InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat is het verschil tussen soorten sinaasappelsap?

Wat is het verschil tussen soorten sinaasappelsap?

Wat is het verschil tussen soorten sinaasappelsap? In de supermarkt vind je verschillende soorten sinaasappelsap. Vers geperst of niet. Sinaasappelsap op basis van concentraat of niet. Wel of niet gekoeld. Het ene glas sinaasappelsap is het andere dus niet, maar wat betekent dit voor smaak en voor bijvoorbeeld de vitamines?

Vers geperst sinaasappelsap

Door de meesten wordt vers geperst sinaasappelsap als het lekkerst ervaren. Als het gaat om de hoeveelheid vitamines en vezels is dit ook de beste keuze. Vers geperst sinaasappelsap moet altijd koel bewaard worden en is maar kort houdbaar, zo'n drie dagen. Maar de smaak is dan al wel achteruit gegaan. 'Vers' en 'vers geperst' zijn geen beschermde begrippen, maar je kan echt vers geperst sap, behalve aan de houdbaarheid, herkennen aan het feit dat, als je het een tijdje laat staan, er bezinksel op de bodem en een waterige substantie bovenin ontstaat. Dit ziet er minder smakelijk uit, maar kan geen kwaad en even schudden lost dit op.

Sinaasappelsap op basis van concentraat

Meteen na de oogst worden de, meestal Braziliaanse, sinaasappels geperst, waarna het sap wordt geconcentreerd. De concentratie resulteert in lagere transport- en opslagkosten. Per schip wordt het concentraat vervoerd naar de afzetmarkten waar in de bottelarij de concentraten weer worden verdund. Aan de smaak is het goed te merken dat het om sinaasappelsap op basis van concentraat gaat. Ook is een deel van de vitamine C verloren gegaan in het productieproces, maar het gehalte vitamine C is nog steeds hoog. Sinaasappelsap uit geconcentreerd sap zonder vruchtvlees bevat bovendien minder vezels. Een pak sinaasappelsap uit geconcentreerd sap is ongeopend buiten de koelkast lang houdbaar. Dit geldt ook voor Coolbest, dat gewoon sap op basis van concentraat is. Coolbest staat alleen om marketing technische redenen in het koelvak.

Gepasteuriseerd sinaasappelsap

Wordt ook wel Sinaasappelsap niet uit concentraat genoemd, maar daar valt vers geperst sap natuurlijk ook onder. Het bekendste voorbeeld hiervan is Tropicana. Gepasteuriseerd sinaasappelsap wordt kortstondig verhit waardoor het langer houdbaar is. In feite is dit een tussenvorm tussen vers geperst sinaasappelsap en sap uit concentraat. De smaak ligt dichter bij dat van vers geperst sap. Gepasteuriseerd sinaasappelsap moet, ook ongeopend, gekoeld bewaard worden en is korter houdbaar dan sap uit concentraat, maar is langer houdbaar dan vers geperst sinaasappelsap.

Sinaasappeldrank

Sinaasappeldrank bestaat niet volledig uit sap en hoort dus eigenlijk niet in dit overzicht thuis. Volgens de Warenwet mag het dan ook geen sap genoemd worden. Naast sap bestaat sinaasappeldrank onder andere uit water, suiker en citroenzuur. Het sap gehalte moet minimaal 50% zijn, anders mag het van de Warenwet ook geen sinaasappeldrank heten. Is het sapgehalte minder dan 50%, dan is er sprake van limonade.

Soorten sinaasappelsap en gezondheid

Sinaasappelsap is gezond, het bevat vitaminen (vooral vitamine C), vezels en andere belangrijke voedingsstoffen. Toch gaat er bij de bereiding van het sap een deel van deze voedingsstoffen verloren, vooral bij sap op basis van concentraat en in de minste mate in het geval van vers geperst sap. Desondanks blijft er in alle gevallen dermate veel voedingswaarde over dat men volgens het Voedingscentrum dagelijks één stuk fruit mag vervangen door een glas sinaasappelsap, ongeacht de soort. Dit geldt overigens ook voor een glas ananassap en grapefruitsap. Het Voedingscentrum acht echter appel- of druivensap geen geschikte vervanging van vers fruit. En sinaasappeldrank al helemaal niet. Overigens is het drinken van sinaasappelsap niet alleen maar gezond. Het zuur en de suikers in het sap zijn slecht voor de tanden. Bovendien zorgen de fruitsuikers ervoor dat je relatief veel calorieën binnenkrijgt. Het Voedingscentrum adviseert dan ook om niet te veel en te vaak sinaasappelsap te drinken,
© 2013 - 2019 Podrick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is sinaasappelsap?Hoe gezond is sinaasappelsap?De sinaasappel is gezond en zit boordevol vitamine C (per 120 gram sinaasappel, zo'n 61 milligram). Daarmee zeggen we ni…
Is appelsap gezond?Is appelsap gezond?Appels zijn gezond dus appelsap ook? Het ligt alleen wat complexer. Er zijn namelijk verschillende soorten appelsappen.…
Cocktails die de herinnering aan vakantie levendig houdenNet terug uit Thailand en daar die fantastische Mai Tai gedronken? Of hele dagen aan een Spaans strand gelegen en dan ís…
Zomerse cocktails zonder alcoholZomerse cocktails zonder alcoholEen cocktail met alcohol is lekker, maar zonder misschien nog wel lekkerder. Dat bewijzen de onderstaande recepten die g…
Lekker vers sinaasappelsap, hoe doe je dat?Lekker vers sinaasappelsap, hoe doe je dat?Fruit is gezond, dat is aan iedereen wel bekend. Fruit zit boordevol belangrijke voedingsstoffen en vitamines. Een stukj…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: USDA photo by Scott Bauer. Image Number K7237-8., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sinaasappelsap.aspx
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vruchtensap.aspx
  • http://www.fws.nl/sappen/productieproces
  • http://rawfood-recepten.nl/nieuws.php?subaction=showfull&id=1236781686&archive=&start_from=&ucat=1&

Reageer op het artikel "Wat is het verschil tussen soorten sinaasappelsap?"

Reactie

Bart Heertjes, 12-04-2014 11:38 #1
Vers geperste sinaasappelsap is erg gezond, het kost alleen veel tijd om dit iedere ochtend te doen. Tegenwoordig kan je in de supermarkten zelf je sinaasappelsap vers persen binnen een paar seconden. Ik overweeg zelf om deze machine thuis aan te schaffen, heeft iemand een idee waar deze te koop zijn?

Infoteur: Podrick
Gepubliceerd: 13-12-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!