InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Drop: een typisch Nederlands snoepje

Drop: een typisch Nederlands snoepje

Snoep kent men overal, maar drop niet. Drop is een typisch Nederlands snoepje wat je bijna nergens in de wereld kunt krijgen... behalve in Nederland en een paar Scandinavische landen. Als we naar de gezondheid kijken is het niet het meest gezonde product, maar wel lekker.

Geschiedenis

Het is niet exact bekend maar men denkt dat het uit de oude Griekse en Romeinse cultuur afstamt. Niet als snoep, maar als medicijn. Drop lost nl. slijm op en niet verwonderlijk dat het o.a. tegen te vinden was in hoestdrankjes. Bekende Farao’s waren grote liefhebbers van het drankje.
Inmiddels is het een typisch Nederlands snoepje en kan je het her-en-der terug vinden in een Scandinavisch land. De zoethoutplant (de stengels) en dus niet de wortels zijn in Zuid Italië populair.

Basisingrediënten

Drop wordt gemaakt van de zoethoutplant, althans het wortelsap van deze plant (plant groeit van oorsprong in Middellandse zee gebieden). Deze wortels worden schoongemaakt, gemalen en gekookt. Vervolgens wordt de substantie gedroogd en zo ontstaat de “blokdrop”. Drop in zijn meest zuivere vorm heet dus “blokdrop” en vormt de basis voor de hedendaagse dropjes die we in de winkels vinden. Drop werd vroeger gebonden met Arabische gom, tegenwoordig gebruikt men meestal zetmeel en voor de smaak kunnen er verschillende zoetstoffen aan toegevoegd worden, zoals salmiak of suiker.

Gezondheid

Drop is geen gezond snoepje, dit in tegenstelling tot hoe men vroeger dacht over drop. Meer dan enkele dropjes per dag is niet verantwoord, waarbij zoete drop nog slechter is dan zoute drop. Drop kan hoge bloeddruk veroorzaken.
De ingrediënten worden nog wel steeds gebruikt in hoestdrankjes. Drop is verzachtend voor de keel en dus geschikt om in een hoestdrankje op te nemen.

Zoete en zoute drop

Drop bevat zelf geen natrium, de zoute smaak wordt door salmiak gerealiseerd en als het dubbelzoute drop is wordt het percentage salmiak verhoogd (kan wel tot zo’n 8% oplopen).
Zoete drop bevat, in tegenstelling tot wat gedacht wordt, ook vaak een kleine hoeveelheid salmiak (max. 2%), maar de smaak vervalt door het hoge suikergehalte.

Cijfers

Nederlanders zijn groot afnemers van drop en is het meest gegeten snoepje. Jaarlijks komen er nog zo’n 3 tot 4 dropsoorten bij en eten we gezamenlijk zo’n 30.000.000 kilo, wat zo’n 2 kilo per hoofd van de bevolking is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Drop: een typisch Nederlands snoepje"

Reactie

Marc, 23-03-2016 23:04 #1
Drop is verkrijgbaar in Zuid-Afrika, Engeland, Australië, Amerika…

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 04-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Zoetigheid
Reacties: 1
Schrijf mee!