InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Zeepostelein, een wilde groente en smaakmaker

Zeepostelein, een wilde groente en smaakmaker

Zeepostelein, een wilde groente en smaakmaker Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar daar blijft het dan ook wel bij. Dit, terwijl zeepostelein een gezonde groente is met een lekkere zilte smaak én we de groente onder meer op verschillende plaatsen langs de eigen kustlijn kunnen vinden. Wat is zeepostelein voor groente en hoe pas je deze toe in een gerecht?

Zeepostelein, de basis

Zeepostelein met als officiële Latijnse naam Honckenya peploides. Deze plant groeit langs het strand en de duinen in het Palearctisch gebied. Dit strekt zich uit over een groot gebied, te weten:
  • geheel Europa
  • Noord-Afrika
  • Midden-Oosten
  • Noord-, Centraal- en Oost-Azië

Het is een plantje uit de anjerfamilie en de bladeren zijn vlezig en ovaal van vorm. De plant kan tot zon dertig centimeter lang worden. Dit omdat het een kruipende plant is, met hier en daar wat zijtakjes die richting het licht groeien. De groene bladeren hebben een gele gloed over zich. De plant bloeit in juni, juli en augustus en de kleine bloemetjes zijn wit met een groene gloed.

Zeepostelein plukken

In het wild

De plant kan je in het wild plukken, denk hierbij in Nederland aan het gebied van de Zeeuwse eilanden en het Waddengebied. Let er wel op als je ze zelf plukt, dat het geen plant is uit een vervuild gebied. Het Waddengebied is sowieso een gebied waar geplukt kan worden.

Bron: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
In de eigen tuin
Zeepostelein is ook in de eigen tuin te kweken. Je moet het plantje neerzetten op een zonrijk plekje met veel zand. Op zich is het een gemakkelijk plantje, want je hoeft hem niet te bemesten. Het enige wat je moet doen is de grond zoutig houden. Dit doe je het beste door er zon vier keer per jaar wat opgelost Keltisch zeezout in water overheen de gieten. Gewoon keukenzout is niet geschikt, dit bevat slechts één mineraal en is daarmee niet toereikend voor zeepostelein.

Gezondheidsaspecten

Over de gezondheidsaspecten van zeepostelein kunnen we kort zijn, deze zilte groente bevat veel vitamine A en C.

"Iedere dag voldoende groenten en fruit is een investering in het leven!" Elodie Quedraogo, Olympisch atlete

Tips voor het eten van zeepostelein

Wanneer en hoe klaar te maken?

Zeepostelein heeft een zoute en ietwat zurige smaak en is op zn lekkerst als je deze vlak voor de bloei plukt en eet. Je kunt zowel de bladeren als de zaden van zeepostelein eten en je kunt zeepostelein zowel rauw als gekookt eten. Wel altijd eerst goed wassen onder koud stromend water.

Als je de groente kookt, doe dit dan niet te lang. Anders kook je de groenten als het ware kapot. Als je de groente kort kookt, blijft deze een beetje knisperig smaken. Zeepostelein kan ook in de wok, maar doe hem er dan als laatste bij en roer het regelmatig om. Op deze wijze mengen de smaken zich het beste.

Hoe toe te passen in gerechten?

  • Als je je gerecht een wat meer zoute smaak wilt geven, dan kan je ook wat bladeren van de zeepostelein toevoegen aan het gerecht. Het is prima toe te voegen aan bijvoorbeeld een complete salade of soep. Voeg de schoongewassen bladeren gewoon toe aan het gerecht en laat de smaken even in elkaar opgaan.
  • Om azijn een wat nadrukkelijker smaak te geven, kan je ook één of twee blaadjes aan een flesje azijn toevoegen en de smaak in laten trekken.
  • Wil je het natuurlijke zout in zeepostelein specifiek gebruiken, zorg dan dat het zaad verpulverd wordt. Zodra het fijn is (dit kan je bijvoorbeeld gewoon in een vijzel doen), kan je het gebruiken zoals je normaal zout toepast in een gerecht.
  • Het fijne, verpulverde zaad toevoegen aan bijvoorbeeld zelf te bakken brood of koekjes, geeft het brood een extra lekkere smaak.
  • Zeepostelein is rauw ook lekker met een stukje vis. De zeepostelein alleen goed afspoelen met koud water en in stukjes snijden. Voeg het zo toe aan een stukje verse vis.

Tot slot

Zeepostelein kan je niet overal kopen. Sommige groentespeciaalzaken hebben hem wel in het assortiment en verder kan je zeepostelein gewoon zelf plukken. Zeepostelein is zon groente die je eens geprobeerd moet hebben en dit ook zeker waard is. Het is groente die in de keuken prima toe te passen is.
© 2018 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zeepostelein, een wilde, zilte groenteHet is leuk om zelf je groenten in het wild te vinden. Wilde groenten zijn altijd biologisch-dynamisch. Denk er wel aan…
De geneeskracht van posteleinDe geneeskracht van posteleinPostelein beschikt verrassend genoeg over meer omega3 vetten dan visolie. Postelein is de groente met het meeste omega3…
Postelein en WinterposteleinWelke plant groeit zo gemakkelijk en voorziet ons juist in de winter van zacht, smakelijk groen. Het antwoord is winterp…
Zeekool, gezonde, zilte groenteZeekool wordt onder andere in Frankrijk en Groot-Brittannië verbouwd sinds de 18e eeuw. Vooral in Engeland is het popula…
Zeegroenten: lekker en gezondZeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zeepostelein, een wilde groente en smaakmaker"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-06-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!