InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over Winegums, ook om zelf te maken!

Alles over Winegums, ook om zelf te maken!

Alles over Winegums, ook om zelf te maken! Wie kent ze niet....? Winegums! Geel, groen, rood, zwart, oranje en wit. Heerlijke zachte snoepjes in verschillende smaken, kleuren en vormen. Iedere kleur heeft zijn eigen smaak. Iedereen heeft waarschijnlijk zijn eigen voorkeur welke kleur het lekkerst is en gaat die er als eerste uithalen. Is de lekkerste kleur op? Dan is al snel een andere kleur favoriet!

Winegums

Snoep wie houdt er niet van? De schappen liggen er vol mee in de supermarkt. Sommige snoep is erg herkenbaar en geliefd bij een grote groep mensen. Winegums zijn hier een goed voorbeeld van. De snoepjes vind je terug in allerlei variaties wat betreft vorm en smaak. Ze zijn wat rubberachtig van structuur en lekker zoet en hebben meestal een fruitsmaak zoals appel, peer of citroen. Maar je hebt ze ook met drop- of colasmaak. Sommigen zijn glanzend en anderen zijn voorzien van een suikerlaagje of zuurlaagje.

Stukje geschiedenis

Winegums zijn in 1909 uitgevonden door Charles Gordon Maynard. Zijn vader had een snoepwinkel sinds 1880. Charles kon hierdoor gemakkelijk aan de ingrediënten komen en had de middelen voor handen om ze te produceren. Hij maakte ze in vijf verschillende vormen: rond, rechthoekig, nier-, kroon- en diamantvorm. Tevens werden ze gemerkt met vijf namen: port, sherry, champagne, claret en burgundy. Anders dan vaak wordt aangenomen, bevat het snoep totaal geen alcohol. Charles werd zelfs bijna door zijn eigen vader ontslagen om dat hij ook dacht dat er alcohol in de snoepjes zat. De reden dat het snoepje de naam winegum kreeg is niet helemaal duidelijk. Maar vermoed wordt dat Charles ze zo lekker vond dat het eten van zo'n snoepje net zo lekker was als het drinken van een glas goede wijn.

Bekend over de hele wereld

Door de jaren heen zijn er heel wat soorten en smaken ontwikkeld. Een paar bekende voorbeelden zijn: smurfen, kikkertjes, cola flesjes, wormen en halve maantjes. Het zijn er echter te veel om op te noemen, wat toch wel de populariteit van het snoepje weergeeft.

De beroemde schrijver Roald Dahl was ook echt verzot op de gums. Het schijnt dat hij zelfs een pot met winegums op het nachtkastje had staan om er regelmatig van te kunnen snoepen.

Het snoepgoed is extreem populair in Ierland en Groot-Brittannië. Maar in Europa, Canada en Australië is het ook een zeer geliefd product.

Zelfs op hyves staat de winegum in de spotlight en kun je lid worden van: "Ik pluk altijd de lekkere winegums uit de zak" en telt maar liefst meer dan 2200 leden.

Winegum en de vegetariër

Voor vegetariërs is deze zoetigheid niet geschikt omdat er gelatine in verwerkt zit. Gelatine is een bindmiddel dat uit slachtafval wordt gehaald, voornamelijk uit huiden en botten van runderen.

Voedingswaarde per 100 gram

EnergieEiwitKoolhydratenVet
233 Kcal1,5 gram55,5 gram0,2 gram

Mineralen per 100 gram

NatriumKaliumCalciumFosforMagnesiumIjzer
70 mg350 mg350 mg5 mg2 mg0,2 mg

Zelf winegums maken

Leuk om te doen, zelf winegums maken. Dit is erg eenvoudig en u kunt eindeloos combineren met smaak en vorm.

Benodigdheden

  • water
  • gelatine (3/4 blaadje)
  • poedersuiker
  • smaakstof naar keuze
  • kleurstof naar keuze
  • theelepel
  • eetlepel
  • maatbeker
  • mengbeker
  • vormpjes/ijsblokjes bakje

Bereidingswijze

  1. los 3/4 blaadje op in 120 ml water
  2. giet de vloeibare gelatine in een mengbeker
  3. voeg toe 4 eetlepels poedersuiker
  4. goed mengen
  5. 4 druppels kleurstof naar keuze toevoegen
  6. 4 druppels smaakstof toevoegen
  7. nogmaals de hele massa goed mengen
  8. vervolgens verdelen over de malletjes
  9. een dag laten staan
  10. snoepjes na een dag uit de vormpjes halen

Smaakstoffen en kleurstoffen zijn in (druppel) flesjes te koop in de grotere supermarkten. Smaakstof en kleurstof worden meestal op elkaar afgestemd. Groen wordt vaak gecombineerd met appel en oranje met sinaasappel. Wilt u voor een verrassingseffect zorgen? Kies dan juist voor kleur en smaak die niet met elkaar zijn verbonden. Zoals groen met frambozensmaak of helemaal apart: geel met drop smaak!

Winegums als traktatie

Iedereen houdt van snoep, zeker kinderen! Een leuk idee is om op winegums te trakteren maar dan wel in een leuk jasje gegoten!

Vis aan een hengel

Grote blauwe dolfijnen of meerdere kleine winegums visjes doen het goed aan een hengel. Rijg door het "snuitje" een visdraadje en knoop het vast aan een stokje. Om het leuk te presenteren kan heel goed een halve meloen of grote halve aardappel gebruikt worden. De meloen of aardappel inpakken met aluminiumfolie en met de platte kant op een bord of dienblad leggen. De stokjes er goed stevig in prikken en u hebt gegarandeerd goed beet met deze traktatie!

Winegum spiesjes

Verschillende soorten winegums aan een satéprikker gespiest staat gezellig en kleurrijk! Neem zoveel mogelijk soorten en kleuren en prik ze op een stokje. Om ze te presenteren kan ook hier weer gebruik gemaakt worden van de halve meloen of aardappel. Maar het kan op prima op een schaal of een bord gelegd worden.

Winegum ijsjes

Neem een ijshoorntje en vul deze geheel met kleine winegums. Voor het 'bolletje" kan gebruik worden gemaakt van een halfrond (kokos)spekje. Inpakken met cellofaan en een leuke strik aan de bovenkant staat erg speels. De ijsjes kunnen heel mooi gepresenteerd worden in een rieten mandje.

Kortom de winegum is een lekker en veelzijdig snoepje!

Lees verder

© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Waar zit gelatine inWaar zit gelatine inGelatine is een populair geleermiddel dat bereid wordt uit lichaamsdelen van varkens, waaronder huid, kraakbeen en botte…
Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Je peuter wordt een kleuter en gaat straks naar de basisschool. Dat is een nieuwe periode in het leven van je kind, waar…
Voeding die je beter kunt mijden voor je baby/kindTerwijl je baby groeit zal hij steeds meer hetzelfde op zijn bord willen als jij. En jij zal het leuk vinden om steeds m…
Een leuk verjaardagscadeau is niet moeilijkEen leuk verjaardagscadeau is niet moeilijkIn veel huishoudens in Nederland zal het vaak een probleem zijn om een leuk verjaardagscadeau te bedenken. Op het laatst…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over Winegums, ook om zelf te maken!"

Reacties

Sanne Engels, 28-06-2017 18:33 #21
Bedoelen jullie driekwart blaadje of 3 à 4 blaadjes?

Nynke, 26-06-2017 07:01 #20
Hallo! Ik heb gisteren het gummybeerrecept geprobeerd te maken, maar na een nacht laten staan zijn de beertjes nog niet stevig genoeg om uit de mal te halen. Nu vroeg ik mij af of het misschien aan de hoeveelheid gelatine kon liggen, want is het drie vierde blaadjes gelatine, of 'drie of vier hele blaadjes'?

Met vriendelijke groet,
Nynke

Sindy, 03-09-2014 15:33 #19
Als je dit recept "vleesloos" wilt maken, kan je agar-agar gebruiken.
Dit is verkrijgbaar in de meeste natuurwinkels.

Hans, 02-09-2014 14:19 #18
Het maken van een winegum met drop smaak. Met bijvoorbeeld een gele kleur. Hoe doe je dat? Ik kan geen drop smaakstof vinden. Of gebruik je daar drop extract voor?

Denise, 17-08-2013 12:10 #17
Dus ik begrijp er uit dat je 160 ml water met 1 blaadje gelatine moet oplossen en dan daarna 4 eetlepels poedersuiker?
daarna de kleur en smaakstoffen.

klopt dit?

Jaive G., 15-06-2013 10:43 #16
Ik lees dat ik minder water moest gebruiken is dat zo?! Reactie infoteur, 22-06-2013
@Jaive G,
Op de één of ander manier hebben mensen verschillende ervaringen met het maken van de winegums. Maak anders eerst een kleine portie om het te proberen.
MvG El-Ja

Lonneke Veenstra, 14-05-2013 14:29 #15
Hallo,
Ik vraag me af hoeveel ml dit is. Ik moet voor een project op school, zelf winegums maken maar ik mag niet meer dan 500 ml gebruiken.
mvg Lonneke

S. P., 12-04-2013 13:07 #14
Goedendag! voor hoeveel winegums is dit recept?

mvg
s. p.

Ineke, 22-01-2013 21:09 #13
Ik heb het geprobeerd, leek me super, maar ze blijven zacht als 'jello'! Zelfs met een dubbele portie gelatine! Jammer hoor

Bas, 10-12-2012 10:18 #12
Ik wil zelf winegums maken met een alcohol smaak. Daar is mijn vraag of je de gelatine ook op kan lossen in bijvoorbeeld bacardi? Reactie infoteur, 11-12-2012
@Bas,
Gelatine lost niet op in alcohol 100%, of het oplost in bijvoorbeeld bacardi, durf ik niet te zeggen. Des te hoger het alcoholpercentage, des te slechter de gelatine zal oplossen, ik weet niet waar de grens ligt
MvG El-Ja.

Ik, 30-11-2012 09:46 #11
Zalig ik ben al heel lang opzoek om zelf snoep te maken dus is dit echt super ik ga ze zelf ook proberen te maken.

Pim Claessens, 18-09-2012 18:19 #10
Er staat dat dit niet geschikt zou zijn voor vegetariërs, maar dat klopt niet. Vegetariërs eten alleen geen vlees, en vaak ook geen vis. Mensen die compleet geen dierlijke producten eten (zoals gelatine) worden veganisten genoemd.

Marleen, 08-03-2012 20:07 #9
Gisteren heb ik de winegums gemaakt. alleen het blijft nu nog een pudding. ik heb 120ml water gebruikt en 1 blaadje gelatine. als ik dit steviger wil maken moet ik dan minder water doen? Ik hoop dat ze toch nog dik gaan worden… Reactie infoteur, 08-03-2012
@Marleen,
Normaal gesproken zou het moeten werken met deze verhouding maar als het geen stevige massa wordt, moet u inderdaad minder water gebruiken. Mogelijk gaat het met 100ml water wel lukken. Veel succes

Heidi, 06-10-2011 22:26 #8
Ik heb bovenstaande recept gebruikt om winegums te maken, echter ze worden niet stevig. IK denk dat het mis gaat bij de vloeibare gelatine. Ik heb 1 blaadje gelatine opgelost in 150 ml water, daar 120 ml van gebruikt voor de winegums, De snoepjes blijven echter een soort van waterpudding substantie houden, en staan nu al 1,5 dag. Hoe groot/zwaar is een blaadje gelatine? Ik heb van die blaadjes van de supermarkt. Tips zijn welkom! Reactie infoteur, 07-10-2011
@Heidi,
Het gewicht van een blaadje gelatine, kunt u zelf uitrekenen door het totaalgewicht van alle blaadjes (staat op de verpakking) te delen door het aantal gelatine blaadjes die in de verpakking zitten. Indien de snoepjes vloeibaar blijven, kunt u in dit geval een blaadje gelatine oplossen in 120 ml water. Mogelijk lukt het dan wel. Veel succes.

El-ja (infoteur), 10-10-2010 13:56 #7
Hallo T.
Het is het beste om de snoepjes rustig te laten afkoelen. Indien u ze in de koeling plaatst en ze vervolgens er weer uit haalt kunnen ze gaan condenseren met een nat en kleverig snoepje als resultaat.
Geduld is een schone zaak… :-)

T., 10-10-2010 08:22 #6
Als je de snoepjes een dag moet laten staan, mag dat dan ook ijskast?

El-ja (infoteur), 12-06-2010 23:02 #5
Leuk idee een mega winegum! Aangezien het hoofdbestanddeel water is met enkele toevoegingen, heeft men voor een winegum met een gewicht tussen de 600 en 700 gram, bovenstaand recept nodig vermenigvuldigd met 5.

Lisa, 12-06-2010 15:23 #4
Ontzettend leuk om zo;n simpel recept te vinden voor winegums! Voor hoeveel gram is dit recept ongeveer? Ik ben namelijk van plan om een grote winegum te maken van ongeveer 600 of 700 gram… alvast bedankt!

Legopop, 02-06-2010 09:24 #3
Ik wil het recept maken met jello poeder (dit als smaak- en kleurstof). Hoeveel poeder heb ik nodig om het recept te maken en de poeder dus te gebruiken in de plaats van de smaak- en kleurstof? Reactie infoteur, 02-06-2010
Met jello poeder heb ik geen enkel ervaring. Voor zo ver ik weet is de poeder hetzelfde als gelatine maar dan met kleur en smaak. U kunt de gelatine dus geheel vervangen door de poeder. Ik weet alleen de verhouding van poeder en water niet.
Ik kan u ook niet zeggen hoeveel poeder u moet nemen om het als kleur- en smaakstof te gebruiken. Het is denk ik een kwestie van mixen en voorproeven.

El-ja (infoteur), 07-05-2010 20:18 #2
Voor 120 ml vloeibare gelatine kunt u 3/4 van een blaadje oplossen in water. Voor een heel blaadje gebruikt u 160 ml water. U krijgt dan een stevige substantie.
Veel succes

Legopop, 07-05-2010 13:27 #1
Ik wil dit recept namaken maar begrijp niet helemaal wat er bedoelt wordt met '120 ml vloeibare gelatine'. De gelatine koop ik in blaadjes die ik vervolgens smelt. Hoeveel blaadjes staat ongeveer gelijk aan 120 ml. vloeibare gelatine? Als ik na het smelten de gelatine in een maatbeker doe dan haal ik bij langena nl. geen 120 ml. Is het aan te geven in aantal blaadjes (in zo'n klein pakje)?

Infoteur: El-ja
Laatste update: 05-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Snoepgoed maken
Reacties: 21
Schrijf mee!