InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat is Lucuma poeder

Wat is Lucuma poeder

Wat is Lucuma poeder Lucuma poeder is nog niet algemeen bekend in Nederland. Dit is opmerkelijk gezien de smakelijke en bijzonder gezonde eigenschappen van dit poeder. Lucuma poeder wordt gezien als superfood en er zijn veel toepassingsmogelijkheden. Het is al langere tijd via internet te koop maar is gelukkig ook steeds vaker te vinden in gezondheidswinkels en supermarkten.

Wat is het?

Lucuma poeder is gemaakt van de Lucuma vrucht. De naam die de lokale bevolking er aan geeft is Lucmo. Hij wordt ook wel 'eggfruit' genoemd, hiermee wordt echter de hele familie van de Lucuma vrucht bedoeld. Deze groengele vrucht is ongeveer zo groot als een appel en groeit in de Andes (Zuid-Amerika). Deze vrucht is heerlijk zoet van smaak en wordt ook wel het goud van de Inca's genoemd. De Inca's gebruikten deze vrucht al eeuwen geleden als kunstmatige zoetmaker. Er zijn veel kunst- en gebruiksvoorwerpen opgegraven in dat gebied en uit die tijd waarop de Lucuma vrucht stond afgebeeld.

Lucuma bomen kunnen zo 5 tot 20 meter hoog worden en ook bijzonder oud, zelfs wel tot 500 jaar en ze blijven al die tijd vruchten geven. Tegenwoordig worden de vruchten in diverse subtropische gebieden geteeld maar van nature kwam deze alleen voor in Ecuador, Peru en Chili. Ook buiten Zuid- Amerika is geprobeerd deze vrucht te kweken maar dit mislukte vanwege het afwijkende klimaat. De Lucuma vrucht zelf is in Europa moeilijk te verkrijgen daarom is vooral de poedervorm van deze vrucht te koop. De vrucht wordt eerst gedroogd en daarna wordt er poeder van gemaakt. Behalve de poedervorm vind je Lacuma ook soms terug in vruchtensap, chocola, koek en snoep.

Waarvoor wordt het gebruikt?

Lucuma wordt gebruikt als smaakmaker of als superfood. Het wordt gebruikt in combinatie met andere superfoods om gezonde drankjes en gerechten zoeter te maken. Het poeder is goed te gebruiken bij het bakken van koekjes, cakes en taarten. Er is slechts 1 tot 1,5 eetlepel nodig om een zoete smaak te creëren. Uiteraard is het ook zeer goed te gebruiken in ijs en desserts en andere zoete voedingsproducten.
Het poeder is ook gewoon te gebruiken in de thee of in een glas water.

Suiker of niet?

De smaak van Lucuma poeder is te vergeleken met esdoornsiroop. Omdat dit niet voor iedereen een bekende smaak is kan het ook wel vergeleken worden met vanille/karamel smaak.
Lucuma is een natuurlijke zoetstof, dat kan worden gebruikt in plaats van suiker of suikervervangers. Omdat het geen suiker is kan het goed door diabetes patiënten worden gebruikt. Het bloedsuikergehalte stijgt veel minder dan bij gewone suikers of suikervervangers . Overleg wel altijd eerst met je behandelaar als je diabetes hebt en dit poeder regelmatig wil gaan gebruiken.

Wat is er zo bijzonder?

Lucumo poeder bevat weinig calorieën waardoor het een gezonde natuurlijke suikervervanger is. Het poeder is puur natuur, dus zonder verdere toevoegingen. Behalve dat het een zoet smaakt is het een gezond voedingsmiddel vanwege de vele voedingsstoffen die het bevat.

Hoe gezond is Lucuma

Lucuma bevat een rijkelijke hoeveelheid aan voedingsstoffen en mineralen zoals vitamine A, B1, B2, B3, B5 en C, calcium, kalium, ijzer en fosfor. Bovendien bevat het het antioxidant betacaroteen en veel voedingsvezels. Lucuma poeder bevat weinig calorieën en past daarom goed in een dieet om af te vallen.

Punten van kritiek

Er is weinig onderzoek gedaan naar Lucuma poeder, tot nu toe zijn er alleen maar lovende kritieken geschreven. Als de beschikbare informatie de juiste is dan kan het niet anders dan dat Lucuma poeder een superfood is en in een gezond dieet past. Wat voor elk dieet en voor elk voedingsmiddel geldt, geldt ook zeker voor Lucuma poeder, eet gevarieerd en eet met mate.
Het enige echte nadeel wat genoemd zou kunnen worden is de prijs. Het poeder is in kleine hoeveelheden te koop. De prijzen variëren sterk, het loont om de prijzen onderling te vergelijken. Alhoewel het geen suiker of suikervervanger zou je in vergelijking met gewone suiker al snel het twintigvoudige of meer betalen voor het poeder.
© 2014 - 2019 Infoly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Superfood: SmoothiesSuperfood: SmoothiesSteeds meer mensen gaan dagelijks superfood smoothies gebruiken. Een smoothie met superfoods is erg gezond en kan een vo…
Baobab poeder als alternatief voor limonadeBaobab poeder als alternatief voor limonadeVeel ouders geven hun kinderen limonade als zogenaamd gezond alternatief voor frisdranken. Ook limonade zit echter boord…
De baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezondDe baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezondSuperfoods zijn superhot en in bijna iedere gezondheidsmagazine kan men dan ook lezen over de verschillende soorten supe…
Verschillende types make-up poedersVerschillende types make-up poedersMet de juiste poeder heb je geen bleek gezicht, maar zie je er stralend uit. Poeder kan worden gebruikt in combinatie me…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org
  • En.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Wat is Lucuma poeder"

Reactie

Jolanda, 27-10-2016 23:24 #1
Ik heb zojuist lucuma gekregen van een vriendin. Wist niet wat het was en heb het even gegoogled. Vind het lekker zoet! Het smaakt een beetje naar moerbei/vijgen. Die ik heb gekregen wordt door een vriendin van haar geïmporteerd vanuit Oxapampa Peru. Het merk is Pacae. Het is biologisch en fairtrade geproduceerd.

Infoteur: Infoly
Gepubliceerd: 02-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!