InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Groenten en fruit tijdens het zomerseizoen

Groenten en fruit tijdens het zomerseizoen

Bij het doen van de wekelijkse boodschappen is de zomer het perfecte seizoen om wat extra vitaliteit te voorzien in je winkelmandje. Groenten en fruit zijn bijzonder overvloedig aanwezig en zien er zeer aantrekkelijk uit in de zomer. Het meest populaire fruit tijdens de zomermaanden is ongetwijfeld te watermeloen die naast zijn heerlijke sappige smaakt ook nog eens arm is aan calorieën.

Een uitstekende bron van vitaminen

Tomaten zijn heel sappig en dorstlessend maar ze zijn nooit zo vol van smaak als in de zomer. Ze zijn dan ook van essentieel belang in maaltijden met rauwe salades, sauzen of enkel bestrooid met wat zout en peper. Ook komen ze gekookt, verwerkt in ratatouille, taarten en sauzen of gegrild in de oven of barbecue perfect tot hun recht. Dankzij de aanwezigheid van lycopeen (het kenmerkende rode pigment in tomaten) en het hoge vitamine C gehalte (bijna 20 mg per 100 g) voorkomen tomaten vroegtijdige veroudering van de huid. Enkele recente studies tonen aan dat tomaten ook een beschermend effect kunnen hebben tegen bepaalde vormen van kanker.

Goed voor het hart

Paprika in verscheidene kleuren geven kleur aan heel wat zomerse gerechten. Ze zorgt voor een lichte scherpe, pikante smaak. Uiteraard praten we hier over de paprika in zijn groene, gele of rode vorm en niet over de hete pepers die wel eens erg pikant kunnen uithalen in een gerecht. Paprika’s zijn overigens een uitstekende bron van vitamine C (140mg per 100g) en beta-caroteen. Deze mix van vitaminen kunnen nuttig zijn voor het voorkomen van katarakt en cardiovasculaire aandoeningen.

Verfrissend, snel en gemakkelijk

Groene bonen zijn de perfecte groenten tijdens de zomerperiode. Zowel omwille van hun verse smaak, de voedingswaarden die ze leveren en het feit dat ze heet snel te bereiden zijn. Het volstaat de boontjes te stomen en fijne kruiden toe te voegen met een vleugje crème fraîche. Zo behouden ze ook hun voedingswaarden.Groene boontjes bevatten weinig calorieën (slechts 24 kcal per 100 gram) en zachte vezels die licht verteerbaar zijn. Tenslotte zijn ze een bron van diverse vitaminen met name vitamine C, vitamine B en ook vitamine B9 of foliumzuur.

Hoe zit het met zomerfruit?

Les je dorst door te genieten van de heerlijke smaak van meloen en watermeloen. Je hoeft niet te vrezen voor overtollige calorieën daar deze vruchten heel veel water bevatten en dus minder dan 35 Kcal per 100g leveren. Voedingsdeskundigen benadrukken vooral hun hoge bèta-caroteen gehalte (1750μg per 100g) en hun rijkdom aan kalium. Deze twee eigenschappen maken deze vrucht nuttig voor het voorkomen van cardiovasculaire problemen en ze hebben bovendien een positieve invloed op de werking van de darmen.

Tabel zomergroeten en fruit

Hieronder vind je een tabel met alle groenten en fruit die perfect passen bij een warm zomerseizoen.

Groenten Fruit
AardappelenAardbeien
AndijvieAbrikozen
ArtisjokAppelen
AubergineBananen
BleekselderieBosbessen
BloemkoolBramen
BoterbonenDruiven
BroccoliFrambozen
CourgettesKersen
ErwtenKiwi
Groene selderKruisbessen
IJsbergslaMango
KnolselderieMeloen
KomkommerNectarines
KoolrabiPeren
KropslaPerziken
LinzenPompelmoes
MaïsPruimen
PaprikaRabarber
PompoenRode bessen
Prei
Prinsessenbonen
Raap
Radijs
Rode Biet
Rode Kool
Savooi
Sjalot
Snijbonen
Spinazie
Spitskool
Steranijs
Tomaten
Uien
Venkel
Waterkers
Wortelen
Zeekraal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Libelle magazine
  • Fruit en groenten kalender

Reageer op het artikel "Groenten en fruit tijdens het zomerseizoen"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 14-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!