InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Zeegroenten: lekker en gezond

Zeegroenten: lekker en gezond

Zeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraal. Toch gebruiken weinig mensen ze in de keuken. Terwijl zeegroenten heel gezond en lekker zijn. Bovendien worden er ook allerlei producten van algen uit zeegroenten gemaakt.

Zeewier

Er zijn honderden soorten zeewier. Bijna geen een van hen is giftig en dus geschikt voor consumptie. Toch zijn de meesten de hard om te eten of ze moeten heel lang gestoomd of gekookt worden. Maar een paar soorten zijn rauw te eten.

Nori

De bekendste soort zeewier is nori. Daarvan worden de donkere bladeren gemaakt die om veel soorten sushi zitten. Heel erg veel smaak zit er niet aan nori, het smaakt maar een beetje naar de zee. Nori wordt gekweekt in netten. Na de oogst wordt het geperst en in de zon gedroogd. In bijna elke supermarkt zijn wel bladeren nori te koop. Ze gewoon als snack eten is in landen als Japan heel normaal, maar in Nederland worden ze vooral gebruikt voor sushi.

Hiziki

Een andere zeewiersoort is hiziki. Dit zeewier heeft meer smaak dan nori. Hiziki een zeegras dat op rotsige landtogen en uitlopers van de kust van de Stille Zuidzee groeit. Het zeegras is erg gezond en bevat calcium, vitamine A, vitamine B en ijzer. Een paar eetlepels hiziki bevat meer calcium dan een glas melk en meer ijzer dan een biefstuk. Hiziki is in Nederland anno 2010 alleen nog maar gedroogd te koop. Het product moet eerst wellen in water.

Agar agar

Agar agar is de vegetarische variant van gelei. Gelei wordt namelijk gemaakt van botten en huid van dieren en vegetarisch willen dat niet eten. Agar agar is een rode als die op zeewier lijkt. De rode alg is goed voor de darmen en verlaagt het cholesterolgehalte.

Daikon

Daikon is geen zeegroente, maar gewoon een lange witte radijs ook wel bekend als rettich. Het is pittig van smaak. Daikon hoort in dit rijtje thuis omdat het perfect combineert met zeegroenten. Daikon is rijk aan vitamine C.

Zeekraal

Ook zeekraal is geen zeewier, maar het heeft wel een zoute smaak en doet er daardoor wel erg aan denken. Het plantje heeft wat vettige langwerpige bladeren. Het groeit in moerasgebieden en op stranden. Zeekraal is te gebruiken in salades, maar kan ook gebakken worden en dan als groente gegeten.

Lamsoor

Lamsoor is een luxe product dat veelal in duurdere restaurants wordt geserveerd. De Slufter op Texel is voor een groot deel begroeid met deze groente. De enige kweker van lamsoor in Nederland is Roelof Hoogland uit Ferwert. Lamsoor hoeft alleen maar even gebakken te worden en kan dan worden geserveerd met bijvoorbeeld gebakken vis.

Zeesla

Zeesla is en dun bladvormig groenwier. De grote bladeren worden vaak gehakt. Ook worden er wel visgerechten in bereid en geserveerd.

Wat kun je met zeewier doen in de keuken?

Er zijn heel veel soorten zeewier die in de keuken kunnen worden gebruikt. Ze zijn geschikt om gebruikt te worden in:
  • Salades
  • Pasta’s
  • Stoofschotels
  • Soepen

Zilte zeekool

In Nederland houdt een groep producenten zich bezig met de teelt van zeegroenten en zeewier. Op Texel is al jaren een experiment gaande met zilte teelt. Zo wordt bijvoorbeeld de zilte zeekool verkocht. Dit product wordt ook weer gebruikt in gerechten, maar ook in crèmes en andere schoonheidsproducten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van agar agarAgar agar wordt in de voedingsindustrie gebruikt als bindmiddel. Het is dan een gesynthetiseerd product. Verse agar agar…
Agar-Agar: Een Aziatisch alternatief voor gelatineAgar-Agar is een vegetarisch geleermiddel, dit in tegenstelling tot gelatine dat wordt gewonnen uit dierlijk slachtafval…
De geneeskracht van zeewierDe geneeskracht van zeewierWie zeewier wilt eten kan geen zeewier oprapen van het strand want deze is te taai; je moet alleen zeewier eten die gepl…
Wat is Agar.io?Agar.io is een razend populair spel maar alvorens dit gelijk op je telefoon of PC te installeren wil je natuurlijk eerst…
Lamsoor, ook wel zeespinazie genoemdLamsoren lijkt wel wat op spinazie, maar is veel zouter van smaak. Het wordt dan ook wel eens zeespinazie genoemd. Wanne…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Creatief Oosters Vegetarisch Koken - Anna Penta

Reageer op het artikel "Zeegroenten: lekker en gezond"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Beautyfood
Schrijf mee!