InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Moestuintjes Albert Heijn ontkiemd, hoe verder?

Moestuintjes Albert Heijn ontkiemd, hoe verder?

Sinds de bekende Moestuintjes van Albert Heijn is zelf groente, fruit en kruiden kweken in populariteit toegenomen. Een zaadje laten ontkiemen is niet zo moeilijk, maar zodra je gaat verpotten moet je wel rekening houden met een aantal factoren. Ieder soort plantje heeft haar eigen verzorging nodig. Sommige plantjes houden van een natte grond en anderen houden weer van zon, of juist niet. In dit artikel kan je de informatie vinden die bij elk plantje hoort.

Andijvie

Andijvie kan je gerust verpotten in verschillende soorten grond. De grond moet vochtig en voedzaam blijven. De aarde kun je voedzaam houden door te bemesten. Voor het bemesten kun je het beste biologische mest gebruiken. Zorg dat de aarde lekker los is. Andijvie is makkelijk te kweken in bloempotten en bloembakken. Andijvie houdt van warmte en van zon.

Broccoli

Broccoli is misschien wel een van de lastigste groenten om te kweken. Een broccoli is namelijk een bloem. En deze moet je eten voordat hij in bloei gaat. Met teveel water kan de broccoli al snel in bloei komen en kun je hem op je bord wel vergeten. Broccoli houdt van een vochtige grond en kan absoluut niet tegen droogte.

Selderij

Ook selderij houdt van een vochtige grond. Selderij hoef je niet te bemesten. Het selderijplantje kan je het beste zetten op een lichte standplaats, maar niet in de volle zon.

Bosaardbei

De grond van de bosaardbei moet goed vochtig gehouden worden. Zet de plant in lichte schaduw en zeker niet in de volle zon. Als de aardbeien tevoorschijn komen kun je het beste wat stro op de aarde leggen. Zo voorkom je dat de vruchten gaan rotten door de vochtige grond.

Aubergine

Aubergine is vrij lastig om te kweken. Deze plant houdt namelijk niet zo van de buitenlucht. Het allerbeste is om aubergine binnen in een pot te houden. De aubergineplant houdt wel van zonlicht en van een vochtige grond.

Wortel

Wortels zijn makkelijk te kweken. De plant groeit redelijk snel. De plantjes houden van zonlicht en van een vochtige grond. Na zo'n vijf maanden kun je genieten van zelfgekweekte wortels, want deze oogst kan bijna niet mislukken.

Cherrytomaat

Tomatenplanten zijn leuk om te kweken, je moet er wel rekening mee houden dat ze best groot worden, vooral in de hoogte. Geef een tomatenplant nooit teveel water, want dan kan het velletje van de tomaat barsten. Bescherm de tomatenplant tegen de regen. De plant mag wel in de volle zon, want juist dan krijg je sappige en zoete tomaten.

Spinazie

Spinazie houdt van een luchtige grond die wat vochtig is. Zorg dat de grond niet drijfnat is. Spinazie staat graag op een zonnige plaats, maar mag in de zomer best op een schaduwrijke plaats gezet worden. Dat is natuurlijk alleen haalbaar als je de spinazie in een pot kweekt.

Veldsla

Veldsla houdt ook van een luchtige grond. Veldsla kun je het beste in de nazomer gaan zaaien, maar bij veel moestuintjes zijn de zaadjes vast al ontkiemt. Zorg dat de grond van de veldsla vochtig blijft. De beste standplaats voor veldsla is halfschaduw.

Kropsla

Zorg dat de aarde van de kropsla nooit uitdroogt. De grond mag ook niet drijfnat zijn. Sla kan redelijk snel geoogst worden. Zorg dat je niet teveel plantjes in een keer plant, want dan zit je ineens met een grote voorraad sla. Sla kan niet lang bewaard blijven, ook niet in de grond. De bladeren zullen snel gaan rotten.

Paprika

Paprikaplanten kun je het beste kweken in een pot. Op deze manier kun je de pot makkelijk verplaatsen. Een paprika houdt namelijk van zonlicht en van warmte. Zorg wel dat de plant op een beschutte plek staat. Zorg ervoor dat de grond niet uitdroogt.

Bieslook

Bieslook is makkelijk om te kweken. Het kan in een pot prima groeien. Zorg er wel voor dat de aarde niet uitdroogt. Bieslook kan zowel in de schaduw als in de zon prima groeien.

Prei

Prei houdt van een vochtige grond en de standplaats mag ook licht en zonnig zijn. Het witte deel van de prei is het sappigst, dat komt omdat dit onder de grond groeit. Maar ook de groene bladeren kun je prima eten.

Lente-ui

Lente-uit groeit snel en is daarom makkelijk te kweken. Zorg voor een vochtige grond en voor een lichte standplaats, dat hoeft niet per se in de volle zon te zijn. Lente-ui heeft geen bemesting nodig.

Krulpeterselie

Krulpeterselie is ook makkelijk om te kweken en is redelijk snel eetbaar. Krulpeterselie houdt van een vochtige grond en van een lichte standplaats, maar niet in de volle zon. Krulpeterselie kun je prima binnen kweken in een pot.

Tijm

Tijm houdt van een zonnige standplaats en is vrij makkelijk te kweken. Zorg er wel voor dat de grond niet uitdroogt. Tijm is een meerjarig plantje en dat betekent dat je er meerdere oogsten uit kunt halen.

Radijs

Radijsjes kun je al snel oogsten. Zorg wel dat de grond vochtig blijft en dat de radijs op een zonnige plaats staat. Dit zorgt voor volle en smaakvolle radijsjes.

Basilicum

Basilicum is ook weer erg makkelijk te kweken. In een pot groeit basilicum prima. Basilicum houdt van een warme en zonnige standplaats, maar houdt wel van beschutting. Zorg voor een vochtige grond.

Rucola

Ook rucola kun je snel oogsten. Deze plant groeit vrij hard en is makkelijk in omgang. Rucola houdt van een vochtige grond, maar houdt de plant uit het zonlicht. Een schaduwrijke plaats is prima. Te weinig water en teveel zon zorgen voor een bittere smaak.

Dille

Dille kun je het beste kweken in een bloembak of in de volle grond, maar dille kan ook prima binnenshuis groeien. Dille houdt van een zonnige plek en van een vochtige grond.
Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: Lente-uiJe eigen moestuin: Lente-uiDe lente-ui is niet heel moeilijk om in je eigen moestuin te laten groeien. Het is ideaal voor in de moestuin voor kinde…
Je eigen moestuin: KrulpeterselieJe eigen moestuin: KrulpeterselieKrulpeterselie is een redelijk makkelijk kruid om in je eigen moestuin te laten groeien. Het is een kruid dat ook zeer g…
Je eigen moestuin: BieslookJe eigen moestuin: BieslookBieslook is een heel makkelijk kruid om te laten groeien in je eigen moestuin. Vooral voor beginners die net een moestui…
Je eigen moestuin: SpinazieJe eigen moestuin: SpinazieSpinazie is een heerlijke én gezonde groente die je in je eigen moestuin kunt laten groeien. Waar moet je zoal rekening…
Bronnen en referenties
  • www.mijntuin.org

Reageer op het artikel "Moestuintjes Albert Heijn ontkiemd, hoe verder?"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 27-03-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!