InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kokkels, ze komen uit het zand

Kokkels, ze komen uit het zand

Kokkels, ze komen uit het zand De kokkel is een schelpdier. De kokkel is heerlijk en kan zelf bereid worden. In landen als Spanje en Portugal werd de kokkel altijd heel veel gegeten. Nederland richtte zich toen zelfs helemaal op die landen met haar visserij.

De kokkel of hartschelp

De kokkel wordt ook wel hartschelp genoemd, omdat de vorm van de schelp op een hart lijkt. Het schelpdier leeft in:
  • De kustwateren van de (oostelijke) Atlantische Oceaan
  • De Noordzee
  • De Waddenzee

Hoe groot kan een kokkel worden?

Een kokkel kan wel 6 centimeter worden. De schelp is dik met diepe ribbels. Die ribbels lopen vanuit het slot in een straal naar de rand toe.

Waar leeft het schelpdier?

De kokkel leeft in ondiep water tot ongeveer 15 meter op de zeebodem. Het beestjes graaft zich in, in het zand. Om die reden heeft het een sterke graafvoet en buisjes (die worden aangeduid met sipho) die boven het zand uitsteken.

Hoe gaat de kokkelvisserij?

Kokkels worden bij laag water met de hand opgevist. De visser gebruikt daarvoor een kokkelbeugel die ook wel wonderklauw wordt genoemd. Je kunt dat zien als een soort hark waar een zak achteraan is bevestigd van netstof. De visser loopt achteruit, hij trekt de hark door de oppervlakte van de bodem en spoelt zo de kokkels uit de bodem.

Mager vlees

De kokkel heeft een mooie smaak en bevat mager vlees. Daarom kan hij ook voor veel doeleinden worden gebruikt. De kokkel kan het best gegeten worden van september tot en met juni. Groothandels zoals de Hanos, maar ook de betere viszaken hebben kokkels te koop in bakken. In Spanje en Portugal hebben de mensen al heel lang een voorliefde voor het schelpdier. Nederland wist dat en zorgde er lange tijd voor dat de kokkels uit Nederland met enorme hoeveelheden in die landen terechtkwamen. In die tijd werden kokkels met grote zuiginstallaties uit de zeebodem gevist. Toen werden de schelpdieren overigens niet vers aangeleverd, maar vooral gekookt en ingeblikt. Deze vorm van kokkelvisserij bestaat overigens bijna niet meer, door de steeds strengere milieueisen.

Kokkels bereiden

Kokkels hebben zich ingegraven in het zand en daardoor moeten ze eerst goed gewassen worden. Spoel ze daarom met zout water. Doe ze daarna in een pan met koud water en weer veel zout en laat ze geruime tijd staan. Ververs het water dan nog een keer en dan is het meeste zand wel verdwenen. Kokkels kunnen worden bereid als mosselen. Dat betekent even stoven met groente en witte wijn of in elk ander mengsel dat iemand maar lekker vindt.
Schelp van de kokkel staat open
Als de kokkelschep open staat, betekent dit niet dat hij direct de prullenmand in moet. Geef een tik tegen de schelp en als hij dan weer sluit is hij goed. Schelpen die bij het koken gesloten blijven, moeten wel weggegooid. Die zijn niet meer goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 947051, Pixabay
  • http://www.schmidtzeevis.nl
  • Hanoskrant

Reageer op het artikel "Kokkels, ze komen uit het zand"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Schaal- en schelpdieren
Schrijf mee!