InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trek

Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trek

Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trek De jongere generaties kennen misschien nog enkele oude groentesoorten van naam, maar het uiterlijk en de smaak ervan wordt grotendeels alleen nog door de ouderen in Nederland herinnerd. Oude groente zijn vergeten groente. Maar daar lijkt verandering in te komen. De vraag naar historische groentesoorten begint langzaam groter te worden. De hang naar nostalgie en de hobbytuinders lijken de interesse naar de smaak en kenmerken te hebben aangewakkerd. Een supermarktketen in Nederland wil enkele soorten weer in de schappen brengen

Vergeten groente komt steeds meer in trek

Onze tafels zijn tegenwoordig gedekt met recepten en gerechten uit de hele wereld: Indiase Kip Tandori, Japanse Teriyaki, Thaise wokgroenten, Indonesische rijsttafel, Chinese Bami Pangang en ga zo maar door. Maar wie kent de smaak van Rammenas, koolrabi en snijbiet nog? Vooral de oudere generatie zal daar met ja op antwoorden. Vergeten historische Hollandse groente dus. De belangstelling voor deze vergeten groente neemt echter toe. Een supermarktketen speelt daar op in en wil enkele soorten weer in de schappen brengen.

Voorbeelden van vergeten of oud- Hollandse groente

Koolrabi

Koolrabi is een koolsoort. Deze is het lekkerst als ze jong wordt gegeten. Dan hebben de knolletjes ongeveer een doorsnede van tien centimeter. De oudere knollen zijn erg draderig en minder smaakvol. Koolrabi kan zowel gekookt als rauw worden gegeten. Als men de koolrabi kookt als koolraap krijgen de knolletjes de smaak van bloemkool.

Leeuwerikstong

Leeuwerikstong is een boerenkoolsoort. Hij smaakt dan ook gewoon naar boerenkool. De bladeren zijn veel smaller dan de ons bekende boerenkool. Van die bladervorm is de naam "Leeuwerikstong" afgeleid. Als men de bladeren vrij jong oogst zijn ze het lekkerst.

Rammenas

Rammenas komt van oorsprong uit het Middellandse Zeegebied, maar was in Nederland een veel gebruikte groentesoort. Het is familie van de radijs, maar is veel groter en heeft een zachtere smaak. Ze komen voor in allerlei vormen en kleuren; wit, bruin, geel, zwart en rood.

Heilig Boontje of Adelaarsboon
De naam van deze droogboon heeft te maken met de tekening op deze groente. Die lijkt op een biddende engel. Al zijn er ook mensen die er liever een adelaar in zien. Daarom wordt deze boon ook Adelaarsboon genoemd. Een droogboon heeft een harde schil en moet worden gedroogd. Dan kan men hem doppen en eten. Maar het bijzondere van deze boon is, dat men hem ook voor het drogen doppen kan.

Kapucijnerbaard

Kapucijnerbaard is familie van andijvie. Men moet de bladeren stoven en dan smaakt het ook als andijvie. De binnenblaadjes kunnen rauw in salades verwerkt worden, als men tenminste van een beetje bittere smaak houdt.

Kardoen

Kardoen is familie van de artisjok. Men kan de bloem ook eten als een artisjok, maar moet daar niet te lang mee wachten, want dan gaat de frisheid en smaak verloren. Van de bloem maakt men ook stremsel voor vegetarische kaas.
Het blad kan men ook eten en wel op een speciale manier. Als het blad nog aan de plant zit, wordt het in jute ingepakt en op die manier gebleekt. Dan kunnen de ribben van het blad worden gegeten.

Schorseneren
Schorseneren is een wintergroente. Men moet ze schillen, koken en dan als wortel eten. Bij het schillen komt een kleverige sap vrij. Daardoor werd de plant vroeger ook wel keukenmeidenverdriet genoemd. Andere bijnamen zijn winterasperge of armeluisasperge. Om tijdens het koken te voorkomen dat de witte wortel verkleurt moet men er een beetje azijn aan toevoegen.

Snijbiet

Snijbiet is een bietensoort zonder biet. Men eet alleen de bladeren die de smaak van spinazie hebben. De bladeren kan men roerbakken.
© 2008 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDuurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDe trend van duurzaam leven zet zich ook door in onze keuken. Duurzaam betekent gericht op de toekomst. Eenderde van de…
Aantal calorieën in groenteAantal calorieën in groenteHoeveel calorieën zitten er in de groentes die je eet? Dit kan handig om te weten, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen.…
Kilocalorieën groentetabelKilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…

Reageer op het artikel "Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trek"

Reactie

Christiane Peters, 17-02-2011 16:34 #1
Naar het zoeken van de vertaling van "blette" (snijbiet) kwam ik op jullie website. In het zuiden van Frankrijk is dit een bekende groente, in Nice worden er zowel zoete als hartige taarten mee gebakken, volgens een recept dat al uit de 15de eeuw dateert. Smakelijk!

Infoteur: Henbro
Laatste update: 14-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!