei ervoor zorgt dat er een kuikentje kan in ontwikkelen. Natuurlijk zijn eieren die verkocht worden voor consumptie altijd onbevruchte eieren, maar toch bevatten ze altijd cholesterol. In sommige winkels biedt men eieren aan van de Aracauna-kip, een Zuid-Amerikaans kippenras. Van deze eieren beweert men dat er minder cholesterol inzit, maar in principe is dit niet zo. Het verlaagde cholesterolgehalte is enkel te wijten aan de grootte van het ei: hoe kleiner het ei, hoe minder cholesterol. De Aracauna-eieren zijn kleiner dan andere eieren en bevatten daardoor wat minder cholesterol, maar dit ligt in principe niet aan de eiersoort.

Het cholesterolgehalte in de verschillende bereidingswijzen van eieren verschilt niet erg veel. Een gekookt ei bevat ongeveer evenveel cholesterol als een rauw ei, en er is dus ook weinig verschil tussen een omelet en een spiegelei.

Eieren en gezonde voeding

Ondanks het vet- en cholesterolgehalte van eieren zijn deze toch een belangrijk product binnen een gezond voedingsschema. Ze maken deel uit van de zogenaamde actieve voedingsdriehoek en behoren tot de categorie vlees, vis en eieren waarvan aangetoond is dat een hoeveelheid van 100gram per dag bijdraagt tot een gezonde voeding.

Rekeninghoudend met de aanbevelingen aangaande cholesterolinname, draagt het eten van zo'n 3 eieren per week bij aan een gezond voedingsschema. Gezondheidsorganisaties uit onder meer Groot-Brittanië en Amerika geven zelfs aan dat 1 ei per dag geen bezwaar mag zijn voor een gezonde persoon.

Af en toe kan een eitje bij het ontbijt gegeten worden, ter vervanging van hartig of zoet beleg. Door het hoge eiwitgehalte zorgt een eitje voor een hoge verzadiging, waardoor men bij de volgende maaltijd minder honger heeft en de calorie-inname tijdens de lunch kan beperken.

Om cholesterol te vermijden kan men enkel het eiwit gebruiken, maar dan misloopt men ook de belangrijkste voedingsstoffen die het ei bevat. Alle belangrijke voedingsstoffen, maar ook het vet en de cholesterol, bevinden zich namelijk in de dooier.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: Oktober 2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!