InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Zelf scones maken, lekker bij de high tea

Zelf scones maken, lekker bij de high tea

Zelf scones maken, lekker bij de high tea Scones zijn onlosmakelijk verbonden met de high tea. Ze worden dan ook bij elke high-teatafel geserveerd. Scones zijn te koop bij high-teaspecialisten maar u kunt ze ook zelf thuis maken. Hieronder volgt het recept voor de klassieke zoete scones. Vergeet niet de jam en clotted cream erbij te serveren!

Zoete scones met jam

Ingrediënten voor 12 scones

  • 250 gr gezeefd bakmeel (zelfrijzend)
  • 65 gr koude boter in blokjes gesneden
  • 4 tl bakpoeder
  • 65 gr witte basterdsuiker
  • 125 ml melk (een beetje extra melk apart houden om de scones mee te bestrijken)
  • zout

Verdere benodigdheden

  • handje bloem
  • bakpapier
  • deegroller
  • deegstekers

Bereiding

Doe een mespuntje zout door het bakmeel en de bakpoeder en voeg dit bij elkaar. Voeg hierna de boter toe. Meng alles tot één geheel (wordt een beetje kruimig). Voeg vervolgens de melk en basterdsuiker toe. Kneed het geheel tot een samenhangend deeg.

Verwarm de oven ondertussen voor op 200 graden. Doe wat bloem op het werkblad en rol het deeg hierover uit. De plak deeg moet circa anderhalf cm dik zijn. Steek er met deegstekers de scones uit. In totaal zijn er ongeveer 12 scones uit het deeg te halen. Leg de scones op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrijk ze met melk.

Doe de scones ongeveer een kwartier in de voorverwarmde oven. Hou de scones in de gaten totdat ze goudbruin zijn gekleurd. Laat de scones vervolgens afkoelen en serveer ze met jam en clotted cream. De meeste mensen vinden scones lekker met een rode jam zoals aardbeien- of cranberryjam. De scones smaken natuurlijk ook heerlijk met abrikozenjam.

Scones: de varianten

Op scones zijn veel varianten te bedenken. Zo zijn scones met appel, kaneel en rozijnen erg populair. Deze ingrediënten kunt u gewoon aan de klassieke ingrediënten toevoegen. Probeer ook eens scones met cranberry of scones met stukjes chocola.

Clotted cream: het recept

Clotted cream is bij de betere delicatessenwinkel of bij high-teaspecialisten te koop. U kunt zelf ook clotted cream maken. Mix hiervoor 250 gram mascarpone met 250 ml slagroom gedurende 5 minuten tot een romige massa ontstaat. De clotted cream is enkele dagen in een luchtdichte pot in de koelkast te bewaren.

Over de scones

Scones komen oorspronkelijk uit Schotland. Inmiddels zijn ze in heel wat landen populair. Ze worden in Engeland bij de high tea of afternoon tea geserveerd en inmiddels is de zoete scone in Nederland ook een begrip. Sommige bronnen vermelden zelfs dat het woord scone is afgeleid van het Nederlandse 'schoonbrood'. De betekenis hiervan is 'luxebrood'. Vast staat in ieder geval dat de scone een niet te versmaden lekkernij is. Naast zoete scones zijn hartige scones met kaas en spekjes ook gemakkelijk thuis te bereiden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sandid, Pixabay
  • www.eetschrijven.blogspot.com www.smulweb.nl www.ah.nl

Reageer op het artikel "Zelf scones maken, lekker bij de high tea"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 07-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!