InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Bittere smaak in de mond door pijnboompitten

Bittere smaak in de mond door pijnboompitten

Bittere smaak in de mond door pijnboompitten Pijnboompitten zijn een lekkere toevoeging aan salades, soepen en andere gerechten. Echter kunnen mensen na het eten van pijnboompitten smaakproblemen ervaren.

Pijnboompitten

Pijnboompitten zijn echt iets van de laatste jaren in Nederland. De pitjes zijn heerlijk in salades, een lekkere toevoeging aan soepen en ze worden gebruikt om er heerlijke pesto's mee te maken. Pijnboompitten kunnen geroosterd worden of direct uit de verpakking gegeten worden. Pijnboompitten zijn ook lekker om zo tussendoor te knabbelen.

Vieze, bittere smaak

Bij het eten van pijnboompitten vinden we de meeste mensen dit lekker en niemand merkt iets van een mogelijke smaakafwijking. Het kan echter gebeuren dat je na het eten van pijnboompitten een vieze smaak in je mond hebt. De link met pijnboompitten wordt niet meteen gelegd, doordat de vieze smaak niet meteen na het eten optreedt. Vaak pas één of twee dagen na het eten van pijnboompitten bemerkt men een vieze, bittere smaak achter in de keel te hebben. De smaak valt het meest op bij het eten of drinken. Het kan zelf zo zijn dat niets je meer lekker smaakt. Vlees wat je anders heerlijk vindt, kan nu als rubber smaken en het kopje koffie waar je dagelijks zo naar verlangt kan je erg tegenstaan.

Wat veroorzaakt die vieze smaak?

Er is inmiddels onderzoek naar gedaan wat de vieze smaak in de mond veroorzaakt na het eten van pijnboompitten. Het blijkt dat enkel Chinese pijnboompitten smaakafwijkingen veroorzaken. Niet alle Chinese pijnboompitten geven klachten, maar het is niet duidelijk uit welk gebied van China de pijnboompitten afkomstig zijn die wel de smaak beïnvloeden. Het onderzoek heeft ook uitgewezen dat de pijnboompitten geen schadelijke stoffen bevatten die de smaakafwijkingen veroorzaken. Men dacht eerst dat er wellicht zware metalen in de pijnboompitten konden zitten, maar gelukkig bleek dit niet zo. Men vermoedt dat de smaakafwijkingen worden veroorzaakt door de hoeveelheid triglyceriden die voorkomen in de pijnboompitten. Triglyceriden zijn niet schadelijk voor de gezondheid.

Welke pijnboompitten kunnen wel veilig worden gegeten?

Pijnboompitten afkomstig uit Europa hebben geen invloed op de smaak. Deze soort pijnboompitten is langer en dunner dan de pijnboompitten afkomstig uit China. De Chinese pijnboompitten zijn ronder en boller. Helaas staat op veel verpakkingen niet vermeld of er Europese of Chinese pijnboompitten in de verpakking zitten. Je kunt dan alleen aan de hand van het uiterlijk van de pijnboompitten beoordelen of het om de Europese of de Chinese soort gaat.

Wat doen tegen de vieze smaak?

De vieze smaak in de mond na het eten van "verkeerde" pijnboompitten zal enige dagen aanhouden. Zoetigheid kan helpen om de bittere smaak wat te verminderen. Sabbel op een zoet snoepje of drink zoete frisdranken. Vermijd alles wat een licht bittere nasmaak heeft zoals koffie, sinaasappelsap, pure chocolade, witlof, grapefruit. Vlees kan ook een paar dagen een vieze nasmaak houden, mogelijk heb je er zelfs helemaal geen trek in. Frisse kauwgom en pepermunt kunnen ook helpen om de bittere smaak weg te krijgen. Het belangrijkste is echter geduld, na een dag of vier zal het ergste leed geleden zijn en misschien heb je voorlopig genoeg van pijnboompitten. Wanneer je weer pijnboompitten wilt gebruiken, let er dan op welke soort je neemt. De Europese pijnboompitten kun je met een gerust hart nemen.
Gerelateerde artikelen
Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?Heb je een rare smaak in je mond? Een bittere smaak of gewoon een vieze smaak? De oorzaak kan erg verschillen. Voeding k…
Bittere smaak in mond: Oorzaken van bitter smaakgevoelBittere smaak in mond: Oorzaken van bitter smaakgevoelEen bittere smaak in de mond resulteert mogelijk uit een aantal tijdelijke of chronische aandoeningen zoals een infectie…
Bittere smaak in de mond: oorzaken vieze smaak in de mondBittere smaak in de mond: oorzaken vieze smaak in de mondEen bittere smaak in de mond of een vieze smaak in de mond is een vervelende klacht. Iedereen heeft af en toe een slecht…
Bitter of niet? Spruitjes en witlof in een ander jasjeSpruitjes en witlof zijn heerlijke groenten, die helaas niet door iedereen evenveel gewaardeerd worden. Beiden hebben ee…
Breng je lichaam in balans met bitterstoffenBreng je lichaam in balans met bitterstoffenDe bittere stoffen uit planten zijn een soort superfood. Ze remmen de eetlust, activeren de spijsvertering, versterken h…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia gezondheidsnet

Reageer op het artikel "Bittere smaak in de mond door pijnboompitten"

Reacties

Niquinow (infoteur), 06-06-2016 10:23 #39
Hoewel dit artikel al lang niet meer van recente datum is, toch nog even mijn reactie. Dit omdat ik, naar ik nu vermoed, een HELE MAAND last heb gehad van het zogeheten pijnboompittensyndroom en het me goed lijkt om mensen, die ook langer dan een paar dagen of een week tobben met die vieze, bittere smaak, een hart onder de riem te steken…

Begin mei ging ik er een paar dagen tussenuit, wat betekende dat ik meerdere avonden in een restaurant dineerde. Ik kan niet terughalen of ik toen pijnboompitten heb gegeten, maar de kans lijkt me groot, meerdere keren stond er salade op tafel en veel restaurant gooien daar toch al snel wat van die pitten door… Ik herinner me wel dat ik, nog tijdens dat verblijf, zei dat het (kraan)water aldaar anders smaakte, zoutiger of zo dan thuis. Verder nog geen andere smaak toen.

Eenmaal weer thuis kreeg ik behoorlijk veel keelpijn en ongeveer tegelijkertijd stak het smaakprobleem de kop op. Vanwege die keelpijn vermoedde ik een verband tussen het een en het ander, totdat de keelpijn verdween en de smerige smaak bleef. Werkelijk niets smaakte me meer, zelfs mijn geliefde stukje chocola niet meer en dat wil wat zeggen!

Koken werd ook lastig, ik kon gewoon niet goed proeven of het gerecht in kwestie wel smaakte en was ook geneigd om te veel zout of andere smaakjes te gebruiken. Ontzettend balen om niet langer te kunnen genieten van de dingen waar je anders wel van geniet, zelfs heerlijk rijpe aardbeien konden me niet bekoren, want ook die smaakten alleen maar bitter!

Sinds gisteren lijkt mijn gewone smaak weer min of meer terug te zijn en wat is dat een zegen! Voor mij geen pijnboompitten meer, Chinees of hoe dan ook, ik kan prima leven zonder :-)!

Voor alle mensen die nu met dit probleem te maken hebben: houd moed, ook als de bittere smaak langer aanhoudt. In mijn geval lijkt het erop dat het na een MAAND alsnog spontaan is overgegaan!

Lies, 13-07-2011 11:43 #38
Bij mij bleef de vieze smaak rond de 2 weken zitten, erg lang en om gek van te worden!
Ligt het er ook aan hoeveel je ervan eet? Bij mij waren het gewoon pitjes door de sla, ze waren wel geroosterd (beetje teveel geroosterd denk ik want erg donker) maar zeker niet veel. Ik eet helemaal geen pijnboompitten meer want nergens staat duidelijk waar ze vandaan komen, het is of uit China of er staat niks op de verpakking. Ook let ik op wat erin brood en koek zit, want die smerige smaak wil ik nooit meer!

Petra, 28-03-2011 15:31 #37
Ik heb er al een paar keer last van gehad en nu ben ik toch maar eens gaan googlen. Mijn verbazing was groot toen ik las dat het door pijnboompitten kwam. Ik vind ze heerlijk door mn salade heen. Heb ze afgelopen vrijdag gegeten en gelijk is die smaak in mn mond gekomen. Helaas… nu maar op zoek naar de goede pitten.

Joke, 24-01-2011 15:39 #36
Afgelopen zaterdag lekker worteltjes mee naar het zwembad op de tribune, dacht dat ze niet meer goed waren. Ik had er zo'n rare nasmaak van, bah! Nu maandag, heb ik nog steeds zo'n vieze smaak. Toen ik vanmorgen opstond hoopte ik dat de vieze smaak weg was, maar na één hapje brood wist ik het al weer; het was er nog bah! Dus toen maar eens gegoogled en had niet verwacht zo snel antwoord te krijgen op mijn probleempje, ben blij dat ik weet wat het is en hoop dat het gauw over is. Het is erg vervelend!

Annick, 02-01-2011 14:15 #35
Voor mij hadden de feesten een slechte nasmaak, spijtig :-( Ik had op kerstavond pittekes en andere noten en rozijntjes gegeten bij mijn kaasschotel, heerlijk! Tot we twee dagen verder waren. Bah! Een 5-tal dagen erg veel last gehad. Nu zijn we een dikke week verder en ik ben er bijna vanaf. De laatste dagen vermindert het erg goed.

Esther, 02-11-2010 23:35 #34
Wat fijn! herkenning! maakte me al zorgen… heb nu al 2 dagen een bittere muffe smaak in mn mond en ja hoor, 2 dagen geleden veel pijnboompitjes gegeten! wel goed voor de lijn trouwens, ik val af omdat ik nu al 2 dagen niks meer lust!

Ingrid, 18-09-2010 15:11 #33
Een collega van mij aan de universiteit is een onderzoek gestart naar de oorzaak achter het probleem van de pijnboompitjes. Hopelijk gaat de uitkomst daarvan definitief een einde maken aan de verkoop van de slechte pitten! Voor het onderzoek is ze op zoek naar de symptoomveroorzakende pitjes, dus als je ze nog niet hebt weggegooid neem dan contact op met Grace op pinenutsyndrome@gmail.com.

Haico Moller, 02-09-2010 11:03 #32
Ja ik heb zelfs twee van deze AH salade gekocht en in 3 dagen verbruikt! Ik heb een smaak in de mond van een dood vogeltje bah bah. De kno en de tandarts staan al te springen om mij te helpen, maar na wat zoekwerk op google toch maar even een paar dagen afwachten! Voor mij geen pijnboompitten meer. Alleen waarom is die nasmaak niet aanwezig bij mijn vrouw?

Judith, 31-08-2010 21:37 #31
Ook ik heb de franse salade van AH gegeten (met geitenkaas e.d.) en heb last van een bittere nasmaak. Ik dacht eigenlijk dat AH de chinese pijnboompitten niet meer verkocht? Of in ieder geval moest melden op het etiket? Hoop dat het snel voorbij is… dit is echt niet fijn.

Ruben, 23-08-2010 09:27 #30
Ook ik ben een slachtoffer van de salade met geitenkaas van de Albert Heijn! :-)
inderdaad belachelijk dat ze nog steeds van die Chines pijnboompitjes gebruiken! Voor de rest is ie erg lekker hoor!

Sabine, 07-08-2010 10:39 #29
Fijn dat ik de oorzaak gevonden heb : AH salade met geitenkaas… Onbegrijpelijk dat dit verkocht wordt, ik word gewoon misselijk van die smaak en krijg het niet weg. Heb al ik-weet-niet-hoeveel kauwgom gegeten (zouden zij het sponsoren? :-p ) en mijn tanden gepoetst maar het blijft. Ik begon mij al zorgen te maken, dacht aan een of andere enge ontsteking ook al doet het geen pijn. Even googlen en voíla, de boosdoener gevonden, fijn. Ik eet heel vaak pijnboompitjes maar blijkbaar nu voor het eerst de chinese want ik heb hier echt nooit last van. Het viel me wel op dat ze niet geroosterd waren en dat doe ik zelf altijd wel.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, voor mij geen geitenkaas salade van de AH meer!
En heel hard hopen dat ik er nu bijna vanaf ben, na 3 bittere dagen.

Mirthe, 01-07-2010 17:20 #28
Ik heb inderdaad ook de salade van de AH gegeten met geitenkaas, jakkes heb er nu al 3 dagen last van, een bite-ex achtige smaak gatver. Echt niks helpt gewoon alles smaakt vies. Ik hoop dat ze die dingen echt gaan afschaffen want dit is niet normaal.

Louise, 19-05-2010 12:03 #27
Ik ben voorgoed genezen, voor mij geen pijnboompitten meer. Als fabrikanten het vertikken om de herkomst te vermelden, vertik ik het verder om die krengen te kopen.
Het leven kan zo simpel zijn!

Anja, 11-05-2010 09:38 #26
Het beste wat helpt is veel kauwgom kauwen. da's het enige wat nies vies smaakt.

Linda, 02-05-2010 19:56 #25
@ Silvia: het bedrijf waarvan jij de pitten hebt gegeten, zet op haar website neer dat ze Chinese pijnboompitten verkoopt (de verkeerde dus).

Ik vind dat die krengen niet meer verkocht moeten worden! Waarschijnlijk zijn de 'verkeerde' gewoon goedkoper dan de Europese (gok ik) en worden ze daarom nu zoveel verkocht. Ik snap alleen niet dat supermarkten e.d. geen klachten binnen krijgen (althans; dat idee heb ik dan) aangezien ze nog steeds de schappen vullen met die rotpitten. Hier in de buurt kun je dus niet kiezen: het zijn altijd die Chinese dingen die verkocht worden.

Hennie, 29-03-2010 09:57 #24
Heb dit weekend Israelische pijnboompitten gegeten. Deze geven helaas hetzelfde probleem. De pitten gekocht bij de groenteboer en heb gevraagd waar ze vandaan kwamen.

Jeannette, 24-03-2010 17:47 #23
Ook ik heb Tovano pijnboompitten gegeten 2 dagen geleden en ook de bitter smaak cadeau gekregen. Wat vreselijk goor! Wie heeft een tip om dit zo snel mogelijk kwijt te raken?

Kaat, 23-03-2010 20:16 #22
Al vele malen pijnboompitten geroosterd en ongeroosterd gegeten. Maar deze keer… Zo goor alles wat je eet en ook daarna. Pijnboompitten van TOVANO, maasdijk holland. Inderdaad een ander doosje dan voorheen uit dezelfde winkel. Gaat het echt over? Verschrikkelijke smaak. De hele dag aan het tanden poetsen en mond spelen met mondwater. Is er niets dat helpt?

Davy, 16-03-2010 12:16 #21
Ben in Barcelona geweest en had afgelopen donderdag 11-3 een salade gehad daar, met pijnboompitten en vandaag deed ik even research op internet en het is een algemene kwestie. Het gaat wel over toch? of moet ik even langs de dokter? Reactie infoteur, 16-03-2010
Langs de dokter hoeft niet, het gaat echt vanzelf over. Bij mij duurde het ongeveer een week voordat ik er helemaal vanaf was.

Arjen, 12-03-2010 16:45 #20
(zie mijn eerdere reactie)

Het heeft bij mij ongeveer 5 dagen geduurd, waarvan de eerste 3 dagen het ergste waren.

Verder @Silvia: NL pijnboompitten bestaan volgens mij niet. Dat het gaat om een Nederlands bedrijf wil niet zeggen dat de pitten Nederlands zijn. Het vermelden van de afkomst is ook niet verplicht bij de pitjes (bron: andere websites).
Er is trouwens nieuw onderzoek opgestart, heb ik onlangs begrepen uit een televisie programma (Kassa dacht ik).

Cynthia, 03-03-2010 13:01 #19
Afgelopen zaterdag heb ik ook de maaltijdsalade met geitenkaas van de AH gegeten. Sinds dinsdag heb ik een onwijs vieze bittere smaak achter in mijn mond en keel! Heeft iemend de klantenservice van de AH al ingelicht? Ik ga ze zo meteen bellen want dit is echt een inbreuk op mijn recht om van eten te genieten, want wie weet hoe lang dit nog gaat duren!

Janneke, 25-02-2010 10:39 #18
Wat een herkenning! Vier dagen geleden de maaltijdsalade met geitenkaas gegeten van AH en al twee dagen een bittere, peperachtige smaak in mijn mond. Vooral bij koffie, sap, flakes met zoetstof wordt de nare smaak versterkt. Ook voor mij even geen pijnboompitten meer…

Bas Michielsen, 22-02-2010 12:05 #17
Verleden week met 4 mensen weggeweest op midweekje weg, en 3 mensen waaronder ik kwamen na paar dagen bij elkaar, en kregen het ineens over vieze smaak in onze mond. Wij 3 hadden dus inderdaad veel pijnboompitten op en die andere persoon geen enkele… Heb het nu nog steeds, hoop dat het snel over is iig :-)

Romina, 20-01-2010 14:15 #16
Ooh ben echt zo blij dat ik niet de enige ben! Vh weekend carpaccio met pijnboompitjes en pesto gegeten en ik word gek van die rare smaak. Het enige wat helpt is wat mosterd ;)

Thea, 10-01-2010 16:20 #15
Wel veel herkenning, behalve dat men hier zegt na 5 dagen weer 'normaal' te proeven. Ik ben nu 2 weken pijnboompitvrij en nog steeds heb ik een nare smaak! Hoe lang gaat het nog duren? Vooral cola smaakt nu erg vies.

Silvia, 09-01-2010 09:39 #14
Het klopt niet dat europese pijnboompitten geen vieze smaak veroorzaken.

Ik heb nu de vieze smaak door de pijnboompitten van het nederlandse bedrijf Tovano b.v. De herkomst van het land staat niet op de verpakking, wat is verplicht, dus ik ga ervan uit dat dit nederlandse pijnboompitten zijn. Dus europese pijnboompitten staan niet garant voor geen bijsmaak.

Jeanette, 01-12-2009 20:52 #13
Blij dit te lezen. Ik was al bijna van plan om de dokter te bellen. Het is echt zoooo vies! Maar ik heb indd ook pijnboompitten gegeten en heb vooral na het eten en drinken een hele vieze bittere smaak in mijn mond. Ik eet het voorlopig maar even niet meer, want dit is echt niet te doen die rare smaak. Bah… hoop dat het snel overgaat!

Mighty, 02-10-2009 19:24 #12
Mijn vriendin en ik krabben ons al twee dagen op het hoofd hoe het kan dat we allebei zo'n vieze smaak in de mond hebben… heb het zelfs al geprobeerd te elimineren met een lepel sambal, tevergeefs.
Eergisteren hebben we carpaccio met pijnboompitten gegeten… gisteren een ceasersalad van de Aldi, met pijnboompitten uiteraard… lang leve internet! Voor ons geen pijnboompitten meer… tenminste niet in die hoeveelheid :P

Cyriel, 24-09-2009 20:02 #11
Ja ik had hetzelfde gegeten als Daphny! Die toscaanse salade van de AH! Weet ik eindelijk wat het is!

Tombola, 17-09-2009 10:11 #10
Toch weer raar, nooit last gehad van dit en vaak zat pijnboompitten op. Laatst toevallig dit gelezen, en nog geen 3 weken later, heb ik er zelf last van. We grapten er nog over toen ik ze at een paar dagen geleden…

Alita Vermeulen, 11-09-2009 12:57 #9
Hoi,

Al enige tijd heb ik last van een hele gore smaak in de mond, moeilijk te omschrijven, "bittere" gekke smaak.
Vooral als ik iets gegeten of gedronken heb…
Nu las ik jullie artikel, en ja dit zou idd heel goed kunnen, ik heb idd een bakje pijnboompitten gekocht, voor door de salade maar omdat ik s'avonds trek had heb ik er gewoon lekker van geknabbeld tijdens het kijken naar de tv.
Ze staan op het nachtkastje en af en toe pak ik er s'avonds een paar…
Het zou dus heel goed kunnen dat deze reactie van smaak hierdoor veroorzaakt word, dus even geen pitten meer voor mij en dan maar hopen dat het over gaat… echt het is zo vies.

Daphny, 19-08-2009 14:32 #8
Maandag Toscaanse salade van de AH gegeten, met inderdaad pijnboompitten. En nu dus ook al 2 dagen een vieze smaak. Weet ik in ieder geval waar dat vandaan komt en dat het ook gelukkig weer overgaat!
ik ben ook even genezen van de pijnboompitten.

Claudia, 31-07-2009 11:54 #7
Disndag een maaltijdsalade gegeten van AH (die met geitenkaas). Gisteren begonnen de klachten. Ik heb gisteren zelfs een hele fles rode wijn weggespoeld omdat deze zo vies smaakte. Erg vreemde gewaarwording dat het probleem bekend is en dat heel veel mensen er last van hebben. Heb nog nooit iemand erover gehoord. Voor mij geen pijnboompitten meer voorlopig.

Ilse, 29-07-2009 13:38 #6
Inderdaad, mij is het zelfde overkomen, nu weet ik waar die vieze smaak vandaan komt!
Mijn vriend heeft ook bij de AH pijnboompitten gekocht en hoewel er aan de smaak van de pijnboompitten niets op aan te merken valt, zou het best wel eens kunnen dat zij me sinds 2 dagen een vieze smaak bezorgen bij alles wat ik eet en drink! Heb nergens meer trek in. Hopelijk gaat dit vlug over

Arjen, 20-07-2009 17:33 #5
Potverdikkie! Dus dat is het! Heb er sinds gisteravond last van en wij hebben dit weekend inderdaad veel, heeeel veel, van die overheerlijke pijnboompitjes gegeten. Smaakje dat ik nu in mijn mond heb is iets minder lekker (understatement).

Wij eten wel vaker pijnboompitten en ik heb er eerder geen last van gehad. Ik weet wel dat we ze nu bij de AH hebben gekocht en eerder bij de Hoogvliet. Misschien heeft Hoogvliet Europese pitten en de AH Chinese?

Leontine, 16-07-2009 09:40 #4
Weet iemand waar je de europese pijnboompitten kunt kopen? Ik heb ze nog niet kunnen vinden.

Nel, 08-07-2009 18:09 #3
Zondag een salade op met pijnboompitten nu al 3 dagen een bittere smaak in mijn mond. Alles wat ik eet heeft een rare bijsmaak, hoop dat het gauw over gaat.

Oliver1972, 30-06-2009 18:16 #2
Gelukkig! Precies hetzelfde euvel, maar wat ben ik blij met internet! Al sinds twee dagen word ik gek van die bittere smaak en inderdaad: zaterdag "lekker" pijnboompitten in de salade gedaan. Mijn eetgasten hadden er echter geen last van maar die hebben ook niet het onderste uit de slakom gegeten ( s-'avonds heb ik het restje, met daarin veel pitten, met "smaak" opgegeten). Ik ben veel wijzer geworden door de informatie van het net en weet nu dat ik me geen zorgen hoef te maken. Over een paar dagen is het over… maar wat mis ik een smaakvol kopje koffie…

Iemand Erg Blij Gemaakt, 29-06-2009 11:25 #1
Wat ben ik blij dat ik een verklaring heb gevonden! ik ben me van het weekend te buiten gegaan aan die lekkere pijnboompitjes en nu heb ik sinds vanochtend (maandag) last van een erg vieze smaak in de mond. Ik hoop dat het weer over gaat, want het is erg vervelend. Maar na het lezen van dit artikel ben ik weer enigzins gerustgesteld.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 04-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 39
Schrijf mee!