InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > De goede eigenschappen van groente en fruit

De goede eigenschappen van groente en fruit

Groente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige groentes en fruitsoorten nog meer?

Blauwe bessen

De vitamines in blauwe bessen

In blauwe bessen zitten de volgende voedingsstoffen en vitamines: Vitamine C, Vitamine B1, Vitamine B2, Calcium en IJzer.

Andere positieve effecten van blauwe bessen

Naast deze vitamines en voedingsstoffen zit er ook anthocyaan in blauwe bessen. Dit zit ook in aubergines, zwarte bessen, frambozen, kersen en rode druiven.

Welk effect heeft anthocyaan op het mensenlijk lichaam?

Anthocyaan helpt tegen het ontstaan van kanker, diabetes, ontstekingen en bacteriële infecties. Bijzonder is ook dat het eten van blauwe bessen in vaste porties (dus elke week één bakje a 250 gram) helpt om het geheugen scherp te houden. Je kan door het eten van blauwe bessen en de andere groenten en fruitsoorten hierboven genoemd achteruitgang van het geheugen verlangzamen.

Tomaten

De vitamines in tomaten

In tomaten zitten de volgende voedingsstoffen en vitamines: vitamine A, vitamine B1, vitamine B2 en vitamine B6, vitamine C en de mineralen kalium, fosfor en magnesium

Andere positieve effecten van tomaten

Lycopeen komt ook voor in de antioxidanten in tomaten. Lycopeen zorgt voor de rode kleur van de tomaten. Lycopeen zit ook in rozenbottels, papaja vruchten en watermeloenen.

Welk effect heeft lycopeen op het mensenlijk lichaam?

Door regelmatig bovengenoemde vruchten te eten en tomaten kan je huid het lycopeen in zich opnemen. Als je genoeg lycopeen binnenkrijgt, door bijvoorbeeld regelmatig tomatenpuree te gebruiken in het eten (in tomatenpuree zit een veel hogere concentratie lycopeen dan in tomaten) kan je huid de lycopeen gebruiken als bescherming tegen de zon. Door veel tomatenpuree te eten, verbrand je minder en minder snel. Lycopeen beschermt je huid tegen de UV-stralen.

Spinazie

De vitamines in spinazie

In spinazie zitten de volgende voedingsstoffen en vitamines: Caroteen (is een kleurstof met positieve eigenschappen), vitamine E en antioxidanten.

Positieve effecten van spinazie

Luteïne komt voor in de antioxidanten in spinazie. Maar ook in Boerenkool, courgettes, broccoli, andijvie, sinasappels en kiwi’s.

Welk effect heeft luteïne op het menselijk lichaam?

Je oog wordt van binnenuit beschermt door een lichtabsorberend vlak, dit vlak bestaat uit een gele stof. Door vaak in de zon te kijken, kan dit vlak beschadigen en verslechtert je zicht. Luteïne kan dit vlak aanvullen. Als je dus veel van de genoemde groenten en fruitsoorten eet, bescherm je je ogen. Ook als het beschermende vlak al beschadigd is, kan luteïne ervoor zorgen dat je ogen verbeteren.

Gevaarlijke stoffen in spinazie

In spinazie zitten nitraten. Deze nitraten zijn niet ongezond, maar een te grote hoeveelheid kan wel ongezond zijn. Er kunnen dan in spinazie stoffen ontstaan die niet goed voor je zijn. Als je namelijk opgewarmde spinazie weer laat afkoelen en op het aanrecht bewaard kunnen er nitrieten ontstaan. Ook als je teveel spinazie eet kunnen de nitraten omgezet worden in nitrieten. Nitrieten en nitrosaminen kunnen kankerverwekkend zijn. Nitrieten kunnen ook gevaarlijk zijn voor kleine kinderen en zwangere vrouwen. Nitrieten kunnen het zuurstoftransport verstoren.
© 2010 - 2018 Xdoriss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezond ontbijten: vier receptideeënOntbijten is belangrijk voor een goede start van je dag. Het is daarom verstandig om iedere dag te beginnen met een gezo…
Spijsvertering; opname van natrium, kalium, calcium en ijzerDe mineralen worden als ionen door het spijsverteringsstelsel opgenomen. De mineralen die door het spijsverteringsstelse…
Turbo Boost voedselsoortenTurbo Boost voedselsoortenEr bestaan groenten en fruit die je helpen vet te verbranden door er veel van te eten. De meeste mensen weten niet over…
Haaruitval door verkeerde voedingHaaruitval door verkeerde voedingEenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorb…
Broccoli en tomaten: een superslimme combinatieBroccoli en tomaten: een superslimme combinatieGroenten en fruit zijn gezond! Dat weet iedereen. Maar wist je ook dat vitaminen en mineralen niet altijd even gemakkeli…

Reageer op het artikel "De goede eigenschappen van groente en fruit"

Reactie

Evenepoel Peter, 07-07-2010 02:35 #1
Bestaat er een lijst die een beetje vollediger is aub? Alle eigenschappen van groente zoals kankerwerende, bloeddrukverlagende en andere goede eigenschappen. Alsook welke combinaties beter gemeden worden, zoals vis met spinazie, had er totaal geen idee van!

Infoteur: Xdoriss
Gepubliceerd: 30-05-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!