InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Top 20 gezonde en betaalbare basisproducten

Top 20 gezonde en betaalbare basisproducten

In Engeland wordt het ''staple foods'' genoemd, de belangrijkste voedingsmiddelen die als basis gelden in een gezond voedingspatroon. In Nederland is hier geen woord voor, maar deze basis kunnen we natuurlijk wel overnemen. Een basis die gezond en ook nog eens betaalbaar is. Wat wil een bewuste Nederlander nog meer? Daarom voor jou een overzichtelijke lijst met 20 gezonde en betaalbare basisproducten waarmee je eindeloos kunt variëren en ontdekken. Een handige lijst om aan de binnenkant van je keukendeur te plakken zodat je er altijd op terug kan kijken. De producten zijn in elke supermarkt te vinden. Varieer en ontdek!

Groenten

  • Wortels zijn lang houdbaar, goedkoop, erg gezond en goed voor de ogen. Je zou er ook extra bruin van worden! Er zit een verschil in eigenschappen in gekookte of rauwe wortels. Wissel dit dus eens af. Je kunt ze gebruiken voor een stamppot, soep, als tussendoortje of door salades.
  • Uien werken ontstekingsremmend en hebben een antibacteriële werking. Het is een heerlijke aanvulling bij vele gerechten en erg goedkoop. Uien werken preventief tegen virussen bij een verkoudheid of griep.
  • Spinazie is rijk aan vezels en caloriearm. Het verhoogt de weerstand en lichamelijke prestaties. Het is rijk aan mineralen, vitamines en antioxidanten. Daarnaast bevat spinazie belangrijke spoorelementen zoals ijzer, zink, jodium, koper en selenium. Ten slotte helpt het kanker voorkomen. Verse spinazie is erg duur, maar wel heerlijk in salades. Diepvries spinazie is echter erg goedkoop. Let op dat je niet voor de à la crème variant gaat, want die is een stuk minder gezond.
  • Tomaten in elke variant. Van snoeptomaatjes, gezeefde tomaten, tomatenpuree of de gewone tomaat. Tomaten zijn goed voor het hart en hebben kanker bestrijdende eigenschappen. Let wel op toegevoegd zout in bijvoorbeeld sausen.
  • Knoflook is inmiddels een superfood! Daarnaast voegt het ontzettend veel smaak toe aan gerechten. Gebruik wel teentjes en geen poeder want hier zitten veel toegevoegde middelen in die niet nodig zijn.
  • Linzen zijn goedkoop, voedzaam en gezond. Ze hebben een positieve werking op de darmen en voor het hart. Het is lekker met wat ui, knoflook en kurkuma.
  • Kikkererwten zijn vergelijkbaar met linzen. Ze zijn ook goedkoop, voedzaam en gezond. Ze zitten vol antioxidanten en polyfenolen. Het heeft een positieve werking op de veroudering van het lichaam. Het voorkomt bloedklontenring. Ten slotte houdt het de bloedsuikerspiegel stabiel. Kikkererwten zijn de basis van humus. Ze zijn ook lekker in salades of als snack.
  • Kidneybonen en eigenlijk alle bonen zoals witte bonen, zwarte bonen of welke variant je kunt vinden zijn cholesterol verlagend. Ze bevatten ontzettend veel gezonde voedingsstoffen zoals antioxidanten.
  • Broccoli de koning onder de groenten zou ik zeggen. Het mag absoluut niet in je voedingspatroon ontbreken want het zit vol met vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Het is echter wel een seizoen groente. Koop het dus op het juiste moment, anders kan de prijs behoorlijk hoog zijn. Buiten het seizoen is het altijd uit de diepvries te verkrijgen en redelijk betaalbaar.
  • Doperwten zijn ontzettend goedkoop als je voor de bevroren variant kiest. Het is het gehele jaar verkrijgbaar en zijn rijk aan vitamines en mineralen. Er zit veel vitamine K, C, B6 en foliumzuur in. Het zorgt voor stevige botten en gaat hart- en vaatziekten tegen. Ten slotte verhoogt het je energie dankzij de grote hoeveelheid vitamine B.
  • Sperziebonen zijn net als doperwten heel goedkoop als je ze uit het diepvriesvak haalt. Ze zijn heerlijk met verse kruiden en wat knoflook. Sperziebonen hebben een positieve werking op de vet verbranding.

Fruit

  • Bananen zijn het perfecte tussendoortje voor onderweg. Ze zijn heerlijk zoet, vullen goed en ook nog eens gezond. Eet echter niet elke dag een banaan vanwege de vele natuurlijke suikers. Dit geldt overigens ook voor druiven.
  • Appels zijn erg gezond. De Engelse zeggen; an apple a day, keeps the doctor away. Kies wel voor de biologische variant, anders zit het vol met pesticiden die gebruikt worden bij de teelt. Dan heb je ook niet zo een vies plaklaagje op je appel zitten.

Vezels

  • Havermout, een bom vol met vezels en andere mineralen. Het is ontzettend goedkoop en er kunnen maar weinig producten tegen op. Ten slotte werkt het cholesterol verlagend. Je kunt er alle kanten mee op; voor het maken van pap, tot muffins en koekjes.
  • Zilvervliesrijst is veelzijdig, erg voedzaam en ook nog eens goedkoop. Het is een gezond natuurproduct. Zilvervliesrijst bevat 67% meer vitaminen dan witte rijst. De vezels is zilvervliesrijst verteren de voeding die jij binnenkrijgt optimaal waardoor er moeilijker een vetlaag aangemaakt kan worden. Je kunt er ontzettend veel gerechten mee maken.

Gezonde vetten

  • Zonnebloempitten zijn een stuk goedkoper vergeleken met andere noten en zaden, terwijl ze net zo gezond zijn. In veel natuurvoedingswinkels kun je grote zakken halen voor een paar euro. Een zonnebloempitje bevat veel vitamine E, B, B6 en B11.
  • Ongezouten en ongebrande noten is de gezondste soort die er is. In elke supermarkt zijn ze te vinden. Noten zorgen voor gezonde vetten, vitaminen, mineralen en eiwitten.
  • Olijfolie bevat enkel onverzadigde vetten die zorgen voor een beter cholesterolgehalte in het bloed. De extra vierge olijfolie is het gezondst.

Overig

  • Biologische eieren zitten vol met vitamine D en mineralen. Biologische eieren zijn inmiddels in elke supermarkt te koop en dus voor iedereen verkrijgbaar.
  • Zeezout is veel gezonder dan gewoon keukenzout. Het bevat veel magnesium en kalium.

Lees verder

© 2013 - 2019 Svankessel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederland, we hebben allemaal genoeg te etenNederland, we hebben allemaal genoeg te etenWat hebben we het toch goed in Nederland. Volgens onderzoek van Oxfam Novib vind je in de Nederlandse winkels de grootst…
Voedsel revolutie: Het Nieuwe EtenVoedsel revolutie: Het Nieuwe EtenIs het Nieuwe Eten een voedsel revolutie? Wat is gezond eten? Wat is gezonde voeding? Waar draait het om met het Nieuwe…
Gezond eten voor weinig geldGezond eten voor weinig geldDe kostprijs van voedingsmiddelen speelt ongetwijfeld een belangrijke rol bij de voedselkeuze van een individu. Zeker wa…
Gezonde voeding: Let op vet en koolhydratenGezonde voeding: Let op vet en koolhydratenNatuurlijk moet je altijd op je voeding letten, vitamines zijn essentieel voor je lichaam. Je lichaam vitaal houden, vol…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.rubriek.nl
  • www.kiwienzo.nl

Reageer op het artikel "Top 20 gezonde en betaalbare basisproducten"

Infoteur: Svankessel
Gepubliceerd: 05-11-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezond leven
Schrijf mee!