InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Knoflook in de keuken

Knoflook in de keuken

Knoflook wordt door velen geassocieerd met pijnlijke, brandende ogen en een sterke smaak en geur. Dit kleine lookgewas speelt een belangrijke rol in het tot stand brengen van de smaak van vele gerechten, ondanks de geringe afmeting van de knoflook.

Algemene informatie

Knoflook valt onder de familie van de lookgewassen. Men gebruikt de bol van de knoflook, deze kan vers of gedroogd gebruikt worden, gepureerd of gemalen tot poeder.

Herkomst

De knoflook komt waarschijnlijk oorspronkelijk uit West-Azië, al is het tegenwoordig overal ter wereld te koop. Knoflook wordt in alle werelddelen geteeld, met name in gebieden waar een gematigd of subtropisch klimaat heerst.

Kenmerken

De knoflook is een plant die zo'n 70 centimeter hoog wordt. De hoofdbol van de knoflook heeft de vorm van een ei en bevat gemiddeld 12 kleinere bolletjes, ook wel teentjes genoemd. De stengel is buisvormig en heeft lange, dunne bladeren. In de maanden juli en augustus draagt de knoflookplant roodwitte bloemen. De belangrijkste smaakstof van knoflook is allicine, deze stof komt vrij bij het uitpersen of snijden van de tenen van de knoflook.

Mythologie

De Romeinen zagen knoflook als een afrodiasicum, een lustopwekkend of lustopwekkend middel dus. Wanneer een man de teentjes zou eten, zou zijn potentie verhogen. In de Balkan geloofde (en soms nog steeds gelooft) men dat de knoflook de mensen kon beschermen tegen bloeddorstige vampieren.

Geneeskunde

In de geneeskunde wordt knoflook toegepast als nuttige behandelaar van diverse ziekten en aandoeningen. In de Middeleeuwen werd knoflook voorgeschreven tegen zomersproeten en ter bevordering van de genezing van botbreuken. Tegenwoordig wordt knoflook toegepast bij het verminderen van zwellingen. Ook zou knoflook de bloedsomloop positief beïnvloeden en het bloed reinigen.

Knoflook in de keuken

Aroma

Knoflook heeft een vrij sterk aroma. De geur is enigzins pikant en heeft een beetje een zoete smaak. Omdat de geur zwavelachtig is, is deze sterk doordringend.

Toepassing

Knoflook kent vele toepassingen in de keuken en er zijn diverse knoflook recepten op de markt.. Knoflook wordt voornamelijk gebruikt in de pikantere gerechten. In de mediterrane en Aziatische keuken speelt knoflook een belangrijke rol bij het creëren van de juiste smaak. Knoflook wordt tevens veel gebruikt in salades en dressings. Er bestaat onder meer knoflook olie, knoflook capsules en knoflook saus. Welke vorm geschikt is hangt voornamelijk af van jouw kookvoorkeur.

Aankoop en bewaaradvies

Knoflook is het gehele jaar door verkrijgbaar. In het voorjaar zijn er verse, jonge knoflookbollen te koop welke als groente bereid kunnen worden. De rest van het jaar zijn er voornamelijk gedroogde knoflookbollen verkrijgbaar. Knoflook moet op een donkere en droge plek bewaard worden, men kan de knoflook dan gemakkelijk enkele maanden bewaren en gebruiken.

Keukentips

  • Is de knoflook vers? Dit kan je controleren door te kijken of de tenen goed stevig aanvoelen. Bij aankoop is het daarom verstandig even in de bol te knijpen.
  • Er bestaat zowel roze als witte knoflook. Hoewel het verschil tussen beide minimaal is geven veel mensen de voorkeur aan roze knoflook
  • Knoflookpoeder dient men alleen in noodgevallen te gebruiken, verse knoflook geniet altijd de voorkeur
  • Wanneer je je handen én de snijplank nat maakt voor je de knoflook gaat verwerken zal de geur sneller verdwijnen
  • Wanneer je de knoflook met andere ingrediënten bakt of in olie bakt gaat de smaak enigzins verloren
Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: knoflookKruidengeneeskunde: knoflookIs knoflook gezond? Ja! Knoflook is een van de weinige geneeskrachtige kruiden waarvan de heilzame werking door zowel de…
Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenKnoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenLast van erectieproblemen, een te hoog cholesterolgehalte of dichtslibbende kransslagaderen? Het eten van vier teentjes…
Zelfgemaakt broodbeleg met groentenZelfgemaakt broodbeleg met groentenDe volgende recepten voor zelfgemaakt broodbeleg bestaan uit een mengsel van gepureerde groenten en verse kruiden. Op br…
Wat je kunt doen tegen voetschimmelVoetschimmel is een irriterende en soms pijnlijke schimmelinfectie in de meest donkere en vochtige plekjes tussen de ten…
Lautrec: het knoflookfeestOp een uurtje rijden ten Oosten van Toulouse ligt Lautrec. Daar moet je de eerste vrijdag van augustus zijn, want in Lau…

Reageer op het artikel "Knoflook in de keuken"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!