InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De Surinaamse keuken; maizena koekjes en eksi kuku

De Surinaamse keuken; maizena koekjes en eksi kuku

Deze heerlijke maizena koekjes uit de Surinaamse keuken zijn eenvoudig te maken en de benodigdheden zijn niet duur. De ingrediënten kosten maar een paar euro`s en de bereiding weinig tijd. De eksi kuku (eieren koek in het Nederlands) daarentegen behoort tot een van de moeilijkste recepten die gemaakt kunnen worden en de smaak is niet te evenaren. Een zeer moeilijk te bakken cake uit de Surinaamse keuken en toch zeker de moeite waard om te proberen.

Maizena koekjes

  • 200gr maizena
  • 2 eieren
  • 150gr. roomboter
  • 150gr. basterd suiker (witte)
  • 1 zakje vanille suiker
  • halve theelepel zout en drie eetlepels gekleurde muisjes

Alle ingrediënten moeten op kamer temperatuur zijn.

Hulpmiddelen

Bakplaat, boter, een mixer, en een vork voor de vormgeving van de maizena koekjes. Heb je een beslagspuit dan kan je professionele koekjes maken. Een grote en een kleine kom voor het mengen van de ingrediënten. Alles moet vooral netjes en brandschoon zijn.

Voorbereiding

De oven moet vijftien minuten voorverwarmd worden op 180 graden en de maizena moet in een kom gezeefd worden. De bakplaat wordt goed in de boter gezet om te voorkomen dat wanneer de koekjes gaar zijn ze niet vast blijven plakken aan de plaat. Een schoteltje met wat extra maizena moet worden klaargelegd. De vork wordt telkens in het schoteltje maizena gedaan voor dat de maizena balletjes worden aangedrukt. Op die manier blijft de vork niet vast kleven aan de maizena balletjes.

Bereiding

Doe 150 gram boter en 150 gram basterdsuiker in de grote kom en ga ze met de mixer mengen tot je een soepele en gladde massa hebt. De suiker moet helemaal in de boter opgelost zijn voor het beste resultaat. De eieren moeten één voor één door de massa heen geklutst worden. Er ontstaat dan een luchtig soepel beslag. Daarna voeg je het zout en de vanillesuiker toe aan het geheel. Nu gaan we telkens een lepel van de gezeefde maizena aan het overige beslag toevoegen en ervoor zorgen dat alle maizena wordt opgelost. We gaan door tot alle 200 gram maizena lepel voor lepel in het beslag is opgenomen en niet gaat klonteren. Als alles goed gelopen is moet je nu balletjes kunnen maken die niet aan je handpalmen blijven kleven. Mocht dat wel het geval zijn dan doe je nog wat maizena bij tot je juiste verhouding hebt. Niet teveel maizena bijdoen omdat de balletjes ook weer niet te stevig mogen zijn i.v.m. het aandrukken met de vork. Als je alle beslag tot maizena balletjes hebt verwerkt en op de beboterde bakplaat hebt gelegd dan kan je alle balletjes in één keer aandrukken met je vork. De volgende stap is nu de gekleurde muisjes over de balletjes verdelen. Als dat gebeurd is doe je de bakplaat met maizena koekjes in de voorverwarmde oven en laat je de temperatuur tien minuten lang op 180 graden. Daarna terugzetten naar 150 graden en opletten dat de maizena koekjes na twintig minuten gaar zijn. Dat kan je controleren door met een tandenstoker in een koekje te prikken. Als je de tandenstoker eruit haalt moet die schoon zijn zoals bij het bakken van een cake. De koekjes zijn klaar als ze loslaten van de bakplaat. De oven nu uitzetten en de maizena koekjes nog vijf minuten in laten staan. Ze mogen niet bruin worden. Daarna uit de oven halen en laten afkoelen en bewaren in een koektrommel. Dan blijven ze tot een week nog vers. De kleur van de koekjes hoort zoals ze op de afbeelding staan, dan zijn ze goed gelukt. Lekker smullen en veel drinken bij het eten van deze koekjes.

Eksi kuku/eieren cake

  • 9 eetlepels gezeefde bloem (Koopmans kristalbloem patent)
  • 8 eetlepels witte basterd suiker
  • 8 eetlepels gesmolten roomboter (moet bij het toepassen afgekoeld zijn)
  • 8 middelgrote eieren
  • 1 theelepel amandel essence
  • 1 theelepel vanille essence
  • 2 eetlepels gekleurde muisjes

Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn.

Hulpmiddelen

Ronde bakblik (diameter 30cm), margarine voor het invetten, een krachtige staafmixer, een grote kom en een schoon aanrecht. Vanwege de gevoeligheid van deze cake is het raadzaam een nieuw gekochte kom te gebruiken.

Voorbereiding

De oven wordt vijftien minuten op 200 graden voorverwarmd en alle ingrediënten moeten worden afgemeten. De hulpmiddelen worden klaargelegd.

Bereiding

Zeef tien eetlepels bloem (altijd één meer dan het recept vereist, als reserve). De eieren samen met de vanille en -amandel essence tien minuten één voor één op de hoogste stand mixen tot dat er schuimige massa ontstaat. Voeg dan de suiker samen met de bloem toe, ook nu weer telkens per lepel vijftien minuten lang op de middelste stand van de mixer. Dit moet allemaal zeer zorgvuldig gebeuren. Na vijftien minuten de mixer uit de kom halen en kijken als de massa ervan afdruipt. In dat geval doorgaan met mixen op de laagste stand tot dat het beslag bij het terug halen aan de mixer blijft hangen/vastkleven. Nu komt het moeilijkste gedeelte van dit bereidingsproces, als er nu iets fout gaat dan kan je weer van voren beginnen. Je hebt hiervoor een ander nodig om je te helpen. De vaste massa moet op de laagste stand van de mixer in beweging worden gebracht en de andere persoon moet lepel voor lepel de lauwe gesmolten boter aan de massa toevoegen. Dit moet heel voorzichtig en met veel gevoel gebeuren anders zakt de massa in en is het einde oefening. We gaan ervan uit dat je het niet zover laat komen. Wanneer alle boter is opgelost in de massa dan schenk je alles uit de kom in het ronde bakblik, nog steeds voorzichtigheid geboden want zelf op dat moment kan het nog fout gaan.

We gaan nu afbakken, op zich het tweede deel van het proces. Het bakblik mag nu de oven in, de eerste vijftien minuten bakken op 200 graden, daarna 30 minuten op 175 graden. Dit zijn exacte tijden en temperaturen waar men zich aan dient te houden voor een goed resultaat. In de tweede helft van de 30 minuten dient er een rijs te ontstaan wat aangeeft dat je op de goede weg bent. En het allerbelangrijkste is dat tijdens het bakken de oven niet mag worden geopend want dan mislukt deze cake gegarandeerd. Als de cake klaar is direct uit de oven halen, laten afkoelen en op een schaal leggen. Daarna de gekleurde muisje over heen strooien en zie daar een prachtige, lekkere en zelf gemaakte cake. Smullen!

Lees verder

© 2013 - 2017 Aucan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recepten voor cocktails met bierIedereen kent de gangbare cocktails zoals een Mojito, daiquiri, pina colada, blue curacao, etc. Maar wist je dat je ook…
Diëten met alcoholische drankenDiëten met alcoholische drankenAls je probeert om gewicht te verliezen hou je waarschijnlijk de voedingswaarden bij van alles wat je eet. Maar besteed…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Bronnen en referenties
  • http://www.sranangkukru.net/skphp/start.php?menu=recepten&categorie=zoete&naam_recept=Maizenakoekjes&id=220
  • http://www.freelancepromotions.nl/heine.html

Reageer op het artikel "De Surinaamse keuken; maizena koekjes en eksi kuku"

Infoteur: Aucan
Laatste update: 19-11-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Surinaamse recepten
Schrijf mee!