InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kaas is verschillend van smaak en is niet altijd echte kaas

Kaas is verschillend van smaak en is niet altijd echte kaas

Kaas is verschillend van smaak en is niet altijd echte kaas Kaas is een van de hoofdproducten van onze voeding. Bijna iedereen eet kaas. In blokjes, plakjes, geraspt, of ook verwerkt in de voeding. De meesten mensen vinden kaas ook lekker. Kaas wordt dan ook vaak gebruikt als lekkere snack, of in de vorm van Franse kaas op een toastje. Kaas is tevens een uitstekende vleesvervanger en wordt door veel vegetariërs daar dan ook voor gebruikt. Alleen veganisten en mensen die allergisch zijn voor melkvetten e.d. eten geen kaas. De voedingsindustrie verwerkt echter regelmatig producten die op kaas lijken, maar het niet zijn. Op de productinformatie van de verpakkingen wordt echter niet altijd vermeld dat het om namaakkaas gaat. Aan de hand van de ingrediënten kunt u het er vaak wel uithalen.

Kaas uit de supermarkt

De meeste mensen halen nog altijd kaas uit de supermarkt. Die kaas is een stuk goedkoper dan de kaas bij de speciale kaashandel. Dat heeft echter zijn reden. De blokken kaas uit de supermarkt bestaan inderdaad uit echte kaas, maar deze kaas heeft een kortere bereidingsperiode doorgemaakt dan de kaas uit de speciale handel.

Belegen kaas uit de supermarkt

De belegen kaas die in de supermarkt verkocht wordt heeft bijvoorbeeld slechts twee of drie maanden gerijpt, tegenover de normaal bereide kaas die daar vijf of zes maanden over doet en dan ook intensiever van smaak is.

Kaas uit de kaaswinkel en kaas uit de supermarkten zijn verschillend van smaak

Wie dol is op kaas en een goede smaak heeft, haalt de kaas bij de kaaswinkel. U proeft bij een vergelijkingstest immers een duidelijk verschil tussen de kaas uit de supermarkt en de kaas van de kaaswinkel. De kaas is bij de kaaswinkel weliswaar duurder, maar ze is het beslist waard. Vaak betrekken die speciaalzaken hun kaas van een bepaalde kaasmakerij en zij geven u meestal graag uitleg op uw vragen.

Er wordt veel geknoeid met kaas

Er zijn wettelijke regels voor de productinformatie die op verpakte levensmiddelen verplicht is. Zo moet erop staan wat er in het verpakte product zit. Fabrikanten weten echter maar al te goed dat steeds meer consumenten de productinformatie zorgvuldig lezen, omdat ze steeds meer geïnteresseerd zijn in goede voeding.

De voedingsschandalen

Dat is vooral een gevolg van de voedingsschandalen van de laatste jaren. Denk maar eens aan het overmatig gebruik van landbouwgif, schandalen met de vleesverwerking, de overbodige toevoegingen aan de boter, enzovoort. Kaas hoort uit zuivelvetten te bestaan. Vetten die uit de gewone koemelk gehaald worden.

Namaakkaas uit andere vetten

De namaakkaas wordt echter meestal van plantaardige oliën en vetten gemaakt. Dat wil de fabrikant echter niet graag op de productinformatie zetten. Daarom wordt de namaakkaas vaak vermengd met een beetje echte kaas en dan staat er dus gewoon “kaas” op de productinformatie. Het is fout, maar het gebeurt.

Geraspte kaas

Geraspte kaas in zakjes is niet altijd helemaal kaas. Ook hier wordt aangevuld met allerlei ingrediënten. Soms zit er nog niet de helft echte kaas in. Kijk daarom altijd naar de inhoudsopgave als u geraspte kaas koopt. Meestal staat het percentage echte kaas erop. Soms is dat nog maar 45 % en soms zelfs nog lager.

Kaas op pizza, burgers, lasagne, enzovoort

Er zijn veel producten waar kaas in of op gebruikt wordt en er komen er nog steeds meer bij. In het ene product zit wat meer echte kaas dan in het andere, maar in de meeste van deze kant-en-klaar producten zit een flink gedeelte namaakkaas. Consumenten zijn er vaak al aan gewend, maar als u zelf een pizza of burger klaarmaakt en daar echte, goede kaas op raspt of legt, proeft u duidelijk het verschil in smaak, hoewel de industrie via het gebruik van geur- en smaakstoffen steeds beter de echte kaas kan nabootsen.

De echte smaak

Het gevaar daarvan is, dat men op den duur zo gewend raakt aan de nep kaas, dat men het verschil met de echte kaas niet eens meer merkt of zelfs echte kaas niet meer lekker vindt. Hetzelfde blijkt vaak bij het eten van soep. Vaak heeft men zoveel pakjes soep geconsumeerd, dat men de smaak van zelfgemaakte soep niet eens meer zo lekker vindt.

Mozzarella is niet altijd de echte mozzarella

Echte Italiaanse mozzarella wordt gemaakt van buffelmelk. Dat is ook de duurste mozzarella. Een goedkopere soort wordt van gewone koemelk gemaakt, maar dat moet dan wel in de productinformatie op de verpakking staan.

Let goed op de productinformatie

Wie gezond wil eten en zo origineel mogelijke producten wil kopen, moet goed op de productinformatie letten die op de verpakkingen staat en die heel zorgvuldig lezen. Fabrikanten zullen altijd proberen om hun inhoudsopgaven zo onschuldig mogelijk te laten overkomen.

Palmolie

Zit er in een kaasproduct palmolie, dan is vermoedelijk een gedeelte van die “kaas” in dat product niet van melkvetten gemaakt, maar van plantaardige vetten. De smaak wordt in dat geval aangepast met kleur- en smaakstoffen en vaak met nog een klein gedeelte echte kaas. Soms staat er op een kaasproduct ook “industriële kaas” of “analoge kaas”. Ook die uitdrukkingen staan voor “kaas” die uit plantaardige vetten en andere, bijgevoegde ingrediënten vervaardigd is.

Er gaat niets boven de smaak van echte kaas

Zelfs mensen die geen fijnproever zijn merken vaak het verschil in smaak met echte kaas door de nasmaak die achterblijft als men een hap van een product met chemisch vervaardigde kaas genomen heeft. Echte, goede kaas op basis van melkvetten smaakt gewoon beter.

Geknoei met mozarella

Er gaan geruchten dat er ook al met mozzarella en met Franse kazen geknoeid wordt. Zolang de politiek haar burgers niet beschermt tegen het gemanipuleer en geknoei met voedsel moet elke burger die gezond wil leven zelf letten op de producten die in de voedselindustrie aangeboden worden.

Zo veilig en natuurlijk mogelijk eten bereiden

Maak zoveel mogelijk eten klaar met natuurlijke producten, waar de industrie zo weinig mogelijk aan te pas gekomen is. Dat kost wel meer tijd, maar het smaakt vaak ook beter. Wie grond in eigendom heeft, heeft ook de mogelijkheid om zelf onbespoten producten te kweken. Hebt u die mogelijkheid niet, kies dan voor biologisch geteelde producten.

Zoveel mogelijk zelf maaltijden bereiden

Zelfgemaakte soep met verse groenten en met vlees van de slager is stukken beter en voedzamer dan de pakjes, blikken en zakjes soep uit de supermarkt. Vooral met soepen en sauzen wordt in de voedselindustrie veel geknoeid. Ook puddingen en andere toetjes hebben vaak een ingrediëntenlijst waar u van kunt schrikken, terwijl het aan de buitenkant gewoon op vanille- of chocoladepudding lijkt.

Het blijft altijd oppassen

Het blijft oppassen geblazen tot de politiek haar verantwoordelijkheid naar haar burgers toe neemt. Steeds opnieuw worden er producten "vernieuwd" en dan met korting op de markt gebracht om de consumenten te verleiden deze te kopen. Lees dan echter opnieuw de productinformatie, want er kan dan wel degelijk iets van de ingrediënten veranderd zijn.
Gerelateerde artikelen
Namaakkaas of Lygomme TACH Optimum: weet wat je eet!Namaakkaas of Lygomme TACH Optimum: weet wat je eet!Een lekkere pizza met heerlijk smeuïge kaas. Een lasagne met een lekker gesmolten laagje kaas. Een verrukkelijke kaaskro…
Vegetarische lasagne, lasagne recepten met vleesvervangersVegetarische lasagne, lasagne recepten met vleesvervangersNederlanders kiezen steeds vaker voor vleesvervangers. Veel buitenlandse gerechten krijgen een vegetarisch tintje. Lasag…
Zalmlasagne & varianten: gemakkelijk, heerlijk & snelU komt 's avonds laat na het werk thuis en heeft een reuze honger, maar niet veel tijd om te koken? Of kookt u niet zo g…
Zelf kaasfondue makenZelf kaasfondue makenZelfs kaasfondue maken is niet moeilijk en vaak ook nog veel lekkerder! Wat ook erg lekker is, is de gebruikelijke witte…
Spinazie met pasta: Een heerlijke combinatieSpinazie met pasta: Een heerlijke combinatieVan spinazie en pasta zijn heerlijke schotels te maken die in een handomdraai klaar zijn. De spinazie ovenschotel heeft…

Reageer op het artikel "Kaas is verschillend van smaak en is niet altijd echte kaas"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 15-09-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!