Koken met knoflook: de vieze geur tegengaan

Koken met knoflook: de vieze geur tegengaan Knoflook (Allium Sativum) is een plant uit de lookfamilie. Knoflook wordt vaak door gerechten heen gedaan. Het geeft een lekkere en tevens pittigere bijsmaak aan het gerecht. Een groot nadeel van knoflook is de slechte geur die het afgeeft. Wanneer je knoflook hebt gegeten zal de omgeving hier last van ondervinden. Maar hoe kan je deze geur (gedeeltelijk) verdoezelen?

Knoflook en gerechten

Knoflook wordt vaak geperst of gemalen. In deze vorm kan het gemakkelijk over het gerecht heen gestrooid worden. Knoflook herken je vaak aan de extreme smaak en doordringende geur.

Geschiedenis

Knoflook is 3500 jaar geleden voor het eerst vermeld. De arbeiders die destijds piramiden bouwden kregen knoflook te eten. Ook in de diverse heilige schriften wordt knoflook genoemd. In de Romeinse tijd dacht men dat knoflook de spieren zou versterken waardoor fanatieke sporters knoflook gingen eten. Later, in de middeleeuwen, dacht men dat knoflook het kwaad buiten kon houden en hingen het op in hun huizen. Ook tegenwoordig speelt knoflook een belangrijke rol, maar dan vooral ter nuttiging. Er zijn mensen die beweren dat knoflook goed zou zijn voor de gezondheid maar dit is nooit met zekerheid bewezen.

De geur van knoflook

Knoflook bestaat uit diverse stoffen, een er van is allicine en veroorzaakt een sterke geur wanneer de knoflook word genuttigd. Allicine wordt opgenomen in het bloed en vervolgens via je longen (en uiteindelijk mond) weer afgegeven. Knoflook ruikt tevens erg sterk op de huid.

Geur verminderen
  • Kauwgom: Kauwgom kan de geur verminderen.
  • Pepermuntjes eten: Pepermuntjes geven een frissere adem.
  • Tanden poetsen: Ook tanden poetsen kan de geur verbeteren.
  • Peterselie: Het effectiefst, door het te eten in combinatie met knoflook wordt de opname ervan verminderd.
  • Zuivelproducten als melk en yoghurt kunnen tevens helpen.

Koken met knoflook

Het is geen probleem om knoflook als ingrediënt te gebruiken. Wanneer er gasten komen dan is het verstandig om ze hier voor te waarschuwen. Wanneer een van de gasten een belangrijke vergadering heeft kan dit problemen opleveren. Wanneer de knoflook verwerkt wordt is het verstandig om dit te serveren met peterselie. Verwerk het ingrediënt goed zodat de gasten het daadwerkelijk binnen krijgen. Met een zuivelproduct als dessert is de knoflook geur al flink verminderd.
© 2009 - 2020 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koken met knoflook: de vieze geur tegengaan"

Reacties

Bert, 21-01-2016 14:42 #2
Hoe is het als je het hart uit de knoflook haalt? Heeft de knoflook dan nog zijn kwaliteiten?

Daan, 22-12-2015 21:38 #1
Wat ook helpt (ervaring als Kok) is het hart van de knoflook eruit halen om de stinkadem te voorkomen. En je handen met (bestek of blokje ) zilver erbij wassen en de geur verdwijnt meteen van je handen ook

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 23-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!