InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Hoe gezond is vruchtensap?

Hoe gezond is vruchtensap?

Hoe gezond is vruchtensap? We moeten allemaal gezonder worden, meer bewegen, stoppen met roken, niet te vet eten of teveel koolhydraten én niet te veel alcohol. Natuurlijk is het allemaal waar, maar we moeten wel in balans zijn en niet doorschieten. Een van de betere eetgewoontes is fruit en als het niet het stukje fruit is dan in sapvorm. Maar in de winkels vliegen alle vruchtensappakken je om de oren en zie je enig moment door bomen het bos niet meer.

Goed of niet goed

In de winkels zie je hele schappen vol met allerlei vruchtensappen die een prachtig plaatje van de betreffende vrucht op het pak dragen. Pas als je de beschrijvingen goed leest, zie eigenlijk pas wat er echt in zit. Bij veel sappen is het echte sap, waar je het voor doet, vaak in een dusdanig laag percentage aanwezig dat het niet de 2 stuks fruit per dag oplevert. Maar het kan ook geconcentreerd zijn of er kunnen kunstmatige zoetstoffen aan toegevoegd zijn. Allerlei zaken waar je dus op moet letten als je een pak vruchtensap koopt.

In het versvak of uit het gewone schap

Op zich hoeft daar geen kwaliteitsverschil in te zitten, want de pakken in het reguliere schap zijn bewerkt in verband met de houdbaarheid en de verssappen niet. Het maakt de verssappen niet per definitie beter van kwaliteit.

Moet “sap” erop staan?

Bron: Jarmoluk, PixabayBron: Jarmoluk, Pixabay
Niet alle fruitdrankjes zijn sapjes en het mag er pas op staan als het ook de combinatie van de juiste ingrediënten heeft. Een goed voorbeeld is Coolbest, dit komt over als een vers sapje, maar is dusdanig bewerkt (voedingsstoffen en suikers) dat het geen sap genoemd mag worden. Staat dan ook niet op het pak en hoeft qua samenstelling niet eens in het versvak, want het is gewoon bewerkt.

Hoe light is light?

Strikt genomen ontneem je iets aan het fruit, wat juist hoort bij fruit. Als er niets is toegevoegd aan kunstmatige stoffen, kunnen ze ook niets weghalen. Wat ze dan dus doen is wat puur sap weghalen om vervolgens water toe te voegen en daarmee een “light” versie te creëren. Hier gaan dan nog wat kunstmatige zoekstoffen bij om het weer voldoende op smaak te brengen. Een product wat feitelijk nergens op slaat.

Geconcentreerd

Op veel pakken (bijvoorbeeld Appelsientje) staat dat het geconcentreerd is en wil zeggen dat water onttrokken is uit het pure sap. Dit gebeurt veel als het sap uit landen hier ver vandaan gehaald wordt. Het verschepen is erg kostbaar en als men daar het water er al uithaalt en op de plaats van bestemming dezelfde hoeveelheid weer toevoegt, is het vervoer een stuk goedkoper. Het is niet slecht, maar dus wel een verschil met een normaal vers geperst sapje.

Zijn smoothies wel goed?

Op zich zijn smoothies over het algemeen beter, je krijgt op deze manier meer binnen dan het glaasje sap. De vezels van het fruit zijn bijvoorbeeld erg belangrijk en deze zitten wel in de smoothie. Maar zoals met alles, kan er met de kant-en-klare smoothie ook gerommeld zijn. Er kunnen dan andere zaken toegevoegd zijn dan wat je van een eigen gemaakte smoothie verwacht. Kijk ook hier goed op het etiket, wat er mogelijk is toegevoegd.

Is het allemaal nep?

Nee, dat is het niet. De sappen en fruitdrankjes zijn prima als drankje, maar als je hetzelfde verwacht als het sap van het versgeperste sinaasappeltje, dan gaat het daar mank. Vers fruit, (zelf) vers geperst of het stukje fruit waar het om gaat, blijft essentieel als onderdeel van de gezonde maaltijd. Ditzelfde geldt voor de smoothie. Een verse smoothie met de pure ingrediënten is absoluut goed, zolang het maar om het pure product gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is vruchtensap?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!