InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Recept Big Mac-saus onthuld
nieuws uitgelicht

Recept Big Mac-saus onthuld

Recept Big Mac-saus onthuld De Big Mac-saus heeft sinds zijn introductie in 1967 een echte cultstatus bereikt. Naar de ingrediënten van de saus moesten de liefhebbers echter decennia lang maar raden. Tot verrassing van velen heeft McDonald's het recept echter in 2015 onthuld. Het verkoopt de saus nu in kleine flesjes van 25 ml. Daarnaast zijn er ook 200 limited edition flessen van 500 ml op de markt gekomen, maar wie die wil bemachtigen moet diep in de buidel tasten.

De Big Mac

De Big Mac is een van de bekendste producten van McDonald's en kwam in 1968 voor het eerst op het menu van de Amerikaanse hamburgerketen (en in 1967 in een lokaal restaurant). De uitvinding van Jim Delligatti bestaat uit twee runderburgers (beefpatties) met kaas, sla, ui, augurk en een sesambroodje met drie lagen (een gewone boven- en onderkant en een tussenlaag). De burger bevat ruim 500 caloriën.

Iedereen die weleens een Big Mac gegeten heeft herkent de smaak van de speciale Big Mac-saus. Diverse pogingen om de ingrediënten te achterhalen en de saus na te maken zijn de afgelopen tientallen jaren jammerlijk mislukt. McDonald's heeft het geheim achter de ingrediënten altijd keurig bewaard. In de restaurants wordt de saus vanuit een soort 'sauspistool' op de broodjes gedaan. Zodoende bevat elke burger dezelfde hoeveelheid van het product.

Geheim achter de Big Mac-saus onthuld

In 2015 besloot McDonald's het geheim achter de legendarisch saus te onthullen, en wel voor het goede doel. Deze wordt voor het eerst op de markt gebracht in Australië, waar hij vanaf februari 2015 in alle filialen te koop is. Het gaat om kleine flesjes van 25 ml, die worden geleverd in een houten kistje. Daarnaast zijn er ook 200 limited edition flessen van 500 ml geproduceerd. De opbrengsten van de verkoop van deze grote flessen gaat naar het Ronald McDonald Kinderfonds, het aan McDonald's verbonden goede doel dat zich inzet voor zieke kinderen.

De opbrengst van de verkoop belooft veel goeds voor het kinderfonds want direct nadat de flessen op Ebay werden aangeboden, stegen biedingen naar een hoogte van wel 15.000 euro per fles. Uiteraard zijn er altijd mensen die hieruit een slaatje proberen te slaan door de flessen op te kopen en daarna te proberen ze voor een zo hoog mogelijk bedrag door te verkopen. Weet je echter een 500 ml fles Big Mac-saus op de kop te tikken, dan heb je wel meteen een gewild collectors item in bezit waar menig McDonald's-fan jaloers op zal zijn.

De ingrediënten van de Big Mac-saus

Voedingsmiddelen verkopen zonder op het etiket de ingrediënten te vermelden is verboden, vandaar dat met de verkoop van de saus in aparte flesjes ook het geheim van de ingrediënten onthuld moest worden. Zodoende is bekend geworden dat de Big Mac-saus de volgende ingrediënten bevat:
  • Soja olie
  • Augurk
  • Mosterd
  • Mosterdzaad
  • Knoflook
  • Gezout eigeel
  • Gehydrolyseerd eiwit
  • Gedistilleerde azijn
  • Hoge fructose maisstroop
  • Mais gluten
  • Tarwe gluten
  • Conserveermiddel (202, 211)
  • Verdikkingsmiddel (405, 415, 1442)
  • Kleurstoffen (100, 150d, 160c)
  • Emulgeermiddel (433)
  • Antioxidant (330, 385)
  • Water
  • Suiker
  • Zout
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/buitenland/23634049/__Geheim_recept_McDonald_s_te_koop__.html
  • http://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/mcdonalds-big-mac-special-sauce-yours-to-own-from-today/story-fni0cx12-1227204623156?nk=676db3d05a0ad004831abb5da73da332

Reageer op het artikel "Recept Big Mac-saus onthuld"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 03-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!