InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat zijn de verschillen tussen fruit en groente?

Wat zijn de verschillen tussen fruit en groente?

Wat zijn de verschillen tussen fruit en groente? Groente en fruit hebben verschillende kenmerken. De vorm en kleur van het product kan meestal duidelijkheid verschaffen over wat voor soort voedingsmiddel het gaat. Groente en fruit ontstaan vanuit twee verschillende plantensoorten. De stammen van deze bomen en planten zien er hierdoor anders uit. Fruitbomen zijn bijvoorbeeld veel steviger dan de planten waaruit een groente ontstaat. Beide voedselsoorten bevatten een grote hoeveelheid voedingsstoffen. Het is aanbevolen om iedere dag groente en fruit te eten zodat je een sterke weerstand opbouwt.

De verschillen tussen groente en fruit

Groente

Kruidachtige planten

Er bestaan twee soorten planten, namelijk houtachtige en kruidachtige planten. Groentes ontstaan aan kruidachtige planten. Het verschil tussen houtachtige en kruidachtige planten is te herkennen aan de stevigheid van de stam. Een plant met een groene en buigzame stam behoort meestal tot de kruidachtige planten. Groentes komen vaak laag (of onder de grond) voor.

Uiterlijk

Groentes komen veel voor in de vorm van stengels en gebladerte. Deze voedselsoort is meestal groen van kleur en varieert zeer van vorm, in tegenstelling tot fruit, dat kleuren heeft die meer opvallen.

Smaak

De smaak van groente is over het algemeen vrij divers. Het kan onder andere een pittige, zure of bittere smaak hebben.

Voedselbereiding

Groentes worden meestal tijdens het avondeten gegeten. Je dient de groente eerst af te spoelen of te schillen om het vervolgens bijvoorbeeld in een pan te koken. Na het koken wordt het water vaak door middel van een vergiet verwijderd. Het is ook mogelijk om groentes onder andere te roosteren, wokken, stoven en te grillen. Dit biedt een hoop mogelijkheden voor het klaarmaken van een gerecht waarin groente zit verwerkt.

Fruit

Houtachtige planten

Fruit groeit aan houtachtige planten, zoals bomen. Planten met stevige bruine stammen behoren tot de houtachtige planten en kunnen hierdoor erg groot worden. Deze stammen zien er meestal droog uit. Houtachtige planten kunnen groter worden dan kruidachtige planten. Hierdoor is het soms nodig om met behulp van bijvoorbeeld een ladder het fruit te plukken. Fruit bevat altijd zaden terwijl groentes die niet hebben.

Uiterlijk

Fruit is meestal rond van vorm en is eenvoudig te plukken. Omdat fruit aan een fruitboom groeit, heeft het een steel. Hiernaast heeft een groot aantal fruitsoorten een (felle) exotische kleur. Sinaasappels, aardbeien, meloenen en kersen zijn enkele soorten met opvallende kleuren. Ondanks dat fruit soms een zeer harde buitenkant heeft is het van binnen vaak zeer zacht. De schil heeft de functie het fruit zoveel mogelijk van de buitenwereld te beschermen.

Smaak

Van binnen is fruit sappig. Vruchten zijn over het algemeen zoeter dan groentes. De zoetheid van sommige fruitsoorten is duidelijk te herkennen in onder andere sinaasappels, aardbeien, druiven en peren. Het voedsel kan zuur smaken wanneer het bijvoorbeeld overrijp is.

Voedselbereiding

Fruit wordt meestal tijdens de lunch of als tussendoortje gebruikt. Het wordt slechts gewassen en vaak onmiddellijk opgegeten. Soms wordt de schil verwijderd om slechts het sappige gedeelte van het fruit op te kunnen eten.

Overeenkomstige voedingsstoffen

In zowel fruit als groentes bevindt zich een grote hoeveelheid voedingsstoffen. Hierbij kun je denken aan onder andere vitamine C, foliumzuur, magnesium, vezels en kalium. Door bepaalde groenten minimaal te koken kun je de vitamines die aanwezig zijn zo veel mogelijk behouden. Dit maakt het gerecht vaak gezonder. Mango, granaatappel en avocado behoren tot fruitsoorten die het meest voedzaam zijn. De groentesoorten die het meest voedzaam zijn, zijn onder andere boerenkool, knoflook, aardappels en zeewier.

Bron: FoeNyx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: FoeNyx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De tomaat

Over sommige producten is er vaak onduidelijkheid, zoals tomaten. Dit voedsel heeft namelijk de eigenschappen van fruit én groente. Tomaat bevat bijvoorbeeld zaden zoals fruit. Tuinbouwkundig gezien is de tomaat een groente. De tomaat ontstaat namelijk aan een kruidachtige plant in plaats van een houtachtige plant. Ondanks de kruidachtige eigenschappen is de tomaat technisch gezien een vrucht met zaden.

De tomaat wordt desondanks als groente gezien

In de keuken wordt het ingrediënt als groente bestempeld en hierdoor vaak met andere groentes gecombineerd. Het wordt namelijk regelmatig met bijvoorbeeld komkommer en sla gemengd om een salade te maken. Tomaat wordt meestal in combinatie met fruit, zoals bijvoorbeeld appels, als onsmakelijk ervaren, en wordt om deze reden vaak met sla en komkommer gecombineerd. Hiernaast wordt tomaat vaak in diverse sausen gebruikt, zoals bijvoorbeeld spaghettisaus. Vanwege deze praktische redenen wordt de tomaat in het algemeen als groente bestempeld.
© 2017 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fruit koolhydraten, welke fruitsoorten zijn koolhydraatarm?Fruit koolhydraten, welke fruitsoorten zijn koolhydraatarm?De meeste mensen eten één of meerdere keren per dag. Daarnaast nemen veel mensen vaak wel eens iets tussen door. Ook het…
Is de banaan een groente?Is de banaan een groente?De meeste mensen zullen zeggen dat banaan fruit is. Toch is het een ander soort fruit dan de meeste fruitsoorten. De ban…
Fruitarisme: een veganistisch dieetFruitarisme is een dieet bestaande uit, zoals de naam al suggereert, fruit. Het klinkt erg gezond maar door het gebrek a…
Superfoods, gezond of onzin?Superfoods, gezond of onzin?Zijn superfoods onzin? Volgens de Britse ‘National Health Service’ is er niet echt bewijs voor het bestaan van ‘superfoo…
Steeds minder vitamines in groente en fruitSteeds minder vitamines in groente en fruitVolgens verschillende onderzoeken zouden groenten vandaag de dag veel minder vitamines en mineralen bevatten dan dat ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Greb, U.S. Department Of Agriculture, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.tuinkrant.com/artikel/groenten-tuin-tomaat-nu-groente-fruit
  • http://www.fruitsandveggiesmorematters.org/key-nutrients-in-fruits-and-vegetables
  • https://www.thedailymeal.com/eat/7-most-nutritious-fruits-you-can-eat-0/slide-8
  • https://gezondetips.nl/11-meest-gezonde-en-voedzame-voeding-ter-wereld
  • https://www.modernemoeders.nl/meest-voedzame-groenten-en-fruit
  • https://uitpaulineskeuken.nl/2014/02/basics-7-groente-bereiden.html
  • Afbeelding bron 1: FoeNyx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wat zijn de verschillen tussen fruit en groente?"

Infoteur: Zonnescherm
Gepubliceerd: 19-09-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!