InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Bakvormen – siliconen, RVS of aardewerk?

Bakvormen – siliconen, RVS of aardewerk?

Bakvormen – siliconen, RVS of aardewerk? Zelf taarten en cupcakes maken en prachtig versieren met hele kunstwerken van marsepein, fondant en chocola: het is voor veel mensen een populaire én smakelijk hobby. Goede taarten beginnen met goede bakvormen, maar welke bakvormen zijn voor jouw taart nou het meest geschikt? Ga eens rondkijken in een willekeurig warenhuis, kookwinkel of online taartenwinkel en je ziet tientallen verschillende soorten bakvormen: RVS springvormen, siliconen tulbandvormen en aardewerken vormen. Naast de verschillen in materialen zul je verschillende afmetingen en prijzen tegenkomen. Hieronder per materiaal een aantal voor- en nadelen, zodat je wellicht eenvoudiger kunt kiezen uit de verschillende bakvormen.

RVS bakvormen en springvormen

De klassieker onder de taartvormen. In de vorige eeuw maakte vrijwel iedereen zijn (appel)taarten met een ronde springvorm, meestal van 24 centimeter doorsnede. De voordelen van RVS zijn:

  • hygiënisch en makkelijk schoon te maken
  • Stevig en vrijwel onbreekbaar
  • Gunstig geprijsd

De belangrijkste nadelen van een RVS bakvorm zijn:

  • Gevoeligheid voor krassen
  • Geen goede anti-aanbak eigenschappen

Zoek je een relatief goedkope bakvorm, vind je het niet erg om deze telkens goed in te vetten en voorzichtig te zijn met schoonmaken? Dan is een RVS-bakvorm een goede keuze. Er zijn overigens ook RVS-exemplaren met een extra dikke anti-aanbaklaag op de markt. Duurder, maar meestal ook beter.

Siliconen bakvormen

Ten opzichte van RVS en aardewerk nog niet zo heel lang op de markt, maar wel zeer populair. Dit materiaal zie je vooral terug in afwijkende, onregelmatige bakvormen, zoals tulbandvormen, bloemvormen en kleinere bakvormen voor versieringen. De grootste voordelen van siliconen bakvormen zijn:

  • Bestendig tegen temperaturen van -40 tot +230 graden
  • Goede anti-aanbak eigenschappen; invetten vaak niet nodig
  • Energiezuinig; baktijd tot 25% korter dan bij vormen van ander materiaal
  • Eenvoudig te reinigen
  • Ruimtebesparend; door de flexibele eigenschappen kun je vormen ‘opgevouwen’ opbergen

De belangrijkste nadelen van een siliconen bakvorm zijn:

  • Met name grote vormen kunnen te flexibel/slap zijn, waardoor de taart tijdens het bakken kan uitlopen
  • Het materiaal is moeilijker schoon te houden dan RVS

Aardewerken bakvormen

Vooral voor grote, lage taarten zoals quiches en vlaaien zijn er aardewerken bakvormen op de markt. De grootste voordelen van deze materialen zijn:

  • Duurzaamheid; blijven langer goed en mooi dan RVS of siliconen
  • Makkelijk schoon te maken
  • Goede anti-aanbak eigenschappen

Vaak genoemde nadelen van aardewerken bakvormen zijn o.a.:

  • Zwaar en relatief breekbaar
  • Meestal duurder dan vergelijkbare metalen of siliconen bakvormen

Meer tips bij het kiezen van een bakvorm

Als je niet meteen meerdere bakvormen wilt of kunt kopen, probeer dan te bedenken wat voor soort taarten je vooral bakt of gaan bakken. Maak je vooral taarten met vulling en kwetsbare randen, dan is een springvorm van RVS met een goede anti-aanbaklaag een goede keuze. Ga je vooral cakes, cupcakes en muffins maken? Dan heeft siliconen de voorkeur.

Wil je taarten van bijvoorbeeld biscuitdeeg gaan vullen met lagen jam of chocolade? Kies dan een vorm een iets kleinere vorm (bijvoorbeeld 20 of 22 cm) met een hoge rand, zodat het horizontaal doorsnijden makkelijker is.

Als je een grote siliconen bakvormen zoekt, ga dan niet voor de goedkoopste uitvoeringen. Vaak zijn deze niet stevig genoeg, waardoor de vorm tijdens het bakken kan uitzakken.

Op zoek naar een scherpe aanbieding? Kijk dan niet alleen in kookwinkels en warenhuizen, maar ook bij de online (taarten)winkels. Hier vind je vaak forums en reviews van gebruikers, zodat je een beeld krijgt wat anderen van de bakvormen vinden.
Gerelateerde artikelen
Hartige taarten en quiche lorraineZet u gasten eens quiche lorraine of een hartige taart voor. Lekker voor bij de borrel, maar kan ook warm of koud, als l…
Bakpapier gebruikenBakpapier is een populair hulpmiddel in de keuken voor allerlei bereidingen. Het is een eenvoudig en multifunctioneel pr…
Het bakken van de perfecte cupcakeHet bakken van de perfecte cupcake zit hem niet alleen in het vinden van een goed recept, maar ook welke cupcake vormpje…
Siliconen in cosmeticaSiliconen in cosmeticaMensen lijken steeds bewuster te worden van de ingrediënten in de haar- en huidverzorgingsproducten die zij gebruiken. S…
Quiche een maaltijdtaartQuiche is een gerecht uit Elzas-Lotharingen en bestaat uit een gebakken korstdeeg met een meegebakken vulling. De bekend…

Reageer op het artikel "Bakvormen – siliconen, RVS of aardewerk?"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 30-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!