InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Quorn: gezonde eiwitvervanger voor een dagje zonder vlees

Quorn: gezonde eiwitvervanger voor een dagje zonder vlees

Quorn: gezonde eiwitvervanger voor een dagje zonder vlees Quorn is heel geschikt als eiwitvervanger bij een dagje zonder vlees. Quorn is onder andere verkrijgbaar als gehakt, burgers, steaks, blokjes, schnitzels en roerbakreepjes. Wie wat minder vlees wil eten kan daarmee het vlees als eiwitbron vervangen. Gezond, makkelijk en lekker! Wat is quorn precies?

Dagje zonder vlees

Voor steeds meer mensen is af en toe een dagje warm eten zonder vlees een (gezonde) gewoonte geworden. Parttime vegetariër, flexitariër, vandaag-vleesverlater: het maakt niet zoveel uit welke naam gebruikt wordt voor iemand die af en toe het vlees laat voor wat het is. Voor de behoefte aan eiwitten kan een eiwitvervanger worden gebruikt. Dat kan bijvoorbeeld zijn soja, tempeh of tofu. En dan is er nog quorn. Wat is dit voor een product en wat zijn de eigenschappen van quorn?

Wat is quorn?

Quorn is een merknaam voor een product met een hoog gehalte aan eiwitten. Dat maakt het geschikt als eiwitbron in plaats van vlees, vis of gevogelte. Quorn werd in Groot-Brittanië ontwikkeld en is daar sinds 1985 op de markt. Europa en de Verenigde Staten volgden in de jaren erna. Bij de productie van quorn wordt kippeneiwit gebruikt, als bindmiddel. Hiervoor worden sinds 2004 alleen nog maar scharreleieren gebruikt, en daarmee werd quorn goedgekeurd door de Britse Vegetarian Society. Omdat het kippeneiwit bevat is quorn niet geschikt voor veganisten (mensen die helemaal geen producten van dierlijke oorsprong gebruiken). Sommige quornproducten zijn halal, zie daarvoor het logo op de verpakking. Quornproducten zijn niet kosher.

Waar komt quorn vandaan?

Quorn wordt gemaakt van een schimmel die familie is van de champignon: Fusarium venenatum en die daarvoor gefermenteerd wordt. Fermentatie houdt in: omzetting, gisting, vaak met behulp van enzymen. Fermentatie is een methode die ook wordt gebruikt bij het maken van andere voedingsmiddelen, bijvoorbeeld kaas. Het eiwit dat uit de schimmel wordt gemaakt wordt mycoproteïne genoemd, en dit is het hoofdbestanddeel van alle quornproducten die worden gemaakt. Dit mycoproteïne bevat de essentiële aminozuren (nodig voor de aanmaak van eiwitten), veel voedingsvezels, maar weinig vet (geen transvetten) en geen cholesterol. Ook bevat het weinig calorieën.

In welke vorm wordt quorn aangeboden?

Quorn wordt tot 'herkenbare' producten verwerkt en kan op dezelfde manier gebruikt worden. Er zijn bijvoorbeeld filets, steaks, roerbakreepjes, schnitzels, gehakt, blokjes en burgers. De producten kunnen gekruid zijn, er kan een vulling aan toegevoegd zijn of worden min of meer neutraal gelaten. Quorn die neutraal is lijkt qua kleur en consistentie nog het meeste op gare kip. Op de verpakking staat voor welke gerechten de diverse producten kunnen worden gebruikt.

De bereiding van quornproducten

Het is niet moeilijk om producten gemaakt van quorn klaar te maken. Daardoor is het gebruiksvriendelijk. Producten van quorn kunnen net als vlees of kip worden gebakken in de koekenpan, of in de oven, magnetron of onder de grill worden bereid. Quorn kan goed worden ingevroren, en het is zelfs niet nodig om quornproducten eerst te ontdooien voordat ze bereid worden.

Waar zijn quornproducten te koop?

Quornproducten zijn gewoon te koop bij veel supermarkten. Niet alle producten zijn in elke supermarkt verkrijgbaar; dit heeft te maken met het inkoopbeleid van de supermarkten. Supermarkten die (een aantal van) deze producten in hun assortiment hebben zijn o.a.: Albert Heijn, DEKA markt, C1000, Super de Boer en Jumbo. De producten van Quorn zijn te vinden in de koelschappen, bij het vlees.

Dagje zonder vlees, prima te doen met quorn

Voor een dagje zonder vlees is met producten van Quorn makkelijk een gezonde maaltijd te bereiden. Die maaltijd zal daarnaast vaak minder calorieën bevatten dan eenzelfde maaltijd met vlees, maar minder vet, en wel de nodige voedingsstoffen. Dat is dus alleen maar meegenomen voor de gezondheid. Wie als verstokte vleeseter nog wat 'koudwatervrees' heeft voor dit product zou kunnen beginnen met het vervangen van rund- of varkensgehakt door fijngehakt van Quorn, en te werken met kruiden. In bijvoorbeeld lasagna of andere eenpansgerechten is dat héél goed te doen!
Gerelateerde artikelen
Vegetarische pompoenwokschotelVegetarische pompoenwokschotelEen wokgerecht is snel klaar, gezond en lekker. Een wokpan is ook heel handig in gebruik. Het zorgt er namelijk voor dat…
Shoarma in gezonde en slanke variatiesShoarma in gezonde en slanke variatiesShoarma is een populair en geliefd gerecht. Helaas is het niet zo gezond, en dat houdt veel mensen tegen om het te eten.…
Vleesvervangers: tahoe, tofu, quorn, falafel en seitanTwee dagen per week geen vleeseten en je levert een behoorlijke bijdrage aan het milieu. Maar wat zijn nu vleesvervanger…
Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?Naar de Vegetarische slager voor uw stukje vlees?De Vegetarische slager. Dat klinkt toch duidelijk alsof er iets niet klopt. Gaat het hier om een grap? Nee, het gaat om…
Vleesvervangers en hun milieubelastingVleesvervangers: een tofuburger, een brok tempeh of een wit stuk valess. Voor veel mensen zijn die zaken niet echt aantr…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Quorn
  • http://www.quorn.nl/Home/
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Quorn: gezonde eiwitvervanger voor een dagje zonder vlees"

Reactie

Bob, 11-06-2012 13:10 #1
Nou het assortiment wordt bij de genoemde supermarkten steeds minder en dat nu Quorn juist één van de betere vleesvervangers is. Hierin zit tenminste geen soja zoals in veel andere (Bijv. valess) wel het geval is, of nog erger op basis van die gore, niet te vreten tofu. Teveel soja is niet goed (soja verhoogt oestrogeen waardoor mannen feminiseren).

Infoteur: Lexia
Laatste update: 22-10-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!