InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Karashi Renkon: Japanse gefrituurde snack van Lotuswortel

Karashi Renkon: Japanse gefrituurde snack van Lotuswortel

Karashi Renkon is een hele populaire snack in Japan gemaakt van plakken gefrituurde Renkon (Lotuswortel) die gevuld zijn met een mix van Karashi en Miso. De Lotuswortel is een geliefd ingrediënt in Japan en ook in andere Aziatische landen. Er zijn heel veel gerechten in de Oosterse keuken die Lotuswortel bevatten. Eén ervan is Karashi Renkon, een bijzondere en zeer pikante lekkernij, die zowel als snack en als bijgerecht gegeten kan worden.

Wat is Renkon?

Renkon is de wortel van de Heilige Lotus (Nelumbo nucifera), een waterplant die oorspronkelijk uit Indonesië en India afkomstig is, maar al honderden jaren in veel andere Aziatische landen op grote schaal gekweekt wordt.
De Lotusplant is een plant die in de Oosterse geneeskunde al duizenden jaren voor zijn heilzame werking wordt gebruikt en daarom als heilig wordt beschouwd. De Heilige Lotus is een lelieachtige plant met prachtige grote roze bloemen en een zaadlichaam dat een zo aparte vorm heeft, dat die dikwijls in droogboeketten gebruikt wordt.
De Lotus is een symbool van zuiverheid in het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Verder is de Lotus een nationaal symbool in India en Vietnam.
De Heilige Lotus wordt ook Sacred Lotus, Chinese water lily, Bean of India en Indische Lotus genoemd.
De Lotuswortel heeft een keur van medicinale toepassingen. Het meest wordt de wortel gebruikt tegen darmklachten, reumatische pijn of menstruatiepijnen. Maar de Lotuswortel is tevens eetbaar en wordt daarom ook culinair gebruikt. Renkon heeft een lichtbruine schil en wit vlees en het snijvlak heeft een heel bijzondere, decoratieve vorm met 9 gaten in het midden die ook wel “de 9 poorten naar de hemel” worden genoemd.
Lotuswortel kan op verschillende manieren worden bereid: gekookt, gefrituurd of gebakken.

Renkon is heel gezond, slechts 100 gram Renkon levert de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C op en het bevat een stimulans, dat de conditie verbetert. Daarnaast bevat de Lotuswortel nog Kalium, Thiamine, Riboflavine, vitamine B6, Fosfor, Koper en Mangaan, terwijl het een zeer laag gehalte heeft aan verzadigde vetten en rijk is aan vezels.

Renkon heeft een neutrale, wat zoete smaak en een vrij stevige textuur. Renkon wordt in de Westerse keuken nauwelijks gebruikt, in de Aziatische keuken daarentegen is de Lotuswortel heel populair. Renkon wordt in Oosterse landen niet alleen als voedsel gebruikt, maar uit decoratief oogpunt ook vaak ter garnering van een gerecht. De toepassingen van Renkon zijn velerlei, in hoofdgerechten, soepen, salades, drankjes en als chips.

Karashi

Karashi is het Japanse woord voor mosterd. Karashi is een hele pittige Japanse mosterd gemaakt uit de zaden van de Sareptamosterdplant (Brassica juncea). Karashi wordt vaak gebruikt in de Japanse keuken.

Miso

Miso is een zoute en aromatische pasta gemaakt uit gefermenteerde sojabonen en rijst of barley (gerst). Miso is bijzonder voedzaam en uitgebalanceerd, is rijk aan eiwit, vitaminen en belangrijke aminozuren. De duur van de fermentatie kan variëren van een half jaar tot wel vijf jaar. Hoe langer de fermentatie plaats vindt, hoe donkerder en rijker de Miso is.

Karashi Renkon

Voor de bereiding van deze zeer pikante snack wordt de Renkon eerst gekookt en vervolgens in dikke plakken gesneden. Daarna worden de gaten opgevuld met een mix van Karashi en Miso. De plakken worden hierna door een beslag gehaald waar eveneens Karashi in zit en gefrituurd in olie tot een krokante snack.
Karashi Renkon is een specialiteit van Kumamoto. De prefectuur Kumamoto bevindt zich in het centrum van het Japanse eiland Kyushu. De hoofdstad van deze prefectuur heet eveneens Kumamoto.

© 2008 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: JapanWie aan Japans eten denkt denkt al gauw aan sushi, rauwe vis en tempura. Japans voedsel is zeer gezond, calorie-arm en h…
Korokke – De Japanse kroketKorokke is een heel populaire snack in Japan. Het is de Japanse kroket, vergelijkbaar met wat ze in Frankrijk de “croque…
Recept: kibbelingKibbeling is gefrituurde witvis. Vroeger werd de kibbeling gemaakt van de wangetjes van kabeljauw. Dit is een dure vis.…
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Dressing maken: de basis en variatiesHet geheim van een goede salade is een goede dressing. En weet je wat een goede basis voor een lekkere en gezonde dressi…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Karashi Renkon: Japanse gefrituurde snack van Lotuswortel"

Reactie

Chow, 10-01-2010 05:52 #1
Heeft u voor mijn eenadres van een groothandel waar ik Japanse diepvries snacks kan kopen? Reactie infoteur, 10-01-2010
Ik weet het niet zeker, maar u kunt het proberen bij Shilla, Japanse & Koreaanse specialiteiten winkeltje in Amsterdam. Het is weliswaar een winkel en geen groothandel, maar misschien kunnen zij u verder op weg helpen.
Adresgegevens:
Gelderlandplein 34
1082 LB. Amsterdam
Tel: 020-642.84.23

Infoteur: Drem
Laatste update: 25-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!