InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Marshmallows, geliefd bij jong en oud

Marshmallows, geliefd bij jong en oud

Marshmallows, geliefd bij jong en oud Marshmallows zijn een geliefde zoete lekkernij bij jong en oud. Leuk om aan een stokje te roosteren boven open vuur, wachten tot er een laagje karamel op komt en dan net op tijd er weer uit halen. Er bestaat ook pasta van marshmallow, bijvoorbeeld voor op brood: fluff. Je kunt marshmallows ook in gerechten verwerken, zoals gebak, dessers en shakes. En in de psychologie is de marshmallowtest wereldberoemd.

Wat zijn marshmallows precies?

Marshmallows zijn het bekende schuimachtige snoepgoed, dat bestaat uit een mengsel van opgeklopt eiwit, suiker of maïsstroop, Arabische gom, kleurstoffen en smaakstoffen. Daarnaast bevat het ook nog een bindmiddel. Oorspronkelijk werd hiervoor wortelextract gebruikt dat afkomstig was van de Althaea officinalis ofwel heemst. In het Engelstalige gebied wordt deze struik Marsh Mallow genoemd, vandaar de naam. Tegenwoordig wordt als bindmiddel gelatine gebruikt.

Hoe worden marshmallows gemaakt?

Hoewel de marshmallows zoals we die nu kennen in de loop van de 19e eeuw zijn ontstaan wisten de Egyptenaren en Romeinen lang geleden al dat je van de wortel van heemst al snoep kon maken. Zij gebruikten daarbij honing.

In de moderne tijd wordt het mengsel van ingrediënten opgeklopt totdat er een schuimig mengsel is ontstaan. Hierna wordt dit verwarmd en geëxtrudeerd. Extruderen is een techniek om een vervormbaar (meestal warm) materiaal zijn vorm te geven door het door een mal te persen. In dit geval gaat het om een cilindervormige mal, de extruder, waarbij als het ware een lange sliert marshmallow ontstaat. Deze sliert wordt in stukjes gesneden, en deze stukjes worden vervolgens door een mengsel van maïszetmeel en fijne suiker gerold. Andere vormen dan de bekende kussentjes zijn ook mogelijk, daarvoor wordt een ander eindstuk gebruikt bij de extruder. De marshmallows worden tijdens dit proces stevig en sponsachtig.

Originele marshmallows / Bron: DimiTalen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Originele marshmallows / Bron: DimiTalen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Vegetarische en koosjere marshmallows

De marshmallows zoals die tegenwoordig worden gemaakt zijn niet geschikt voor vegetariërs en veganisten. Dit komt omdat de gelatine die ervoor wordt gebruikt afkomstig is van de beenderen van slachtdieren, zoals varkens en runderen. Alternatieve versies zijn soms verkrijgbaar waarbij in plaats van gelatine plantaardige verdikkingsmiddelen zijn gebruikt zoals carrageen en agar-agar. Ook kan gelatine uit vissen worden gebruikt waardoor een koosjere versie kan worden gemaakt.

Marshmallows: populair bij jong en oud

Bij mensen van alle leeftijden zijn marshmallows geliefd en worden graag gegeten. Dat kan zijn los zijn, als snoep, of als kleine variant op of in de warme chocolademelk, of als garnering op ijs. Een met name in Amerika bekende traditie is het roosteren van marshmallows boven een open vuur aan een stokje, zoals de barbecue of kampvuur. De kunst is dan de marshmallow door de hitte aan de buitenkant van een krokant laagje karamel te
voorzien, terwijl de binnenkant zacht vloeibaar wordt, zonder dat hij van het stokje valt.

Roosteren van een marshmallow / Bron: Nina Hale, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Roosteren van een marshmallow / Bron: Nina Hale, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Fluff

Marshmallow fluff is een luchtige pasta van marshmallow, die erg geliefd is bij kinderen. Het kan gebruikt worden als broodbeleg maar is ook geschikt bij het afmaken van cake, koekjes en taarten. Ook kan het in een dessert of shake toegevoegd worden. Deze fluff is er in verschillende smaken. Marshmallow Fluff is een typisch Amerikaans product, maar is ook verkrijgbaar in Nederland, onder andere bij Albert Heijn, Jumbo en Makro. Ook de originele Amerikaanse marshmallows zelf zijn trouwens in Nederland en België verkrijgbaar.

Recepten met marshmallows

Marschmallows kun je kopen, maar ook zelf maken. Ze worden ook gebruikt om er gerechten en dranken mee te maken. Op internet zijn talloze recepten te vinden. Zo zijn ze prima geschikt om er desserts, shakes, cakes en kindertraktaties van te maken.

Marshmallowtest

In de psychologie is de marshmallowtest een wereldberoemd geworden onderzoek onder kinderen met als onderwerp het uitstellen van beloning. Het ging er hier om dat men soms op de korte termijn iets moet opgeven om op de lange termijn meer succes te hebben, zijn doel te bereiken. Bij dit onderzoek werd aan kinderen een marshmallow gegeven die ze direct mochten opeten, maar als ze hem niet zouden opeten zouden ze er een aantal minuten later nog eentje krijgen. In de tussentijd werd het kind alleen gelaten met de marshmallow, en met een verborgen camera gefilmd. Te zien is hoe de kinderen worstelen met de keuze: nu opeten of wachten en er nog eentje krijgen? Kinderen die beter konden wachten bleken later succesvoller te zijn in hun leven: op sociaal en economisch gebied, en ook in de persoonlijke sfeer.
Gerelateerde artikelen
Rimpels vervagen met collageen marshmallowsCollageen Marshmallows zijn snoepjes. Het zijn echter geen gewone snoepjes, want deze marshmallows beloven onze rimpels…
Gekleurde suiker, gekleurd glazuur en marshmallow glazuurGekleurde suiker en gekleurd glazuur kan je in de winkel kopen, maar het is veel leuker en goedkoper om dit zelf te make…
Knapperig pindakaasijsKnapperig pindakaasijsAls je gek bent op pinda's of pindakaas, dan is dit recept echt iets voor jou! Er zitten veel pinda's in en je kunt het…
Zelf geboortetraktaties makenHeeft jouw kindje ook een broertje of zusje erbij gekregen? Dan is het leuk om je kindje op school wat uit te laten dele…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel1, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Roze_Marshmallows.jpg
  • http://www.food-info.net/nl/products/sweets/marshmallows.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Extruderen
  • http://www.hartenziel.nl/artikel/Marshmallow-test
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RoastingMarshmallow.jpg
  • Afbeelding bron 1: DimiTalen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Nina Hale, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Marshmallows, geliefd bij jong en oud"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 28-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!