InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Echte wasabi: Waarom is het zo moeilijk verkrijgbaar?

Echte wasabi: Waarom is het zo moeilijk verkrijgbaar?

Echte wasabi: Waarom is het zo moeilijk verkrijgbaar? Wasabi is een specerij die oorspronkelijk uit Japan komt. Het is zeer pittig maar geeft tegelijk een frisse smaak. Het daadwerkelijke product is in de meeste winkels niet te koop. Tevens is er 'neppe wasabi' in omloop waarbij mierikswortel als vervangend ingrediënt wordt gebruikt. Het kruid smaakt echter minder krachtig waardoor de smaakbeleving van het gerecht anders is. Er zijn een hoop factoren die het kweken van de plantjes kunnen bemoeilijken. Wasabiplanten hebben onder andere een grote hoeveelheid water nodig om te overleven.

Echte & onechte wasabi

Wasabi is een gezond voedselsoort dat oorspronkelijk uit Japan afkomstig is. Het is zeer moeilijk om wasabi voor een langere periode houdbaar te houden waardoor het lastig is om de specerij te verschepen. Vanwege de hoge prijs is de specerij meestal bij de duurdere restaurants verkrijgbaar. De 'wasabi' die in de winkel verkrijgbaar is komt meestal niet van de wasabiplant en is een stuk goedkoper. Deze neppe wasabi komt namelijk van de mierikswortel en is hierdoor een stuk goedkoper. Mierikswortel wordt veelal gemengd met onder andere mosterd en radijs om de smaak na te bootsen. De wortel van een echte wasabiplant wordt 'Wasabia Japonica' genoemd.

Smaak

Echte wasabi kan zeer pittig zijn. Deze pittige smaak verdwijnt weer na een korte periode. Hiernaast heeft de specerij een frisse en zoete smaak wat een zeer unieke eigenschap is van het ingrediënt. De zoete smaak is grotendeels op te merken wanneer de pittige smaak uitgewerkt is en blijft meestal nog een tijdje hangen. De kruiden die van de mierikswortel komen (de zogenaamde 'neppe wasabi') zijn echter minder pittig van smaak. Omdat dit in de Westerse wereld vaak voldoende is, wordt er hier regelmatig gebruik gemaakt van dit alternatief. Tevens is het verschil niet bij iedereen evenveel op te merken, dit ligt namelijk aan de smaakpapillen.

Het kweken van wasabi / Bron: Brazzy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Het kweken van wasabi / Bron: Brazzy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

De juiste omstandigheden voor de groei van wasabi

Er bestaat maar een beperkt aantal gebieden op de wereld waarbij de juiste natuurlijke omstandigheden aanwezig zijn voor de groei van wasabi. Deze specerij heeft alleen in Japan en Engeland de mogelijkheid om buiten te groeien. Wanneer de oogst mislukt kan het 1,5 jaar duren voordat de grond weer gebruikt kan worden. Geen enkel soort gewas kan dan namelijk groeien. Naast de problemen die kunnen ontstaan bij het kweken duurt het ongeveer 1,5 jaar voordat de specerij pas volgroeid is. Dit gegeven schroeft de prijs van dit product flink omhoog.

Watervoorziening

Natuurlijke wasabiplantjes komen in vochtige gebieden voor waarbij het water gemakkelijk weg kan stromen en er continu een stroom aan water aanwezig is. Om wasabi te kunnen telen is hierdoor een omgeving met overvloed aan water nodig. Als er sprake is van droogte dreigt de oogst namelijk vrij snel te mislukken. Wanneer er teveel water wordt gebruikt kunnen de plantjes echter verdrinken. Het is hierdoor aanbevolen de planten nabij een beekje te planten. Het grond om het water heen heeft namelijk het vermogen om het water te verwerken. Het is afgeraden om de plantjes in een bodem te kweken die geen water doorlaat en hierdoor zeer modderig wordt.

Wasabiplantjes kweken nabij een waterval
Je kunt de wasabiplantjes nabij een waterval planten zodat ze continu besprenkeld worden met kleine waterdruppeltjes. Er moet echter op gelet worden dat het water in de bodem goed afgevoerd wordt en de waterdruppels zeer klein zijn.

Zonlicht

De plantjes zijn zeer gevoelig voor licht. De planten dienen voldoende licht te krijgen, echter dient men hier zeer voorzichtig mee om te gaan. De kans is namelijk groot dat ze teveel zonlicht krijgen waardoor de bladeren verbranden. Tevens hebben de planten een bepaalde temperatuur nodig om te kunnen overleven.

Temperatuurregeling
De planten hebben een temperatuur van boven de 7 graden nodig. Een temperatuur van meer dan 21 graden is te hoog waardoor de planten sterven. Er kan een kas gebruikt worden voor de temperatuurregeling, echter is de benodigde watervoorziening die hiervoor nodig is zeer complex. Nadat het eindproduct geheel tot stand is gekomen is het aangeraden om de wasabi tussen 5 en 6 graden te bewaren.
© 2017 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is wasabi en hoe pas je het toe?Wat is wasabi en hoe pas je het toe?Wasabi komt uit de Japanse keuken en hebben we leren kennen bij het Sushi eten. Het is een scherp specerij, wat enige ge…
De geneeskracht van wasabiEr zijn twee vormen van wasabi. De eerste is wasabi gemaakt uit de wortel van de wasabiplant. Dat levert een scherpe sau…
Hoe kweek je aardappelen?Hoewel je je aardappels ook bij je plaatselijke groenteboer kan halen, is het zelf kweken van aardappelen niet alleen le…
Het Specerijen ABCHet Specerijen ABCKoken met specerijen is een prima methode om gerechten op smaak te brengen. Toch is dit niet altijd gemakkelijk, want we…
Specerijen en Kruiden: KorianderSpecerijen en Kruiden: KorianderKoriander is een veelgebruikt specerij en kruid. Kruid, omdat ook de groene bladeren van de plant worden gebruikt. Dit l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qwert1234, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken-recepten/vraag/74388/groot-verschil-smaak-tussen-wasabi
  • http://nl.wikihow.com/Wasabi-kweken
  • http://www.bud.nl/en/11-aardappelen-en-wortels/97-wasabi
  • https://www.sushi-san.nl/shop/echte-wasabi/
  • Afbeelding bron 1: Brazzy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "Echte wasabi: Waarom is het zo moeilijk verkrijgbaar?"

Infoteur: Zonnescherm
Gepubliceerd: 17-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!