InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kopen bij de boer

Kopen bij de boer

Kopen bij de boer Steeds meer mensen kopen hun groente rechtstreeks bij de boer. Dit past in een tijdsgeest waarin een steeds massalere tegenbeweging is tegen de massaconsumptie. Ook zijn er veel mensen die problemen hebben met het toegenomen gebruik van bestrijdingsmiddelen. Boeren spelen in op de vraag. Sommige hebben een eigen winkel en andere hebben alleen een kast met groenten, fruit en eieren langs de kant van de weg staan. Steeds meer mensen kopen tegenwoordig rechtstreeks bij de boer. Het is een nieuwe beweging geworden van mensen die biologisch willen eten en wars zijn van de consumptiemaatschappij. Het rechtstreeks kopen bij de boer past in dat plaatje. De gedachtegang erachter is des te vroeger in de keten je iets koopt, des te minder ermee gerommeld is. In een andere woorden: wanneer ik koop bij de boer zit ik dichter bij de natuur. Deze beweging is vooral een tegenreactie om de toegenomen massaproductie van de afgelopen decennia.

Toegenomen wereldbevolking

De wereldbevolking neemt steeds verder toe en daarom moet de landbouwproductie ook steeds toenemen om dat te kunnen bijbenen. Er wordt daardoor massaler voedsel geproduceerd en bij de producten worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Dat roept ook weer weerstand op omdat sommige bestrijdingsmiddelen slecht voor de gezondheid zouden zijn. De bestrijdingsmiddelen zijn sowieso schadelijk voor het milieu. Veel komen er terecht in het grondwater waar vervolgens weer de kwaliteit van het grondwater onder leidt. De eisen aan bestrijdingsmiddelen en het toezicht op het gebruik daarvan zijn de afgelopen jaren overigens wel steeds strenger geworden. Een ander voordeel van het rechtstreeks bij de boer zou zijn dat de groenten verser zijn. Daardoor zouden er minder vitaminen verloren gaan waardoor de groenten dus gezonder zijn. Een laatste voordeel van rechtstreeks kopen bij de boer is dat je altijd de groenten van het seizoen hebt.

Op kleine schaal verkopen van groente en fruit

Er zijn verschillende niveaus waarop boeren handel drijven. Zo zijn er boeren of hobbyboeren die het vooral leuk vinden om op kleine schaal bij te beunen. Zij hebben bijvoorbeeld een kast voor hun huis staan waar mensen groenten uit kunnen halen en in een potje geld kunnen doen. De volgende dag vult de boer de kast vervolgens weer aan. Dit is het bijboeren op kleine schaal. Er zijn ook boeren die het veel professioneler aanpakken en een grote winkel aan huis hebben. Bijna de gehele productie wordt dan rechtstreeks verkocht. Het voordeel voor zowel de boer als de consument is dat er nergens bij een tussenhandelaar geld aan de strijkstok blijft hangen. Het nadeel is wel dat er door een boer veel meer handelingen moeten worden gekocht, omdat de gemiddelde afname veel lager ligt. Uiteindelijk is de kans groot dat de boer dus toch slechter uit is. Dit compenseert hij doorgaans met een hogere prijs. Daardoor zijn het doorgaans ook vooral de meer vermogende huishoudens die consequent bij de boer kopen.

Rechtstreeks kopen bij de boer

Tegenwoordig kiezen met name veel stadsbewoners voor een winkel die rechtstreeks bij de boer kopen. Deze doen goede zaken, zeker in de grote steden met veel hoogopgeleiden als Amsterdam en Utrecht. Een andere mogelijkheid is een voedselcoöperatie of consumentencollectief op te richten. Deze kopen het groente en fruit dan rechtstreeks bij de boer en verspreiden de groente vervolgens zelf. Doordat ze wel massaal inkopen worden de kosten op die manier gedrukt. Er gaat wel meer moeite zitten in de verspreiding van het voedsel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Isobelyf, Pixabay
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/12744/Youth-Food-Movement/article/detail/3514058/2013/09/22/Rechtsreeks-kopen-bij-de-boer-is-helemaal-niet-zo-moeilijk.dhtml

Reageer op het artikel "Kopen bij de boer"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!