InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Groenten en fruit tijdens het winterseizoen

Groenten en fruit tijdens het winterseizoen

Groenten en fruit tijdens het winterseizoen In de winter is niemand geneigd om de 400g groenten te eten die aanbevolen worden door de World Health Organisation. Maar of het nu gaat over een opgewarmde kom groentesoep, een bord romige bloemkool of heerlijke wortelpuree, koken met wintergroenten is gemakkelijker dan je denkt. Het is bovendien een ideale manier om in de winterperiode slank en gezond te blijven.

Groene bladgroenten voor mineralen en oligo elementen

Terwijl alle groenten mineralen en oligo elementen bevatten is er wel wat verschil in hoeveelheid tussen die verschillende groenten. Bijvoorbeeld, witloof bevat veel kalium en magnesium en snijbiet biedt een overvloed aan calcium. Ook bevatten ze beiden magnesium (essentieel tegen vermoeidheid) zodat een kom groentesoep vergezeld van een witloofsalade je weerstand verhoogt en je dus beter beschermt tegen infecties tijdens de winterperiode. Voeg hieraan nog Vitamine B aan toe en je zult de winter doorkomen met een zomerse energie.

Wortelen en pompoen ter bescherming tijdens de winter

Om de huid te beschermen tegen celveroudering door het koude weer neem je best een regelmatige dosis aan anti-oxidanten zoals provitamine A en vitamine C en E. Dit is het moment om wortelen en pompoen te eten die bovendien ook rijk zijn aan beta-caroteen. Een kom geraspte wortelen besprenkeld met citroensap geeft je de optimale hoeveelheid aan beta-caroteen. Wist je overigens dat pompoen heel weinig calorieën bevat (26kcal per 100g) en het een natuurlijke bron is van anti-oxidanten, vezels, mineralen en vitaminen. 100 gram pompoen levert maar liefst 246% van de aanbevolen dagelijkse inname van vitaminen.

Groenten uit de Kruisbloem familie als preventie van kanker

Kruisbloemige groenten zijn essentieel om de winter door te komen. Broccoli, spinazie en rapen zijn allemaal verzadigd met luteïne welke zeer nuttig zijn ter preventie van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie. Samen met kool zijn het de ideale voedingsmiddelen om kanker aan het spijsverteringsstelsel tegen te gaan. Broccoli en kool bevatten sulpharate elementen die een preventief effect hebben op darmkanker. Daarenboven bevatten ze vitamine B9 en calcium.

De kracht van vezels tijdens de winter

We hebben allemaal 25-30g vezels nodig per dag waarvan een derde van deze hoeveelheid afkomstig moet zijn uit groenten. Deze vezels helpen de spijsvertering, geven ons een voldaan gevoel en beschermen ook tegen bepaalde ziekten zoals hart-en vaatziekten. Mensen met spijsverteringsproblemen eten best gekookte groenten van de kruisbloemige familie. Het koken van groenten maakt de vezels zacht en maakt ze beter verteerbaar.

Groenten die rijk zijn aan kalium helpen het lichaam op natuurlijke wijze te ontgiften en helpen het vasthouden van water te verminderen in het lichaam. Selderij en prei zitten bijvoorbeeld vol oligo elementen en is vooral goed voor de natuurlijke afwatering van het lichaam wat zorgt voor een lichter gevoel.

Tabel van wintergroeten en fruit

Hieronder vind je alvast en lijst met de ideale groenten en fruit voor tijdens de winterperiode.

Groenten Fruit
AardappelenAnanas
AardperenAppelen
BloemkoolAvocado
BoerenkoolBananen
BroccoliCitroen
ChampignonsGranaatappel
Groene selderKaki
KnolselderieKiwi
KoolrabiMandarijnen
LinzenMango
PeterseliePeren
PompoenPompelmoes
PreiRabarber
PosteleinSinaasappel
Raap
Radijs
Rode Biet
Rode Kool
Savooi
Schorseneren
Spruiten
Spinazie
Steranijs
Uien
Veldsla
Witloof
Wortelen
Witte kool

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anestiev, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisbloemenfamilie
  • Libelle - magazine
  • Fruit en groenten kalender

Reageer op het artikel "Groenten en fruit tijdens het winterseizoen"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 14-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!