InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Tony’s Chocolonely: honderd procent slaafvrije chocolade

Tony’s Chocolonely: honderd procent slaafvrije chocolade

Tony’s Chocolonely: honderd procent slaafvrije chocolade Tony’s Chocolonely is een merk uit Nederland dat strijdt voor honderd procent slaafvrije chocolade. De drie pijlers van Tony’s zijn: Tony’s maakt bewust, Tony’s geeft ’t voorbeeld en goed voorbeeld doet volgen. De repen hebben verrassende toevoegingen zoals noga, karamel zeezout, pecan kokos en nog veel meer. Wie is Tony, hoe is het merk ontstaan, waarom heeft de pure chocolade een blauwe wikkel en de melkchocolade een rode wikkel? Ieder jaar brengt Tony’s speciale edities op de markt. Het motto van Tony's Chocolonely: Crazy about chocolate, serious about people.

Inhoud artikel

De chocoladeketen en slavernij

Als je kijkt naar de chocoladeketen, dan zie je een ongelijke verdeling. Miljoenen boeren maken cacao, consumenten (miljarden) genieten van de chocolade. In het midden van de keten vind je de chocoladegiganten, zij houden de inkoopprijs van cacao superlaag. Dit leidt ertoe dat de boeren in armoede leven. Het gevolg is kinderarbeid en slavernij.

Wanneer en hoe is Tony’s Chocolonely ontstaan en wat is het doel?

29 november 2005 is de datum van oprichting van Tony’s Chocolonely. Teun van de Keuken, journalist van het televisieprogramma ‘Keuringsdienst van Waarde’ doet onderzoek (van 2002 tot en met 2007) naar slavernij in de cacaoketen. Hij ontdekt tot zijn grote schrik dat veel chocolade die je kunt kopen in de supermarkt, gemaakt wordt door slaven. Veelal gaat het zelfs om kinderarbeid. Teun geeft de informatie door aan diverse makers van chocolade, maar ze doen er niet veel mee. Teun van de Keuken besluit om zelf iets te doen. Eind 2005 worden de eerste Fairtrade Tony’s Chocolonely repen geproduceerd. In 2006 volgt de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Het is een chocoladebedrijf met als doel het verbannen van slavernij uit de chocoladewereld.

Hoe is de naam ontstaan en wie is Tony?

Tony komt van Teun (van de Keuken). Het zal niet iedereen opvallen, maar in Chocolonely staat het woord lonely. Teun van de Keuken voelde zich alleen staan in zijn strijd tegen slavernij in de wereld van de chocolade. De naam wordt niet altijd goed geschreven, het is ook een mondvol. Het is Tony’s en niet Tony of Tonys en Chocolonely en niet Choconelly.

Het uiterlijk van een reep van Tony’s Chocolonely

Over het uiterlijk van de reep is nagedacht. De inkomsten in de wereld van de chocola worden niet eerlijk verdeeld. Dit komt ook tot uiting in de reep: deze is verdeeld in ongelijke stukjes. Kijk ook eens naar de onderkant van een reep voordat je deze gaat opeten. Hier zie je de evenaar en daarboven de Golf van Guinee. Van links naar rechts kun je zien: Ivoorkust, Ghana, Togo, Benin, Nigeria en een gedeelte van Kameroen.

Rode wikkel voor melkchocolade en een blauwe voor puur

In 2005 wordt gekozen voor een rode wikkel voor de melkchocolade. De kleur rood past bij de ernstige boodschap die gegeven wordt. Consumenten verlangen echter ook naar een pure variant en omdat de kleur rood al in gebruik is, wordt gekozen voor de kleur blauw. Dit is best wennen voor de consument, rood wordt vaak geassocieerd met puur en blauw met melkchocolade. Andere wikkels die in de loop der jaren de schappen bereikten: groen voor hazelnoot, oranje voor karamel zeezout, geel voor noga, lichtgroen voor amandel zeezout, wit en roze voor framboos knettersuiker en turquoise voor pecan kokos.

Het vaste assortiment (december 2017)

Tot het vaste assortiment behoren de repen:
  • Donkere melk
  • Donkere melk pretzel toffee
  • Melk 32 %
  • Melk hazelnoot
  • Melk karamel zeezout
  • Melk noga
  • Puur 70%
  • Puur amandel zeezout
  • Puur pecan kokos
  • Wit
  • Wit framboos knettersuiker

Speciaal voor Albert Heijn: estafetterepen

  1. Melk pecan marshmallow: vanaf augustus 2014
  2. Melk rabarber crumble: vanaf mei 2015
  3. Puur cranberry anijs: vanaf november 2015
  4. Melk passievrucht yoghurt: vanaf juni 2016
  5. Melk kaneelbeschuit: vanaf november 2016
  6. Melk meloen framboos: vanaf mei 2017
  7. Melk pompoenpit cranberry: vanaf november 2017

Speciale edities

  • 2012: wit framboos knettersuiker, melk karamel zeezout, puur brazilnoten
  • 2013: melk amandel kokos kaneel, melk koek chili, puur merinque kers
  • 2014: melk drop, melk walnoot banaan, puur sinaasappel rozemarijn
  • 2015: melk popcorn discodip, melk lemon cheesecake, puur amandel zeezout
  • 2016: melk cola, wit wortel walnoot, puur gember citroen, melk coffee crunch
  • 2017: donkere melk rogge zeezout, melk stoofpeer, wit stracciatella

Speciaal voor Kerstmis (2017)

Kerstreep melk glühwein, een kerstboom in je reep. De kerstboom heeft extra veel chocolade om zich heen, hier kun je hem uit halen. Voor in of onder de kerstboom.

Is er een suikervrije reep van Tony’s Chocolonely?

Op dit moment (eind 2017) is er nog geen suikervrije reep door Tony’s Chocolonely op de markt gebracht. De focus bij de missie om honderd procent slaafvrije chocolade op de markt te brengen ligt bij eerlijke en heerlijke chocolade. Cacaoboeren moeten aan een betere toekomst geholpen worden en Tony’s Chocolonely wil andere makers van chocolade het goede voorbeeld laten zien. Repen zonder suiker worden door een bepaalde doelgroep gekocht (nicheproduct), hier worden de cacaoboeren niet verder mee geholpen. Wel is de intentie op alle vlakken stappen te zetten, dus mogelijk dat er in de toekomst wel een suikervrije reep of een reep met een suikervervanger op de markt wordt gebracht.

Wordt er rekening gehouden met het milieu?

Tony’s Chocolonely stimuleert de boeren bij wie ze bonen inkopen om de cacao op een milieuvriendelijke manier te produceren. De boeren krijgen trainingen, ze worden geholpen om zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken en kunstmest wordt op een efficiënte manier toegepast. Ontbossing is absoluut niet toegestaan. Klimaatverandering is een belangrijk thema omdat de cacaoboeren de gevolgen zelf ondervinden. Als het bijvoorbeeld droog is of extreem warm dan is de kans groter dat oogsten mislukken. Tony’s werkt samen met Justdiggit, dit is een innovatieve club uit Nederland die gericht is op vergroening van droge gebieden. Justdiggit is met name actief in Oost-Afrika. Ook bij de wikkels van de repen wordt rekening gehouden met het milieu, sinds 2012 worden de wikkels gemaakt van ongestreken FSC-gerecycled papier.

Ontwerp je eigen wikkel

Op de website van de chocoladefabrikant kun je een eigen wikkel ontwerpen. Je kiest een kleur of een template om mee te starten. Daarna kies je een foto of afbeelding, daarna breng je een versiering aan en schrijft een pakkende tekst. Lees goed de informatie door over levertijden, prijzen en spelregels. De tool werkt het beste in Google Chrome.

Een zoete inval op ’t kantoor van Tony’s Chocolonely

Op het kantoor kun je alles te weten komen over Tony’s, je kunt er chocolade proeven en kopen. Je kunt er ook leuke items kopen zoals Tiny Tony romper, een notebook van Tony’s Chocolonely, een fanTAStiese tas. Het adres van de Tony’s Store is Polonceaukade 12, 1014 DA in Amsterdam.

Oliebollen met Tony’s Chocolonely bij bakker uit Brabant (december 2017)

Heb je altijd al gedroomd over oliebollen met chocolade van Tony’s, dan kan die droom nu in vervulling gaan. Je moet dan wel naar de oliebollenkraam Coppelmans in Valkenswaard. De oliebollen zijn gevuld met chocolade van Tony’s Chocolonely met de smaak karamel zeezout.

Bron: Https://www.bol.comBron: Https://www.bol.com

Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely (boek)

Eind januari 2018 kun je het boek 'Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely' kopen. Het is geschreven door Jeroen Siebelink. Het is een verslag van een uniek ondernemingsproject: over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo onbuigzaam. Het is een waargebeurd verhaal en het zal gelezen worden als een meeslepend jongensboek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Film Tony 10 met Jeroen Spitzenberger en Annet MalherbeFilm Tony 10 met Jeroen Spitzenberger en Annet MalherbeDe film Tony 10 gaat over Tony die de aller leukste vader van de hele wereld heeft. Op een dag komt zijn vader alleen ni…
Kerstpakketten en goede doelenKerstpakketten en goede doelenDe decembermaand is een maand waarin veel werknemers hun kerstpakket ontvangen. Steeds meer mensen voelen zich onprettig…
Karamelsensatie: Twee recepten met karamelKaramelsensatie: Twee recepten met karamelKaramel zie je veel terug verschillende zoete lekkernijen. Veel snoepgoed bevat bijvoorbeeld karamel, maar ook veel koek…
Saturday Night Fever, de ultieme disco-filmSaturday Night Fever, de ultieme disco-filmSaterday Night Fever is een filmklassieker waarin John Travolta op zijn best is als coole, hippe disco-dansgod.
West Side Story de musicalWest Side Story de musicalWest Side Story is een populaire Amerikaanse musical. Het verhaal is ontleend aan het welbekende verhaal van Shakespeare…
Bronnen en referenties
  • https://tonyschocolonely.com/nl/nl (geraadpleegd op 12 december 2017)
  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1424504/oliebollen-met-tony-s-chocolonely-bij-brabantse-bakker (geraadpleegd op 12 december 2017)
  • https://www.bol.com/nl/p/wereldschokkende-onweerstaanbaar-lekkere-verhaal-van-tony-s-chocolonely/9200000071595477/?s2a=#product_title (geraadpleegd op 14 december 2017)
  • Afbeelding bron 1: https://www.bol.com

Reageer op het artikel "Tony’s Chocolonely: honderd procent slaafvrije chocolade"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 15-12-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!