InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Amarant, variant van quinoa

Amarant, variant van quinoa

Amarant, variant van quinoa Anno 2018 lijkt quinoa in onze dagelijkse keuken al bijna even sterk ingeburgerd als rijst en pasta, maar het variante amarant is minder bekend. Net als quinoa behoort dit voedingsmiddel tot de pseudogranen. Qua uitzicht, samenstelling en gebruik in onze voeding lijken deze producten verwant te zijn aan de granen, maar eigenlijk zijn dit gewoon zaden, die geen enkele genetische verwantschap hebben aan de granen (behorend tot de grassenfamilie).

Wat is amarant?

Amarant, verwant aan quinoa, is een zaad van de Amaranthus. De zaden zijn afkomstig van eenjarige, kruidachtige planten uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Deze familie bestaat uit wel 60 verschillende soorten planten, zowel sier- als voedselgewassen, die voornamelijk geteeld worden in gematigde tot tropische klimaten. De voortbrenger van de eetbare zaden is een mooie plant met paars-rode pluimen, die wel duizenden zaden kan bevatten. De zaden zijn kleine harde bolletjes, te vergelijken met quinoa.

Gebruik van amarant

Het gebruik van amarantzaden in onze voeding kent zijn oorsprong bij de Inca’s en Azteken. Zij gebruikten de zaden in rituele dranken en voedsel. Eeuwen later wordt het nog steeds het vaakst geteeld in Zuid-Amerika. Hoewel het in onze streken als relatief nieuw wordt beschouwd, is het eerste gebruik toch reeds te situeren rond 3000 voor Christus.

In Europa wordt het, net als quinoa, gebruikt als graanvervanger ter aanvulling van onze maaltijd. Aangezien de zaden vrij zijn van gluten, worden deze in de 21ste eeuw ook steeds meer gewaardeerd om tegemoet te komen aan de talrijke consumenten met een voedselintolerantie.

Anno 2018 is het nog moeilijk om amarant in de plaatselijke supermarkt te vinden. In bio-winkels of bij verkopers van noten en zaden kan je deze al wel gewoon in de rekken vinden. Meestal zal je ze op deze plaatsen in drie verschillende vormen terugvinden, als zaden, meel of vlokken. De zaden kook en eet je net als rijst of quinoa (kooktijd van enkele minuten) en gebruik je als aanvulling op jouw maaltijd of in een lekker eenpansgerecht. De smaak is licht zoetig en nootachtig, maar niet overheersend. Het meel kan dan weer gebruikt worden bij de bereiding van glutenvrij brood of koekjes, maar kan eveneens gebruikt worden om soepen en sauzen in te dikken. De toepassing van het amarantmeel is te vergelijken met dit van gewoon meel. De vlokken kan je op dezelfde manier gebruiken als havermoutvlokken. Je maakt er met de nodige smaakmakers een lekkere pap van voor ontbijt of dessert.

Voedingswaarde

De naam amarant betekent letterlijk ‘ onsterfelijk’. Hieruit blijkt reeds dat het wel eens om een gezond graan zou kunnen gaan. Het zaad zit inderdaad vol met voedingstoffen. Het bevat voornamelijk vitamines B en E, alsook mineralen zoals magnesium, fosfor, kalium en zink. Daarnaast is het zaad ook zeer rijk aan het eiwit lysine, dat jouw hart en huid gezond houdt en daarnaast ook nog eens jouw cholesterolniveau positief beïnvloedt. Door het hoge gehalte aan calcium is dit zaad uitermate geschikt voor mensen met lactose-intolerantie. En zoals eerder vermeld, kunnen ook mensen, die aan glutenintolerantie leiden, dit product gebruiken als vervanger van het traditionele meel.

Voedingswaarde per 100 g

  • Energie: 371 kcal
  • Vet: 7 g
  • Cholesterol: 0 mg
  • Natrium: 4 mg
  • Kalium: 508 mg
  • Koolhydraten: 65 g
  • Eiwitten: 14 mg
© 2018 Ties80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Manfredrichter, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Amarant_(geslacht)
  • https://veganistischkoken.be/veganistisch-koken-informatie/ingredienten/amarant/

Reageer op het artikel "Amarant, variant van quinoa"

Infoteur: Ties80
Gepubliceerd: 19-04-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!