InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Zeewier eten is lekker en gezond

Zeewier eten is lekker en gezond

Zeventig procent van het aardoppervlak bestaat uit water, wat voor het overgrote deel zout is. In dat water groeien zeewieren die we allemaal wel eens gezien hebben. Waar we niet vaak bij stilstaan is het feit dat dit zelfde zeewier erg lekker is om te eten. Het is ook erg gezond, omdat het veel hoogwaardige eiwitten bevat. Zeewier eten kan in verse en gedroogde vorm. Het eten van zeewieren is nog erg onbekend in Nederland, maar wel steeds meer mensen gaan het proberen. Het is echt een vorm van leren door doen.
Bron: Ben Kerckx, PixabayBron: Ben Kerckx, Pixabay

Onbekend maakt onbemind

Zeewier wordt in Azië veel gegeten, net zoals wij hier aardappelen eten. Ook al hebben we in Nederland een internationale keuken, zeewier is bij velen nog onbekend. Waarschijnlijk kunnen we ons moeilijk iets voorstellen bij het eten van zeewier. Het probleem is dat mensen niet goed weten wat ze kunnen verwachten.

Zeewier eten kent veel voordelen voor de gezondheid

Dat is jammer. Want behalve dat zeewier erg lekker is, is het ook nog eens erg gezond! Enkele voordelen van zeewier:
  • het bevat weinig calorieën
  • het is rijk aan voedingsstoffen en vitaminen
  • het zorgt voor een betere spijsvertering
  • het eten van zeewier helpt om de bloeddruk te verlagen en vermindert de kans op een beroerte en hartaanvallen
  • het absorbeert en vermindert het cholesterol
  • behalve als smaakversterker kan zeewier ook dienen als zoutvervanger

Zeewier: image lift mee op de food-hype van tegenwoordig

Om mensen aan het eten van zeewieren te krijgen is het nodig dat er veel bekendheid aan gegeven wordt. Dit gebeurt steeds meer door gebruik te maken van de food-hype van tegenwoordig.
  • er is sprake van een gezonder eten- bewustwording (minder zout, minder vet)
  • veel mensen hebben een eigen moestuin en interesse in het kweken van kruiden
  • Nederland zet in op duurzame teelt en zeewier past precies in dat plaatje
  • er is een enorme interesse in streekgebonden producten. Nu is zeewier een streekgebonden activiteit in Zeeland en op enkele Waddeneilanden.
  • mensen willen weten waar alles vandaan komt en de verhalen achter de producten horen
  • bedrijven informeren het publiek steeds vaker en uitgebreider

Waar kun je zeewier kopen?

De zeewierconsumptie neemt toe in Nederland. Ook zie je steeds meer blogs met recepten van mensen die gewoon van alles proberen met zeewieren. Zeewier is te koop in natuurvoedingswinkels, maar ook steeds meer supermarkten nemen het op in hun assortiment, naast andere zilte groenten als zeekraal en zeeaster (lamsoor). Het is ook te bestellen bij Aziatische tokoís en enkele webwinkels. Daar zie je behalve buitenlands zeewier, ook steeds wat meer Nederlands wier uit de Oosterschelde.

Experimenteren met de eetvorm

In feite zijn alle zeewieren eetbaar. Er zijn wereldwijd vele soorten. Verschillend van structuur, kleur, vorm en soort. Er wordt onderscheid gemaakt in de hoofdsoorten rode, bruine en groene wieren.

De tot nu toe meest gangbare vormen om zeewier te eten zijn vers en gedroogd. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Vaak is het een kwestie van experimenteren. Roosteren, frituren,door de salade, de soep of in de pasta gebruiken. De ene soort is lekkerder vers, de andere smaakt beter als het eerst gedroogd en in kleine stukjes gemalen is. Dikwijls wordt het toegevoegd als smaakmaker.
Dat je met zeewier alle kanten op kunt zie je als je eerder gedroogd wier in water laat wellen. Dan herstelt het zich tot zín oorspronkelijke vorm. Als je 5 gram gedroogd wier in water laat wellen dan krijg je hier soms 50 gram voor terug.

Zeewier is er voor iedereen!

Zeewier hoeft niet exclusief te zijn. Bovendien: niet iedereen is een top chef of keukenprinses en heeft veel tijd of zin om een exclusieve maaltijd te bereiden. Dat is ook niet nodig. Met de ingrediënten en producten die te koop zijn is het goed mogelijk deze te gebruiken voor de maaltijd. Erg leuk is het om de visite eens te verassen met een onbekend, gezond tussendoortje.

Smaak leren waarderen door rustig aan te beginnen

Om deze nieuwe smaken te leren waarderen en er van te genieten is het verstandig om langzaam aan te beginnen. Je moet in het begin even wennen aan de smaak en het idee bij het eten van zeewier. Dus hou het simpel. Dit kan door:
  • kleine hoeveelheden toe te voegen aan de gerechten
  • zeewier vaak gedroogd en fijngemalen in en door producten doen
  • een beperkt aantal soorten te gebruiken die zich hier het best voor lenen

Wat het lekkerst en best geschikt is, is voor iedereen anders en te leren door te proberen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Explorer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een food court?Een Food Court is binnen Nederland nog een vrij onbekend concept. Voor de reizigers onder ons echter niet. Food courts n…
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Gezond voedsel: ZeewierGezond voedsel: ZeewierIn Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het…
Eten bereiden in de slowcookerNa jaren van snel en gehaast koken raakt het maken van slow food steeds meer in. Slow food is eten wat lang moet koken,…
Bronnen en referenties
  • https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / DWW
  • http://www.zeewierwinkel.nl/
  • https://pixabay.com/nl/zeewier-algen-natuur-rood-groen-513707/
  • https://pixabay.com/nl/kelp-zee-zeewier-oceaan-706294/
  • Afbeelding bron 1: Ben Kerckx, Pixabay

Reageer op het artikel "Zeewier eten is lekker en gezond"

Infoteur: Explorer
Laatste update: 29-06-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Visserij en aquacultuur
Schrijf mee!