InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Cadac skottelbraai levert lekkere gerechten op

Cadac skottelbraai levert lekkere gerechten op

Cadac skottelbraai levert lekkere gerechten op Op de Camping zien we vaak mensen bezig met een skottelbraai. Het is net weer even anders dan de barbecue omdat er wat veelzijdiger mee te bakken valt. Ook zijn er aanvullende attributen te koop voor de skottelbraai. Een skottelbraai is handig mee te nemen en snel te monteren en te demonteren. Maar ook thuis in de tuin of op het balkon kan men heerlijke gerechten maken met een Cadac skottelbraai. Naast het bereiden van vlees kan men ook gebruikmaken van diverse attributen om meerdere gerechten klaar te maken.

Geschiedenis van de skottelbraai

De skottelbraai is van oorsprong afkomstig uit Zuid Afrika. Als het etenstijd werd dan gingen de boeren een vuurtje stoken en zij gebruikten de ploegschaar om het vlees op te braaien. Zij stookten een vuurtje onder de ploegschaar en legden hun vlees te roosteren. Het vet wat uit het vlees vrij kwam zorgde ervoor dat het vlees niet ging aanbranden. Cadac is een bedrijf die al sedert jaren voor de Nederlandse markt een skottelbraai produceert. Het idee van de oude ploegschaar werd gebruikt maar er werd een mooie, ronde geëmailleerde schotel gemaakt die op een standaard geplaatst kan worden. Oorspronkelijk noemde men dit de skottelskaarbraai Later werd het de skottelbraai. Gasvlam eronder en het braaien kan beginnen.

Kooktoestel op de camping

We zien dit kooktoestel veel gebruikt worden op de camping. Dit is goed te begrijpen omdat het apparaat gemakkelijk te monteren en te demonteren is. Via een buis wordt de skottelbraai op de gastank geplaatst. Als men Zuid Afrika bezoekt dan zal men ontdekken dat in veel hotels regelmatig een braai georganiseerd wordt. Dit valt te vergelijken met een groots opgezette barbecue.

Lekkere gerechten bereiden op een skottelbraai

Omdat de schaal rond is en ovaal toeloopt is het bereiden van gerechten erg gemakkelijk. Iets wat al gaar is kan opzij geschoven worden en blijft dan toch warm. Vlees of vis die wat meer warmte nodig hebben leggen we in het midden. Naast vlees en vis kan men allerlei soorten groenten wokken in de skottelbraai. Ook zelf combinaties van groenten maken is heel leuk en kan kleurrijk zijn. Daarnaast kan men fruit als dessert op de skottelbraai leggen, bijvoorbeeld gebakken banaan maken. Indien de skottelbraai een apart deksel heeft dan kan deze ook gebruikt worden als oven. Hierbij kunnen dan pizza's worden gemaakt of afbakbroodjes.

Hulpmiddelen bij de skottelbraai

Extra losse hulpmiddelen zijn verkrijgbaar zoals:
  • CADAC table top legs
  • Anti aanbakfolie
  • Voedsel scheider
  • Paella pan
  • Omkeerbare grill bakplaat
  • Casserole stoofpannen

Cadac table top legs

De Cadac table top legs zijn losse poten waarmee men de skottelbraai heel gemakkelijk kan veranderen in een tafelbarbecue.

Anti aanbak folie

Anti aanbak folie is erg handig omdat men geen aangekoekte pan krijgt en de folie is zo in een sopje schoon te spoelen.

Voedselscheiders voor bereiding van vlees en groente

Voedselscheiders zijn gemakkelijk om het voedsel te scheiden. Bijv. men bakt een ei en wil niet dat dit in aanraking komt met de groente. Of men gebruikt de voedselscheiders om gerechten aan de zijkant warm te houden.

Paella pan

Bij skottelbraai's op Spaanse campings zien we vaak hele familie's zitten die gezellig de paellapan gebruiken om een lekkere paella klaar te maken. Is men met een grote familie dan maakt een deel van de familie de paella en een ander deel heeft ook de skottelbraai meegenomen om nog een lekker visje op te bakken.

Omkeerbare grill bakplaat

Een omkeerbare grill bakplaat is erg handig om apart wat groente op te grillen of een eitje te bakken.

Casserole stoofpannen

Dit zijn prachtige stoofpannen om stoofpotjes te maken. Zij hebben RVS handgrepen en zijn te plaatsen op de skottelbraai. Stoofpannen zijn er in diverse afmetingen zowel van 1,5 liter als met 3 en zelfs 5 liter inhoud.

CADAC Carri chef

Een CADAC skottelbraai is verkrijgbaar in diverse modellen. Erg mooi is de CADAC Carri chef. De skottelbraai is geschikt voor zowel butaan- als voor propaangas. Dit apparaat is erg compleet en bevat naast de basis:
  • Grillplaat
  • Pandrager
  • Skotteltop
  • Vetopvang bak
  • Draagtas
  • Receptenboekje

Cadac skottelbraai thuis

Een CADAC skottelbraai kunnen we zien als een kleine buitenkeuken waar complete maaltijden op klaar gemaakt kunnen worden.
Veel mensen vinden het lastig om thuis een barbeque aan te steken als je maar met zijn tweeën bent. Een Cadac skottelbraai geeft je de mogelijkheid om thuis in de tuin of zelfs op het balkon lekker te kokkerellen met een skottelbraai. De mogelijkheden zijn ontelbaar en na het eten is de boel snel weer opgeruimd.
Gerelateerde artikelen
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Zuid-Afrikaanse barbecue (Braai)In feite bestaat dé Zuid-Afrikaanse keuken niet. Het is een mengelmoes van vele diverse eetculturen die in het zuiden va…
Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en rokenBig Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet allee…
Tips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenTips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenBij het afvallen zijn voedingsmiddelen die caloriearm zijn, enorm belangrijk. Groenten, vlees, gevogelte, vis en eieren.…
Gezond uit etenJe bent lekker aan het afvallen. Je bent al behoorlijk wat kilo’s kwijt. Nu wordt je gezellig mee uit eten gevraagd. Dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Website Skottelbraai shop

Reageer op het artikel "Cadac skottelbraai levert lekkere gerechten op"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-12-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!