InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Chocolade zeebanket: luxe smaakvolle chocolade

Chocolade zeebanket: luxe smaakvolle chocolade

Chocolade zeebanket: luxe smaakvolle chocolade Chocolade zeebanket is een luxe chocoladeproduct. Het product is in de 20e eeuw uitgevonden en komt oorspronkelijk uit België. De chocolade is in de vorm van verschillende zeefiguren gegoten. De figuren bestaan uit een combinatie van verschillende kleuren, waarbij de vulling een lichtbruine kleur heeft. De buitenkant is een mengsel van meerdere chocolasoorten. Een verpakking kan uit één of meerdere lagen bestaan. Uit welke ingrediënten bestaat chocolade zeebanket en hoe is dit product ontstaan? Waar is dit product allemaal verkrijgbaar?

Chocolade zeebanket

De oorsprong

Chocolade

Chocola wordt onder andere van cacaobonen gemaakt. De Maya's waren de eersten die ongeveer 600 jaar voor Christus cacaobonen gebruikten als ingrediënt voor levensmiddelen. Hiermee maakten zij een bepaald drankje dat 'xocoatl' werd genoemd. Chocolade werd pas in 1585 voor het eerst naar Europa getransporteerd. Het product werd in deze periode door de Spanjaarden naar Sevilla gebracht en verkocht. In deze tijd was het product nog steeds alleen als drankje verkrijgbaar. In 1728 werd er in Engeland pas chocolade gefabriceerd zoals wij die nu kennen.

Guylian (chocolade zeebanket)

'Guylian' was de eerste fabrikant die chocolade zeebanket begon te produceren. Het bedrijf Guylian is genoemd naar de oprichters Guy en Liliane Foubert. De chocolaterie van Guy kreeg in 1958 deze unieke naam. De producten van Guylian worden nog steeds in België geproduceerd.

De verpakking

De verpakking bestaat meestal uit een vierkante doos met één of twee lagen. De buitenkant is bijna altijd neutraal wit. Aan de bovenkant van de verpakking is vaak een zeeschelp te zien. Meer exclusieve merken zoals Guylian hebben soms verpakkingen waarbij je door het plastic een deel van de inhoud kunt zien.

Bron: Kirschblut at German Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Kirschblut at German Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Figuren

Chocolade zeebanket bestaat uit diverse zeefiguren die van chocolade zijn gemaakt. Ze worden ook wel chocolade zeevruchten of chocolade zeefruit genoemd. Het ontwerp van deze zeevruchten is bedacht door Liliane Foubert. De volgende vormen zijn in een verpakking terug te vinden:
  • Zeeschelpen
  • Zeepaarden
  • Garnalen

Ingrediënten

Het product bestaat uit diverse ingrediënten. De binnenkant bestaat hoofdzakelijk uit zachte lichtbruine praliné, terwijl de buitenkant twee soorten chocolade bevat. Het product kan door vegetariërs gegeten worden, echter is het niet geschikt voor veganisten vanwege de resten melkpoeder die het product bevat. Hiernaast is het product afgeraden voor consumptie door personen met een noten- en/of glutenallergie. Het product bevat geen alcohol. Hieronder vind je een lijst van ingrediënten die in Guylian-chocoladezeebanket voorkomt:
  • Suiker
  • Hazelnoten (uit het Middellandse Zeegebied)
  • Cacaomassa
  • Cacaoboter
  • Magere melkpoeder
  • Volle melkpoeder
  • Boterolie (van melk)
  • Emulgator (sojalecithine).
  • Natuurlijk vanille-aroma
  • Melkchocolade (met melkvet)
  • Witte chocolade (met melkvet)

Kleuren

Vanwege het gebruik van witte- en melkchocolade zijn er twee verschillende kleuren chocolade zeebanket te vinden, ze hebben namelijk een bruine of witte kleur. Beide varianten bestaan uit een mengsel van deze chocoladesoorten, waarbij één kleur de boventoon voert. Deze chocolademix zorgt voor een uniek kleurmengsel en een unieke smaak. Het nadeel van de grote hoeveelheid ingrediënten is dat de productie moeilijker is dan bij 'normale chocolade'. Hierdoor is de prijs gemiddeld hoger dan andere chocoladeproducten.

Waar is het product verkrijgbaar?

De chocolade is in de meeste supermarkten verkrijgbaar. Hiernaast is het soms op de markt of bij de bakker te koop. Bij de bakker wordt de chocolade vaak gewogen. In dit geval betaal je meestal per ons, terwijl je het in bijvoorbeeld de supermarkt per doos aanschaft. Een doos bevat meestal twee verschillende lagen die gescheiden zijn door middel van bruin of goudkleurig plastic waarin het chocolade zeebanket zich bevindt. Hiernaast worden de lagen vaak gescheiden door een dun stuk plastic dat het chocolade zeebanket beschermd.
© 2017 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chocolade CocktailsChocolade brengt in de hersenen een geluksgevoel teweeg. Om die reden zijn heel veel mensen gek op het product. Maar ook…
5 heerlijke cocktails met Créme de cacao5 heerlijke cocktails met Créme de cacaoIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de cacao. De recepten zijn allemaal erg verschille…
De lekkerste warme chocolademelkDe dagen worden korter, het weer is guur, nat en koud, je bent verkouden, kortom het is weer najaar. En dat is maar goed…
Lekkere chocotaartLekkere chocotaartOp je eten letten voor een gezond lijf en om niet aan te komen is belangrijk, maar af en toe moet je iets kunnen nemen w…
Sinterklaasdrankjes, nog veel meerDe decembermaand nodigt altijd uit tot het uitproberen van allerlei lekkere recepten. In dit artikel een viertal warme d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Debbietingzon, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.guylian.com/nl/historie/
  • https://www.ah.nl/producten/product/wi172425/ah-basic-chocolade-zeefruit
  • https://www.guylian.com/nl/frequently-ask-question/
  • https://au.openfoodfacts.org/product/5410976880110/guylian-sea-shells-selection
  • http://www.roberts-chocolade.nl/geschiedenis-chocolade.html
  • Afbeelding bron 1: Kirschblut at German Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Chocolade zeebanket: luxe smaakvolle chocolade"

Infoteur: Tijger3
Gepubliceerd: 13-10-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!